جوش آوردن خنک کننده در مخزن: 7 علت بوجود آورنده و راه حل ها®

جوش آوردن خنک کننده در مخزن: 7 علت و راه حل ها

  • 8 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

آیا خنک کننده خودرو واقعا برای خودروی شما ضروری است؟☺

هنگامی که موتور در حال کار است، مخلوطی از هوا و سوخت در سیلندرهای موتور می سوزد و مقدار زیادی گرما تولید می کند. با این حال، تنها بخشی از گرما با موفقیت تبدیل می شود و بقیه به بیرون سیلندر می رود و باعث افزایش دمای موتور می شود. اگر دمای موتور از آستانه مجاز بالاتر رود، روغن اثر روان کنندگی خوبی نخواهد داشت و منجر به افزایش اصطکاک و سایش سریع و آسیب به قطعات ماشین می شود.

به همین دلیل است که ماشین شما به مایع خنک کننده نیاز دارد. خنک کننده موتور مخلوط مایع آب و ضد یخ است که در رادیاتور خودرو قرار دارد. همانطور که از نام آن پیداست، مایع خنک‌کننده عملکرد موتور شما را «خنک می‌کند» و به عملکرد نرم‌تر خودرو کمک می‌کند. به طور خاص، خنک کننده گرمای بیش از حد موتور در آب و هوای گرم و یخ زدن در سرمای شدید را محدود می کند. علاوه بر این، این سیال می تواند از زنگ زدگی و خوردگی قطعات عبوری از جمله رادیاتور، بخاری و پمپ نیز جلوگیری کند.

اگر تا اینجا خوانده باشید، احتمالاً اهمیت مایع خنک کننده خودرو را می دانید. وقتی ماشین شما فاقد مایع خنک کننده باشد، موتور شما قطعا بیش از حد گرم می شود و در هنگام کار دما افزایش می یابد. این می تواند باعث انفجار شود که بسیار خطرناک است. باعث توقف ماشین شما در وسط جاده در ترافیک می شود. در عین حال بر اجزای خودرو تأثیر می گذارد.

نقطه جوش مایع خنک کننده خودرو چقدر است؟

دانستن نقطه جوش ضد یخ یا خنک کننده برای رانندگان بسیار مهم است. بنابراین وقتی در مورد مایع خنک کننده یا ضد یخ صحبت می شود، نقطه جوش آنها چقدر است؟ همانطور که می دانیم 100 درجه نقطه جوش آب خالص است و در دمای 0 درجه یخ می زند. با این حال، نقطه جوش مایع خنک کننده ماشین شما بالاتر از آب است، مایع خنک کننده در دمای بین 120-150 درجه می جوشد.

هنگام انتخاب مایع خنک کننده برای خودروی خود، عامل مهمی که باید در نظر بگیرید، آب و هوای کشور شما است. اگر در هوای سرد هستید، باید مایع خنک کننده را با نقطه جوش بالاتری بردارید زیرا به موتور شما کمک می کند یخ نزند. در غیر این صورت، در آب و هوای گرم، می توانید خنک کننده یا ضد یخی را انتخاب کنید که نقطه جوش کمتری دارد. قبل از تصمیم به خرید مایع خنک کننده یا ضد یخ، مطمئن شوید که توصیه های سازنده خودرو را بررسی کرده اید.

چرا خنک کننده من در مخزن می جوشد؟

زمانی که مایع خنک‌کننده شما در حین رانندگی بجوشد، وضعیتی غیرعادی است. وقتی دمای موتور بالاتر از سطح نقطه جوش افزایش یابد، مایع خنک‌کننده خودرو شروع به جوشیدن می‌کند یا به نظر می‌رسد که حباب می‌زند. می توان گفت که تمام دلایل گرم شدن بیش از حد موتور نیز می تواند منجر به جوشیدن مایع خنک کننده شود.

تشخیص زودهنگام علت می تواند به شما کمک کند تا آسیب به خودروی خود را به حداقل برسانید. ایرادهایی وجود دارد که باعث می شود مایع خنک کننده در مخزن به جوش بیاید، اما رایج ترین آنها موارد زیر است:

واشر سر سیلندر آسیب دیده

واشر سر سیلندر نقش مهمی در آب بندی محفظه احتراق در موتور شما دارد تا ماشین شما بتواند برای حفظ قدرت موتور و همچنین جلوگیری از انتشار مواد مضر ناشی از احتراق، فشرده سازی را انجام دهد. با این حال، مهم ترین عملکرد این است که مایع خنک کننده را از نشت در جای دیگری حفظ کند.

چه اتفاقی می‌افتد اگر واشر سر سیلندر شما خراب باشد، خرابی واشر سر سیلندر باعث می‌شود موتور شما در شرایط شدید با گرمای بیش از حد کار کند، زیرا در آن زمان، خنک‌کننده، گاز و روغن موتور با هم مخلوط می‌شوند. و هنگامی که دمای موتور به نقطه جوش می رسد، مایع خنک کننده شما در مخزن به جوش می آید. در صورتی که متوجه شدید دود سفید از زیر کاپوت خارج می شود یا لامپ خنک کننده روشن است، بلافاصله مخزن مایع خنک کننده را بررسی کنید. علاوه بر این، هنگامی که واشر سر سیلندر از کار می افتد، هوا می تواند به مخزن خنک کننده نفوذ کند و پدیده حباب را در مایع شما ایجاد کند.

فن خنک کننده خراب

هنگامی که خودرو در حال کار است، گرمای اضافی تولید شده در هنگام فشرده سازی هوا و احتراق سوخت و اصطکاک قطعات مکانیکی باید آزاد شود. فن رادیاتور خودرو نقش هماهنگی با مایع خنک کننده را دارد تا با آزاد شدن گرمای فوق، راندمان خنک کننده موتور را افزایش دهد.

اگر فن خنک کننده شما به دلیل سوختن فیوز، سیم آسیب دیده، خرابی کلاچ فن یا خوردگی و یل شکسته شود، باعث می شود مایع خنک کننده شما در مخزن شروع به جوشیدن کند زیرا هنگام توقف خودرو، فن گردش هوای کافی را تامین نمی کند. تنظیم فن خنک کننده هر چه باشد، هدف اصلی آن خنک کردن مایع خنک کننده است. اگر به نحوی از کار بیفتد، ممکن است متوجه شوید که مایع خنک کننده شما در حال جوشیدن است.

ارتقاء سیستم صوتی ماشین - راهنمای خرید آمپلی فایر خودرو
:پیشنهاد

ترموستات معیوب

علامت اصلی ترموستات معیوب به گرم شدن بیش از حد موتور شما مربوط می شود. این را می توان به راحتی تشخیص داد زیرا سنج دمای ماشین شما ممکن است به طور غیر عادی بالا باشد. گیرکردن سوپاپ ها در حالت بسته می تواند دلیل این وضعیت باشد. در نتیجه مایع خنک کننده نمی تواند جریان یابد و بجوشد.

عملکرد ترموستات برای تنظیم مایع خنک کننده در داخل و خارج رادیاتور در فواصل صحیح باز و بسته می شود. هنگامی که این قسمت به درستی کار نمی کند و در زمان دقیق باز نمی شود و منجر به گرم شدن بیش از حد سیستم خنک کننده می شود.

خرابی درپوش رادیاتور

درپوش رادیاتور اغلب به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری نادیده گرفته می شود، اما بخشی ضروری از سیستم خنک کننده در نظر گرفته می شود. درب رادیاتور اساساً یک شیر آزاد کننده است، زمانی که مایع خنک کننده به دمای بالایی می رسد، دریچه آزادسازی باز می شود و مطمئن می شود که سیستم خنک کننده شما تحت فشار باقی نمی ماند.

هنگامی که این درپوش گیر می کند، توانایی حفظ فشار کافی برای پایین آوردن نقطه جوش مایع خنک کننده را ندارد که باعث جذب حرارت ناکافی از موتور شما می شود. موتور همچنین می تواند به دلیل وجود حفره های هوا در مایع خنک کننده ناشی از کار نکردن درپوش رادیاتور و انبساط سریع هوا در دماهای بالا بیش از حد گرم شود. این باعث می شود که مایع خنک کننده در مخزن بجوشد.

پمپ آب به درستی کار نمی کند

پمپ های آب معمولاً به طور متوسط ​​100000 مایل یا بیشتر عمر دارند، اما با توجه به نقش اساسی که نقش مهمی در تنظیم دمای موتور دارند. بخشی است که به طور مداوم مایع خنک کننده را به موتور خودرو تزریق می کند تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند.

اگر پمپ آب شما خراب شود چه اتفاقی می افتد؟ این باعث می شود دمای موتور شما به سطح ناایمن برسد. این معمولاً با دمای بالای موتور یا چراغ هشدار دمای موتور روی داشبورد نشان داده می شود. در این زمان، مایع خنک‌کننده داغ می‌شود، می‌جوشد و دود سفید از خود خارج می‌کند و همچنین گرمای کل خودرو را افزایش می‌دهد.

