✎ بالا رفتن دور موتور RPM هنگام شتاب گیری: علل و راه حل ها

بالا رفتن دور موتور هنگام شتاب گیری: علل و راه حل ها

  • 11 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

✍ RPM پارامتر مهمی است که زمان ایده‌آل تعویض دنده را در خودروی گیربکس دستی تعیین می‌کند. تعویض دنده در ایده آل ترین RPM به بهینه سازی احتراق سوخت و افزایش عمر موتور کمک می کند. دور موتور بالا در هنگام شتاب گیری یا رانندگی یکی از علائم غیرعادی است که در خودرو ظاهر می شود، راننده باید در آن زمان اقدامات اصلاحی را انجام دهد تا خطرات غیر ضروری را محدود کند.

↩ RPM چیست؟

قبل از پرداختن به جزئیات در مورد هر یک از علل بالا فتن دور موتور، ما باید اطلاعات اولیه در مورد RPM اتومبیل داشته باشیم تا در مورد معنای این پارامتر و آنچه انجام می دهد بدانیم. RPM پارامتری است که بر عملکرد ماشین شما تأثیر می گذارد که ارتباط نزدیکی با ظرفیت و گشتاور دارد. به عبارت ساده، RPM تعداد دور موتور خودرو در 1 دقیقه است. RPM مخفف Rotation Per Minute است که بر روی داشبورد داخل کابین نمایش داده می شود.

RPM به طور معکوس با سطوح دنده در ماشین و متناسب با ظرفیت وسیله نقلیه است، به حداکثر سرعت 5000 تا 10000 دور در دقیقه برای اتومبیل های مسابقه ای می رسد. برای هر سطح دنده، دور ایده آل یکسان نیست. هرچه RPM بیشتر باشد، ظرفیت موتور بیشتر می شود، خودرو سریعتر حرکت می کند و مصرف سوخت و صدای موتور در هنگام رانندگی بیشتر می شود. هر چه موتور بیشتر کار کند، صدای آن بلندتر می شود. اگر موتور نزدیک به آستانه اضافه بار کار کند، غرشش بسیار بلند خواهد بود. RPM پارامتر مهمی است که به شما امکان می دهد بدانید:

  • تصمیم گیری در مورد زمان تعویض دنده در ماشین دنده دستی.
  • با تعویض دنده در زمان مناسب، خودرو را با حداکثر رساندن راندمان بکار ببرید.
  • تعیین کنید که آیا موتور و گیربکس به درستی کار می کنند.
  • روش رانندگی مناسب برای افزایش عمر موتور را بیابید.

دور موتور معمولی هنگام رانندگی چیست؟

برای صرفه جویی در سوخت، بهینه سازی ظرفیت موتور و حرکت روان در جاده، رانندگان باید در تعویض دنده و تنظیم دور موتور در حالت ایده آل انعطاف پذیر باشند. پس چقدر دور در دقیقه معقول است؟ برای موتورهای بنزینی، در حالت بیکار، RPM در 700 تا 800 دور در دقیقه پایدار است. هنگامی که خودرو بعد از مدت طولانی عدم فعالیت استارت می خورد یا روشن می شود، دور در دقیقه حدود 1000 دور در دقیقه نوسان می کند تا موتور گرم شود و دمای مناسب ایجاد شود. علاوه بر این، برخی از رانندگان از خود می‌پرسند که یک RPM معمولی هنگام شتاب گیری چیست؟ هنگام شتاب گیری ملایم، زمانی که دور در دقیقه حدود 3000 دور در دقیقه است، به دنده بعدی بروید. در هنگام شتاب گیری سریع، زمانی که گیج دور در دقیقه حدود 4000 تا 5000 دور در دقیقه را نشان می دهد، دنده ها را تعویض کنید.

چگونه لنت ترمزهای خودرو دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند؟
:پیشنهاد

هنگامی که با ماشین به طور معمول در جاده رانندگی می کنید، RPM با هر سطح دنده در ماشین شما تغییر می کند:

  • شماره 1، شماره 2: 1400 – 1800 دور در دقیقه
  • شماره 3، شماره 4: 1300 – 1700 دور در دقیقه
  • شماره 3، شماره 4، شماره 5: 1200 – 1600 دور در دقیقه

این اعداد استانداردی هستند که راننده می‌تواند به آرامی ماشین را در جاده به کار بیاندازد، در صورت ترمز اضطراری، در حین حرکت با سرعت بالا، راننده باید دور موتور را به کمتر از 1000 دور در دقیقه بر اساس قاعده «دریافت نقطه ایده آل تعویض دنده» کاهش دهد تا قبل از انجام عملیات تعویض دنده، از تعداد دور در دقیقه ایده آل مطلع شود. اگر در جاده های باز و با موانع کم رانندگی کنید، دور ایده آل فقط 1200 دور در دقیقه است.

Engine revs up

بالا رفتن دور موتور در هنگام راننگی عادی: 7 دلیل رایج

اگر تا به حال رانندگی در خیابان را تجربه کرده اید و متوجه پرش RPM خود در هنگام شتاب گیری شده اید، باعث می شود موتور شما سوخت بیشتری مصرف کند. حتی می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود. بنابراین لازم است هر چه سریعتر برای یافتن علت و مقابله با آن موتور بررسی شود. رانندگان باید به دقت برخی از دلایل زیر را چک کنند تا یک راه حل معقول را اعمال کنند:

نشتی خلاء

نشت خلاء زمانی رخ می دهد که هوای بیشتری به موتور احتراق داخلی تزریق شود، این هوای اضافی توسط کامپیوتر موتور شناسایی یا خوانده نمی شود – این قسمتی است که مقدار صحیح سوخت را محاسبه می کند که به طور ایده آل می تواند به موتور تزریق شود، بنابراین ایجاد یک مخلوط سوخت و هوا نادرست است و اغلب به عنوان مخلوط سوخت و هوا ضعیف شناخته می شود. خلاء نشتی به هوا اجازه ورود می دهد و مقدار هوا را در محفظه احتراق سیلندر موتور افزایش می دهد.

در این زمان ECU سیگنال را دریافت می کند و مقدار سوخت را متناسب با آن تنظیم می کند که دلیل خطای افزایش RPM است. برای تشخیص نشت خلاء، می توانید از یک بطری اسپری برای اسپری کردن مخلوط آب و صابون در اطراف مناطق مشکوک به نشتی استفاده کنید. نشتی آب را جذب می کند که با چشم غیرمسلح می توانید آن را ببینید. در غیر این صورت، موتور به طور موقت درست می شود زیرا آب نشتی را مسدود می کند و نسبت هوا به سوخت را بهبود می بخشد.

گرفتگی در انژکتور سوخت

انژکتور سوخت بخشی است که وظیفه تامین سوخت خودرو را بر عهده دارد و به طور خاص سوخت را مستقیما به سیلندرهای موتور تزریق می کند. این به طور مستقیم بر شتاب خودرو تأثیر می گذارد. هنگامی که انژکتورها با کثیفی و ناخالصی مسدود می شوند، باعث ایجاد مشکل در شتاب می شوند. از آنجایی که انژکتور آسیب‌دیده نمی‌تواند مقدار دقیق سوخت را به موتور شما بدهد، می‌تواند منجر به افزایش یا پرش دور موتور به‌خصوص در هنگام شتاب‌گیری شود.

فیلتر هوای کثیف

سیستم فیلتر به عنوان یک “ریه” در موتور خودرو عمل می کند. فیلترهای هوا اولین خط دفاعی وسیله نقلیه شما هستند که از ورود آلاینده های موجود در هوا به داخل محفظه موتور جلوگیری می کنند. با گذشت زمان، فیلتر هوا به راحتی توسط گرد و غبار و سایر مواد پوشیده می شود و به طور کلی توانایی فیلتر کردن هوای ورودی به موتور را از دست می دهد. به همین دلیل، جریان هوای ناپایدار می تواند وارد موتور خودرو شما شود و باعث نوسان دور در دقیقه و ایجاد مشکل در راه اندازی یا شتاب گیری شود.

مشکلات مربوط به زمان بندی

زمان در موتور شما اهمیت بسیاری دارد زیرا زمان پاشش سوخت و باز شدن سوپاپ قدرت موتور را تعیین می کند. اگر سوپاپ قدیمی باشد، بر عملکرد و مصرف سوخت خودرو شما تأثیر می گذارد. این می تواند منجر به پرش RPM ها در هنگام شتاب گیری شود

خرابی دریچه کنترل دور آرام

بررسی سوپاپ کنترل دور آرام یکی از مراحل مهمی است که مکانیک ها در هنگام رانندگی با دورهای بالا توصیه می کنند. سوپاپ بیکار قطعه ای است که معمولاً در خودروهای تزریق سوخت با عملکرد کنترل سرعت چرخش موتور نصب می شود. سوپاپ ISC برای تنظیم و حفظ دور آرام موتور در دور ثابت نصب شده است. اگر سوپاپ از کار بیفتد یا هر گونه نقصی رخ دهد، سرعت موتور ناپایدار، به طور غیرعادی بالا یا پایین خواهد بود، به طور مداوم کاهش یا افزایش می یابد. این دلیلی است که RPM ها به طور نامنظم پرش می کنند.

سنسور اکسیژن کثیف یا آسیب دیده

دلایل زیادی برای کثیف شدن سنسورهای اکسیژن مانند نشت مایع خنک کننده و افزودنی های بنزین وجود دارد… سنسور اکسیژن وظیفه اندازه گیری میزان اکسیژن باقی مانده در گاز خروجی را دارد. یک سنسور اکسیژن معیوب بر توانایی آن در واکنش به اکسیژن اضافی در گاز خروجی تأثیر می گذارد و باعث می شود ECU نسبت هوا را ناهماهنگ کند. تامین سوخت و هوای بیشتر به محفظه احتراق نیازمند عملکرد قوی تر موتور است. این منجر به افزایش RPM می شود.

Engine revs up

چگونه از دور موتور بالا در هنگام شتاب گیری جلوگیری کنیم؟

هر خودرو دارای دور شمارنده است و با خط قرمز مشخص شده است. اگر دور موتور به خط قرمز به طور مداوم یا مدت طولانی می رود ، به طور جدی روی قطعات موتور تأثیر می گذارد. راننده باید ماشین را برای بازرسی به نزدیکترین مرکز تعمیر ببرد یا می توانید از روش های ساده ای بالا برای پی بردن به مشکل استفاده کنید

  • اولین چیزی که باید در مورد آن نگران باشید موتور خود است. ممکن است مشکلاتی در موتور شما وجود داشته باشد که می تواند منجر به پرش دور موتور شود. وقتی این اتفاق بیفتد چراغ موتور روی داشبورد روشن می شود. اگر تجربه زیادی در تعمیر خودرو ندارید. بررسی و پیدا کردن ایرادات موتور شما باید توسط یک مکانیک حرفه ای تشخیص داده شود، بنابراین خودروی خود را برای رفع این مشکل بررسی کنید.
  • به طور منظم قطعات موجود در محفظه موتور خودرو مانند انژکتورهای سوخت، فیلترهای هوا، سنسورها و سوپاپ ها را بررسی و تمیز کنید تا مطمئن شوید که این قطعات همیشه به خوبی کار می کنند. به عنوان مثال: هنگام بررسی دریچه ها، متوجه شدم که دریچه ها با گرد و غبار و خاک پوشیده شده اند. شاید دلیل وضعیت خودرو همین باشد. سنسور را کاملا تمیز کنید و جک ها و گلوی مکش را تمیز کنید. سنسور را دوباره نصب کنید و موتور را روشن کنید، ببینید دور موتور حدود 1200 دور در دقیقه است. بعد از مدتی دور موتور به 1000 دور در دقیقه به حالت ثابت باز می گردد.
  • تعمیر و نگهداری خودرو را به طور منظم انجام دهید تا مشکلات به موقع تشخیص داده شود و اقدامات پیشگیرانه به وقت انجام شود.

نتیجه گیری

RPM پارامتری است که سرعت چرخش موتور را نشان می دهد، یک موتور با چرخش سریع قدرت کافی برای کمک به حرکت سریع خودرو تولید می کند. به طور معمول، خودرو در یک دور موتور  مشخص به طور پایدار کار می کند. با این حال، اگر در حالی که ماشین هنوز در حالت عادی یا در حال شتاب گیری است، ناگهان دور موتور بالاتر یا به طور غیر عادی کند می شود، احتمالاً موتور با مشکل بزرگی روبرو می شود یا خودروی شما مشکل دارد.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه