✔اگر هرگز روغن دیفرانسیل و گیربکس را تغییر ندهید چه اتفاقی می افتد؟+ راهنمای تعویض روغن

اگر هرگز روغن دیفرانسیل و گیربکس را تغییر ندهید چه اتفاقی می افتد؟+ راهنمای جامع تعویض روغن

  • 6 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

↩ هر قسمت از خودرو عملکرد متمایز خود را دارد و همه آنها توسط یک ماده همراه یا تقویت کننده مراقبت می شوند تا از طریق تأثیرات زمان و محیط به طور مؤثرتری عمل کنند. با این اوصاف، یکی از حیاتی ترین چیزهایی که به یک فرآیند روان و تضمین سلامت درازمدت بهینه وسیله نقلیه شما کمک می کند، هر نوع مایع یا روغن است.

در مقاله امروز، به جزئیات بیشتری در مورد روغن دیفرانسیل و اثرات مضر پشت عادت بی توجهی به تعویض این روان کننده می پردازیم. ما همچنین نکات مفیدی را در مورد روال تعویض روغن برای اجزا و عناصر خودرو به شما نشان خواهیم داد تا به شما کمک کند بسیار بیشتر از آنچه همیشه فکر می کنید با خودرو بمانید.

چگونه لنت ترمزهای خودرو دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند؟
:پیشنهاد

✎سیال دیفرانسیل چیست؟

رانندگی به سمت یک پیچ غیرمنتظره هرگز آسان نیست و احساس راحتی ایجاد نمی کند. آیا تا به حال از پیچ‌های خیابان عبور کرده‌اید، بدون اینکه مجبور باشید ترمز بگیرید، این کار غیرممکن به نظر می رسد، اما در واقعیت، به لطف توانایی رانندگی ماهرانه شما و بهترین دستیار برای هر دو چرخ معمولی و غافلگیرکننده، دیفرانسیل (همچنین به عنوان گیربکس نیز شناخته می شود) به احتمال زیاد به آن دست خواهید یافت.

هنگامی که خودرو در جاده مستقیم حرکت می کند، چرخ ها دارای سرعت یکسانی هستند، بنابراین هیچ تاثیری در تعادل و پایداری ندارد. اما هنگام پیچیدن، چرخ داخلی فاصله کمتری نسبت به چرخ بیرونی طی می کند. بنابراین برای اینکه بتوانید به یک سمت بروید، سرعت چرخ های بیرونی باید بیشتر باشد. سپس دیفرانسیل وظیفه اضافه کردن و جبران شکاف بین چرخ‌های داخلی و خارجی را بر عهده خواهد داشت، زمانی که وسیله نقلیه با هر پیچ یا چرخشی در همه جهات روبرو می‌شود.

با جزئیات بیشتر، به دلیل اینکه بخشی از پیشرانه موتور است، همانطور که از نام آن پیداست، به انتقال قدرت متعادل وسیله نقلیه در معرض ضربه های غیرعادی بر روی چرخ هر خودرو کمک می کند. به طور خلاصه، دیفرانسیل شما را کنترل می کند و فرمان شما برای یک تجربه رانندگی نرم تر و پایدارتر عمل می کند.

و همانطور که در بالا اشاره کردیم، هر قطعه خودرو با تاثیر گذشت زمان با مشکلاتی مرتبط با نرمی سواری مواجه می شود و به تدریج با کاهش قدرت مواجه می شود. عملکرد دیفرانسیل به ماده ای به نام سیال دیفرانسیل بستگی دارد. روغن دیفرانسیل که اغلب به عنوان روغن دنده شناخته می شود، قسمت های داخلی دیفرانسیل مانند رینگ و پینیون را روغن کاری می کند تا از سایش دیفرانسیل جلوگیری کند.

و آیا می دانید چرا اغلب به این ماده به عنوان سیال گفته می شود تا روغن؟ این به دلیل همگنی بالاتر آن است. بافت ضخیم تری نسبت به روغن دارد، به دستگاه می چسبد و تا حد امکان به عمق نفوذ می کند.

به طور معمول، دو نوع سیال دیفرانسیل وجود دارد. نوع اول پایه معدنی است، نوع طبیعی روغن حاصل از نفت خام. مورد دوم یک سیال دیفرانسیل مصنوعی است که در آزمایشگاه تولید می شود. سیالات دیفرانسیل مصنوعی، مانند سایر روغن های مصنوعی، می توانند برای بهترین عملکرد برای هر نوع و شرایط موتور، تنظیم شوند.