سطح مایع خنک کننده پایین

رانندگی با مایع خنک کننده کم، حباب هوا را وارد سیستم خنک کننده شما می کند و مایع کف ایجاد می کند. حباب های هوا جریان سیستم خنک کننده را مختل می کنند که باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود. ممکن است متوجه این هشدار شوید که سطح مایع خنک‌کننده شما به دلیل نور روی داشبورد پایین است، اما اگر به این هشدار توجه نکنید، عواقب معمول این است که موتور شما شروع به جوش آوردن می‌کند و بخار به بیرون می زند.☺

گرفتگی رادیاتور

وقتی متوجه شدید که مایع خنک کننده شروع به جوشیدن می کند، فراموش نکنید که رادیاتور را چک کنید. مانند سایر قطعات خودرو، رادیاتورها نیز می توانند تحت تأثیر عواقب فرسودگی قرار گیرند. در نهایت، زباله ها می توانند راه خود را به رادیاتور پیدا کنند و شروع به مسدود کردن آن کنند. به یاد داشته باشید که رادیاتور برای اطمینان از عملکرد موثر سیستم خنک کننده بسیار مهم است. بنابراین هنگامی که رادیاتور شما مسدود می شود، گرم شدن بیش از حد موتور نتیجه آن است و البته دمای مایع خنک کننده را به طور غیر طبیعی بالا می برد.

Boiling the coolant in the tank

چگونه با جوش آوردن مایع خنک کننده در مخزن مقابله کنیم؟

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود مایع خنک کننده شما در مخزن بجوشد. بنابراین اگر علت دقیق آن را مشخص نکنید، می تواند منجر به عواقب جدی موتور شود. بنابراین باید خودرو را نزد مکانیک ببرید تا علت جوش آمدن مایع خنک کننده را مشخص کرده و بلافاصله آن را تعمیر کنید. اما اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه آن را تعمیر کنید، در اینجا چند راه حل وجود دارد که می توانید به آنها مراجعه کنید.

ترموستات خراب را عوض کنید

هنگامی که ترموستات گیر می کند، از گردش مایع خنک کننده به رادیاتور جلوگیری می کند. در این مورد، تعویض ترموستات امری اجتناب ناپذیر است.

اگر تجربه خوبی در تعمیر خودرو دارید، می توانید ترموستات را خودتان تعویض کنید، در غیر این صورت می توانید خودروی خود را نزد یک مکانیک مورد اعتماد ببرید.

رادیاتور یا درپوش خراب رادیاتور را تعویض کنید.

می توانید درپوش رادیاتور را با فشار سنج چک کنید. اگر فشار در حین آزمایش کاهش یافت، سعی کنید درپوش را تمیز کرده و دوباره امتحان کنید. اگر باز هم همان نتایج را نشان داد، باید فورا درپوش رادیاتور را تعویض کنید. تعویض درپوش رادیاتور می تواند آسان باشد، به طور کلی، درپوش رادیاتور بسیار ارزان است و می توانید یکی از آن ها را در هر مرکز تعمیراتی خریداری کنید، اما از درجه بندی فشار مناسب مطمئن شوید.

در صورت نگهداری مناسب، رادیاتور می تواند تا 8 تا 10 سال دوام بیاورد. با این حال، زمانی که متوجه جوشیدن حباب یا مایع خنک‌کننده شدید، باید رادیاتور خودروی خود را بازرسی یا تعویض کنید. گرفتگی رادیاتور می تواند باعث گرم شدن بیش از حد مایع خنک کننده شود.

برای رفع این مشکل، می‌توانید باله‌های بیرونی را سالانه تمیز کنید و طبق برنامه تعمیر و نگهداری سازنده، آنها را شستشو دهید. هنگامی که رادیاتور قابل تعمیر نیست، باید این قطعه را تعویض کنید. متأسفانه، رادیاتورها تجهیزات گران قیمتی هستند.

سخن پایانی

ما مطمئن هستیم که رانندگان به این سوال که چرا مخزن خنک کننده خودرو من جوش می آورد، پاسخ دلخواه داده اند؟ بنابراین اگر در حین رانندگی با این وضعیت مواجه شدید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر، باید در اسرع وقت خودرو را کنار زده و خاموش کنید. امیدواریم اطلاعاتی که در مورد علت و راه حل این پدیده به اشتراک می گذاریم به شما کمک کند تا با خیال راحت رانندگی کنید.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه