خروج آب از اگزوز: چرا و چه باید کرد؟
- 13 آذر 1401
- 0 نظر
- admin
✍خروج آب از اگزوز پدیده نادری نیست که رانندگان در حین رانندگی با آن مواجه شوند. آیا این نشان دهنده مشکلی در ماشین شما است؟ سیستم اگزوز وظیفه هدایت و تصفیه گازهای خروجی، حذف مواد مضر قبل از انتشار در محیط و محدود کردن صدای ناشی از خودروها در حین کار را بر عهده دارد. درک اهمیت این سیستم باعث می شود بسیاری از رانندگان وقتی متوجه نشت آب از اگزوز می شوند، نگران شوند. اگر این پدیده را تجربه کردید، ما را در ادامه دنبال کنید!
چرا هنگام رانندگی آب از اگزوز خارج می شود؟☂
برای اینکه بفهمید چرا در لوله اگزوز ماشین شما آب وجود دارد. ابتدا باید دانش اولیه ای در مورد ترکیب گازهای خروجی یک خودرو بدانیم، از جمله:
- CO (مونوکسید کربن): هنگام روشن کردن موتور به دلیل کمبود اکسیژن، واکنش احتراق به طور ناقص رخ می دهد، بنابراین بخشی از گاز نمی تواند به CO2 تبدیل شود. آن گاز CO است.
- HC (کربن هیدروژنی نمی سوزد): این بخشی از بنزین است که در اثر کمبود اکسیژن یا احتراق ناکارآمد ایجاد می شود.
- CO2 (دی اکسید کربن): محصول نهایی احتراق بنزین است. این ترکیبی از هوای اولیه در واکنش احتراق با بنزین است.
- H2O: به عنوان آب، و همچنین CO2، این نیز محصول اکسیداسیون بنزین است، زمانی که از اگزوز خارج می شود به صورت بخار آب خواهد بود.
هنگامی که به اجزای ذکر شده نگاه می کنید، می توانید H2O، یعنی آب موجود در محصول نهایی گاز را ببینید. در مرحله بعد، با عبور گازها از سیستم اگزوز، آنها به واحد تصفیه اگزوز برخورد می کنند. در اینجا آب متراکم می شود و مواد دیگر تا حدی جذب شده و به بیرون رانده می شوند. به طور کامل توضیح می دهد که چرا هنگام حرکت ماشین لوله اگزوز یک ماشین چکه می کند. این عامل اصلی نشت آب از اگزوز است. علاوه بر این، دلیل دیگری وجود دارد که ممکن است از آن عبور کنید:
تراکم آب
هنگامی که موتور ماشین خود را روشن می کنید، احتراق رخ می دهد زیرا مخلوطی از هوا و سوخت و در خروجی آب و دی اکسید کربن به عنوان محصول جانبی این واکنش مشتعل می شود. با خنک شدن موتور، گاز خروجی از محفظه احتراق خودرو خارج میشود، بنابراین میبینید که تراکم از لوله اگزوز خارج میشود. اگر این دلیل آب در لوله اگزوز باشد، کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. این نوع نشت معمولا در صبح اتفاق می افتد. اما اگر ماشین را بعد از چند ساعت استراحت روشن کنید، ممکن است در هر زمانی از روز اتفاق بیفتد. موتور باید خنک شده باشد و ممکن است از واکنش احتراق تراکم ایجاد کرده باشد.
چگالش هنگام گرم شدن موتور
موتور کاملا داغ می شود. دمای معمولی زمانی که ماشین شما در دور موتور عادی کار می کند بین 195 درجه فارنهایت تا 220 درجه فارنهایت است و می تواند به حدود 250 درجه فارنهایت برسد. در حال حاضر، بیشتر این گرما در هنگام راه اندازی تولید می شود. راه اندازی و احتراق موتور. وقتی موتور را روشن می کنید، گرم می شود و این امری اجتناب ناپذیر است.
اگر دلیل مشکل شما همین باشد، تنها زمانی که موتور را روشن می کنید، متوجه چکیدن آب از اگزوز خود خواهید شد. بخار در لوله اگزوز به دلیل گرمای ایجاد شده به آب تبدیل می شود و با چند مایل رانندگی به خودی خود کاهش می یابد. با این حال، اگر پس از چندین کیلومتر نشت آب همچنان ادامه داشت، باید نگران آن باشید و آن را توسط یک متخصص بررسی کنید.
مبدل کاتالیزوری
هنگام کار با موتور، یک سری آلاینده های مضر برای محیط زیست منتشر می کند (CO2، H2O، N2). برای کاهش این آلایندهها، محققان یک مبدل کاتالیزوری ایجاد کردند که انتشارات مضر را قبل از خروج از اگزوز به اشکال دیگری از گاز که تأثیر کمتری بر محیطزیست دارند یا موادی که مضر نیستند (H20) تبدیل میکند. در طول فرآیند تبدیل، بخار آب ایجاد میکند که در لوله اگزوز قرار میگیرد و در حین کار کردن موتور شما. آب را از اگزوز خارج می کند. این یک فرآیند طبیعی است و در واقع نشانه ای از کارکرد صحیح مبدل کاتالیزوری شماست.
پیستون شکسته
اگر مورد شما یکی از 3 دلیلی است که در بالا توضیح دادیم، پس لازم نیست خیلی نگران باشید زیرا ماشین شما هنوز به درستی کار می کند. با این حال، یک پیستون معیوب یک علامت غیر طبیعی است که نشان می دهد ماشین یا موتور شما مشکل دارد. پیستون های آسیب دیده بر عملکرد سیلندرها و محفظه های احتراق تأثیر می گذارد. و علامت آشکار وقتی که پیستون خراب می شود این است که آب خروجی از لوله اگزوز را قابل تشخیص می شود.
در این زمان می بینید که آب بوی روغن سوزی خواهد داشت و دود آن به رنگ های تیره یا آبی می آید به خصوص اگر بسیار غلیظ به نظر برسد و بوی عجیب آن را استشمام کنید. هنگامی که رینگ های پیستون عملکرد خود را از دست می دهند، روغن موتور شروع به نشت به داخل محفظه احتراق می کند. در نتیجه، روغن مشتعل شده و دود متراکم اگزوز آبی خاکستری را که مشاهده می کنید تولید می کند.
واشر سر سیلندر معیوب
واشر سر سیلندر معیوب زنگ خطری است که ماشین شما دچار مشکل جدی شده است. اگر به موقع کاری نکنید، واشر سر سیلندر معیوب می تواند به سرعت باعث آسیب دیدن خودرو شما شود. وظیفه اصلی این قطعه جلوگیری از نشت مایع خنک کننده در هر جای دیگری است. همانطور که می دانیم آب یکی از اجزای اصلی خنک کننده است. و هنگامی که مایع خنک کننده در موتور مشتعل می شود، بخار همراه با آب از اگزوز به صورت دود سفید قابل مشاهده خارج می شود. این نشانه از دست دادن مایع خنک کننده موتور به دلیل نشتی واشر سر سیلندر است.
علاوه بر این، آبی که از لوله اگزوز می آید می تواند از هوای سرد سرچشمه بگیرد. اگر دمای بیرون خیلی سرد باشد، رطوبت داخل اگزوز جامد می شود. هنگامی که موتور را روشن می کنید، این رطوبت به مایع تبدیل می شود و از اگزوز خودرو نشت می کند.
پمپ آب معیوب
آخرین اما مهم ترین دلیلی که آب از لوله اگزوز می چکد، پمپ معیوب موتور شما است. تمام هدف پمپ آب، گردش مایع خنک کننده در سراسر سیستم خنک کننده است. هنگامی که مهر و موم های داخل پمپ آب شروع به خراب شدن می کنند، متوجه نشتی از شیلنگ آن خواهید شد. در نتیجه مایع خنک کننده از آنها عبور می کند و به سمت شیلنگ می رود و آبی که در آن زمان متوجه می شوید خنک کننده موتور خواهد بود. مایع خنک کننده در رنگ های سبز، نارنجی یا قرمز موجود است. مایع خنک کننده نارنجی ممکن است در آن زنگ زدگی باشد.
خروج آب از اگزوز: آیا باید نگران باشم؟
وقتی علت این پدیده را فهمیدید، می بینید که چکیدن آب از لوله اگزوز کاملا طبیعی است. به جز برخی از دلایل غیرعادی مبدل کاتالیزوری، پیستون و واشر سر سیلندر که قسمت قبل گفتیم.
بسیاری از افراد با تجربه در رانندگی گفتند که آب در اگزوز نیز نشان می دهد که موتور شما کاملاً خوب کار می کند و جای نگرانی نیست. هنگامی که اگزوز دارای آب است، که ثابت می کند که گاز خروجی خودرو حاوی گرد و غبار و گاز سنگین کمتری است. این امر تخلیه آب را آسانتر میکند، همچنین ثابت میکند که هیچ مشکلی در احتراق وجود ندارد (نسبت هوا به سوخت خوب).
هنگامی که چکه های آب را تشخیص می دهیم چگونه مشکل را رفع کنیم؟
چکه کردن آب از لوله اگزوز گاهی اوقات فقط یک وضعیت عادی است، اما به طور بالقوه می تواند عوامل خطرناک زیادی باشد. گام مهمی که به شما کمک می کند روش های مناسب برای رفع این مشکل را به دست آورید، شناسایی وضعیت آب هنگام خروج از لوله است.
هنگامی که انتشار بخار آب سرد در اگزوز است (یک محصول جانبی رایج احتراق) و هیچ بوی عجیبی ندارد. می تواند قبل از فرار متراکم شود و آب چکه کند. اگر ماشین شما در این شرایط است. ما می توانیم تأیید کنیم که ماشین در شرایط خوبی است و هنگامی که سیستم اگزوز به اندازه کافی داغ است که بخار دیگر متراکم نمی شود، نشت آب متوقف می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ماشین خود را به مدت 15 دقیقه یا بیشتر برانید تا لوله اگزوز را گرم کنید تا جایی که تراکم در لوله اگزوز ایجاد نشود – مگر اینکه در جایی بسیار سرد زندگی می کنید.
در مقابل، اگر متوجه شدید نشت آب نشانه ای برای توقف در حین رانندگی ندارد و با بوی سوختگی یا دود خاکستری تیره همراه است. یعنی ماشین شما در شرایط ایده آل نیست. در آن زمان، آبی که از لوله می چکد می تواند خنک کننده موتور باشد. در صورت نشتی آب به دلیل معیوب بودن پیستون، مبدل یا واشر سر سیلندر، بردن خودروی خود به مکانیکی بسیار مهم است.
در نتیجه: خروج آب از اگزوز
چرا آب از اگزوز من خارج می شود؟. اگر آب خالص باشد (بو یا رنگ های دیگر نداشته باشد) در این سناریوها دچار وحشت یا نگرانی نخواهید شد. بسیاری از رانندگان آن را نشانه خوبی می دانند زیرا به این معنی است که موتور شما به درستی خنک می شود. اما زمانی که این مشکل سیگنالی باشد که یکی از قطعات خودروی شما نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، این یک نگرانی بزرگ خواهد بود. در این مقاله، خلاصهای از رایجترین دلایلی که باعث میشوند آب از لوله چکه میکند، داشتیم. و چند نکته ساده برای مدیریت این موضوع. امیدواریم این اطلاعات برای رانندگان مفید باشد.
لیست محصولات منتخب
درحال دریافت محصولات منتخب...