به طور کلی، سیال دیفرانسیل خودرو دارای عملکردهای برجسته زیر هستند که عبارتند از کاهش اصطکاک، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش سرعت سایش و حفظ ویسکوزیته برای افزایش طول عمر دنده است. این می تواند قدرت گیربکس را برای عملکرد نرم تعویض دنده بهینه کند. برخی از انواع باکیفیت نیز از دیفرانسیل و کل خودرو در برابر اکسیداسیون شدید و زنگ زدگی محافظت می کنند، دمای گیربکس را کمتر از حد معمول نگه می دارند و از وضعیت سوختن موتور هنگام کار مداوم در شرایط گرم و فشار بالا جلوگیری می کنند.

Differential and transmission oil

اگر هرگز سیال دیفرانسیل را تغییر ندهید چه اتفاقی می افتد

با در نظر گرفتن این عملکردهای امیدوار کننده برای رانندگی عالی، مایع دیفرانسیل یک ماده حیاتی برای هر وسیله نقلیه ای است. این ماده اطمینان حاصل می کند که دنده ها یا دیفرانسیل ها در یک سیستم جامع مانند موتور خودرو به طور روان و کارآمد عمل می کنند.

با گذشت زمان، مایع دیفرانسیل به ناچار باید تعویض شود، و اگر این اتفاق نیفتد، دنده‌ها به دلیل اصطکاک، سریع‌تر فرسوده می‌شوند و باعث ایجاد مشکلاتی در موتور می‌شوند. و این چیزی است که هرگز نمی‌خواهید اتفاق بیفتد، به خصوص زمانی که از آزادی و آسایش طولانی مدت خود پس از کار سخت لذت می‌برید.

در زیر برخی از اثرات عدم تغییر سیال دیفرانسیل در صورت لزوم آورده شده است. این علائم در ابتدای فرآیند خیلی شدید نیستند. ممکن است در مقطعی، شاید بلافاصله پس از خواندن این مطلب، به طور کامل آنها را نادیده بگیرید و فراموش کنید. با این حال، آنچه اتومبیل شما در دراز مدت متحمل می شود، ممکن است جبران ناپذیر باشد. پس مراقب باشید!

دیفرانسیل یا گیربکس صدای ناله می دهد

رایج‌ترین علامتی که از شما می‌خواهد فوراً روغن دیفرانسیل را تعویض کنید، زمانی است که متوجه صدای ناله‌ای از دیفرانسیل عقب می‌شوید. نه تنها صدای ناله یا غرش، بلکه هر صدایی که از دیفرانسیل یا گیربکس می آید، نشان دهنده نیاز به تعویض مایع است.

اگر روغن دنده کمتر از حد مطلوب شود یا بیش از حد کثیف شود، می تواند باعث ناله یا زوزه دنده ها در حین چرخش شود. این صداها همراه با سرعت خودرو افزایش می یابد. هرگز این علامت را نادیده نگیرید زیرا ممکن است بعداً آسیب های شدید زیادی ایجاد کند و هیچ کس نمی تواند دوباره آن را برطرف کند.

علاوه بر این، دیفرانسیل ممکن است هیچ صدایی ایجاد نکند حتی زمانی که سیال در وضعیت پایین قرار دارد. وقتی صدایی می شنوید، هیچ روان کننده ای داخل آن باقی نمانده یا روغن خیلی کثیف است. اگر این اتفاق افتاد، باید دیفرانسیل یا گیربکس را در اسرع وقت بررسی کنید تا از احتمال ناخواسته خرابی یا آسیب دیدن موتور جلوگیری کنید.

گیربکس لرزش دارد، بیشتر در هنگام پیچیدن قابل توجه است

در حالی که تکان‌های گیربکس می‌تواند به دلیل برخی از مسائل عمیق‌تر و پیچیده‌تر ایجاد شود، می‌تواند نشانه بالقوه سطح سیال دیفرانسیل، پایین باشد. اگر هنگام رانندگی در جاده احساس می‌کنید که خودرو تکان می‌خورد یا به شدت لرزش می‌کند، احتمالاً مشکلی در دیفرانسیل وجود دارد. هنگامی که مایع دیفرانسیل خیلی کثیف است یا سطح آن خیلی پایین است، ممکن است متوجه تکان دادن دنده ها یا گیربکس به همراه صداهای آزاردهنده زیادی شوید. اگر تعویض مایع دیفرانسیل مشکل را حل نمی کند، ایده خوبی است که کل خودرو را یکباره به طور کامل بررسی کنید تا از هرگونه مشکل پنهان جلوگیری کنید.

بوی سوختگی ناشی از گیربکس یا دیفرانسیل

بوی سوختگی از دیفرانسیل یا گیربکس شما نشانه دیگری است که باید به دقت در نظر بگیرید. علاوه بر این، بو می تواند ناشی از نشت روغن از یک واشر قدیمی باشد که با لکه قرمز رنگ زیر محل پارک شما نشان داده می شود. بوی سوختن نیز می تواند نتیجه گرم شدن بیش از حد گیربکس به دلیل روغن کاری ضعیف باشد. سیالی که خیلی قدیمی است نمی تواند قطعات متحرک را به درستی روغن کاری کند و باعث می شود که اجزای فلزی روغن را از دماهای بالا مشتعل کنند. تعویض روغن دیفرانسیل می تواند تا حدودی مشکل را حل کند. در غیر این صورت، فورا واشر یا مهر و موم را تعویض کنید.

چند نکته برای تغییر سیال دیفرانسیل

دفعات تعویض روغن دیفرانسیل به برند خودرو و اطلاعیه های سازنده اصلی بستگی دارد. معمولاً، دفترچه راهنمای کاربر ارائه شده توسط سازنده، دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع را دارد.

مناسب ترین زمان برای تعویض روغن دنده بعد از حدود 30000 تا 80000 کیلومتر است که بستگی به وضعیت فعلی خودرو و توصیه های سازنده دارد. با این حال، زمان واقعی می تواند متفاوت باشد زیرا هر راننده ماشین را به طور متفاوتی می راند و با روال خاص خود از آن مراقبت می کند.

اگر ماشینی دارید و انتظار دارید که در بیشتر مواقع سالم باشد، برای تعویض مایع دیفرانسیل فقط منتظر نمانید تا به مقدار توصیه شده 60000 کیلومتر یا 80000 کیلومتر برسد، در غیر این صورت ممکن است برای مشکل خیلی دیر باشد. همه آنها فقط اعداد نظری هستند. راننده ای که به دوام و فرمان پذیری خودرو در هر پیچ اهمیت می دهد، به طور منظم آن را بررسی می کند و مایع را بازرسی یا تعویض می کند، حتی زمانی که خودرو تنها حدود 30000 کیلومتر را طی کرده باشد. با این حال، چند مورد استثنایی، مانند وسایل نقلیه آفرود مشخص یا آنهایی که معمولاً برای یدک‌کشی استفاده می‌شوند، می‌توانند مایعات را در سطح مسافت پیموده‌شده کمتری بررسی و سرویس کنند.

دارندگان وسایل نقلیه باید به طور مرتب وضعیت روغن را با یک سطح سنج بررسی کنند. قهوه ای تیره یا سیاه شدن میله یا ایجاد صداهای عجیب و غریب نشانه این است که روغن دیفرانسیل عقب خودرو باید تعویض شود. این عمل بسیار مورد توجه قرار می گیرد زیرا هرچه گیربکس طولانی تر بدون چک آپ رها شود، احتمال اینکه هر قسمت مربوط به آن بد کار کند بیشتر می شود. و این اختلالات می تواند منجر به بسیاری از مشکلات موتور شود که بعداً کنترل آنها دشوار است.

Changing the differential fluid

نحوه تعویض سیال دیفرانسیل و گیربکس و بررسی آن

پس از برآورد هزینه تعویض روغن دیفرانسیل، ما به شما راه سریعی را برای بررسی و تعویض مایع دیفرانسیل در خانه بدون هدر دادن هزینه و زمان نشان می دهیم. اگر می‌خواهید این چک‌آپ یا تعویض را انجام دهید، باید دستورالعمل‌های منابع معتبر را به دقت بخوانید و فیلم‌های آموزشی را برای یک فرآیند ایمن و مؤثر تماشا کنید. اگر نه، در واقع، باید به دانش مکانیکی و خودرویی خود بسیار مطمئن باشید. موفق باشید!

قبل از شروع کار، باید چند ابزار و لوازم را تهیه کنید:

– روغن دیفرانسیل

– یک ست جک و 4 پایه جک.

– یک حوضچه برای سیال قدیمی خارج شده از ماشین

– مقدار زیادی روزنامه یا مقوا برای پوشاندن حیاط.

– یک عدد لوله مکش و پمپ روغن (Oil Suction Gun).

– پریز برق

– چند پارچه کهنه برای تمیز کردن

همانطور که در زیر خواهید دید، کار اصلی بسیار ساده است. اگر به طور کلی با ابزارها و روش‌های برخورد با هر قطعه خودرو آشنایی ندارید، لطفاً زمان سخاوتمندانه‌ای در حدود 2 ساعت صرف کنید تا آن را با دقت انجام دهید و در عین حال از تجربه این کار یاد بگیرید.

مرحله 1: ابتدا ماشین را حدود 20 دقیقه روشن کنید تا موتور گرم شود، سپس یک جای صاف پارک کنید.

مرحله 2: ماشین را با استفاده از پایه جک بالا ببرید تا ماشین را در آن موقعیت بالا صاف نگه دارید.

مرحله 3: زیر ماشین بروید، به عقب به خوابید و به بالا نگاه کنید، محور چرخ عقبی را می بینید و در وسط یک جعبه بزرگ قرار دارد که شبیه کدو تنبل است. دیفرانسیل و گیربکس.

دوباره بررسی کنید که آیا پوشش جعبه گیربکس هنوز صاف است یا خیر. اگر خط و خش وجود داشته باشد، ممکن است ناشی از برخورد با موانع در جاده باشد. رانندگی در جاده های آسفالت شده معمولاً مشکلی ندارد. اما هنگامی که خودرو در شرایط به اصطلاح خارج از جاده مانند مناطق صخره‌ای، مسیرهای پیاده‌روی، گذرگاه‌های جنگلی و جوی‌های رودخانه‌ای در حال کار است، باید با هزاران موانع که از سطح زمین بیرون زده‌اند، مواجه شود. هنگام رانندگی در چنین شرایطی، باید نهایت دقت را در مورد موانع به خرج دهید تا به دیفرانسیل آسیب نرسانید.

آیا مخلوط کردن مارک های مختلف روغن در موتور خودرو شما خوب است؟
:پیشنهاد

مرحله 4: مقدار زیادی روزنامه یا مقوا را روی زمین زیر دیفرانسیل قرار دهید

مرحله 5: محل سوراخ تخلیه و سوراخ پر را روی دیفرانسیل پیدا کنید. ظرف مایع را در بالای روزنامه، درست زیر سوراخ تخلیه روغن قرار دهید. تشت روغن قدیمی را درست زیر دیفرانسیل در جای خود قرار دهید.

مرحله 6: با شروع فرآیند تخلیه روغن، ابتدا باید پیچ ​​ریختن روغن را باز کنید.

بنابراین قبل از تخلیه روغن باید پیچ ​​روغن کاری را تست کنید تا ببینید آیا باز می شود یا خیر. در غیر این صورت، از همان دقیقه اول ماشین را به تعمیگاه ببرید تا از هر گونه مشکل بعدی جلوگیری کنید.

مرحله 7: پلاگین تخلیه (شاخه تخلیه) را باز کنید. تشت را زیر دیفرانسیل قرار دهید. مراقب باشید زیرا ممکن است مایع هنوز داغ باشد. پیچ تخلیه یک آهنربا دارد. گرد و غبار آهن اطراف آن را مشاهده کنید تا وضعیت دیفرانسیل را بدست آورید. اگر جای نگرانی نیست، پیچ تخلیه را تمیز کنید و صبر کنید تا تمام روغن قدیمی تخلیه شود.

مرحله 8: پیچ را دوباره داخل دریچه تخلیه قرار دهید و آن را با آچار مناسب سفت کنید.

مرحله 9: روغن جدید را بریزید. با تفنگ مکش روغن با قیمت بسیار کم، می توانید مایع را از قوطی آن بیرون بکشید. سپس از نازل برای انتقال آن به دیفرانسیل استفاده کنید. انجام این روش بسیار ساده تر از استفاده از قیف است. پس چقدر روغن کافی است؟ دیفرانسیل به مقداری مایع فقط تا دهانه سوراخ پرکننده نیاز دارد.

مرحله 10: پیچ را که سوراخ پرکننده را پوشانده است، محکم کنید و ماشین را پایین بیاورید.

پس از بررسی اینکه آیا دیفرانسیل نشتی دارد یا خیر، می توانید در چند ده هزار کیلومتر آینده مطمئن باشید.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه