↩آیا مخلوط کردن مارک های مختلف روغن در موتور خودرو شما خوب است؟

آیا مخلوط کردن مارک های مختلف روغن در موتور خودرو شما خوب است؟

  • 2 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

وقتی صحبت از مخلوط کردن مارک های روغن می شود، نظرات مختلفی وجود دارد: آیا مخلوط کردن یک ماده مصنوعی با معمولی بی خطر است یا در مورد مخلوط کردن 5w30 با 20w50 چطور؟ امروز، بیایید وقت خود را صرف یافتن پاسخ یک سوال کنیم: آیا مخلوط کردن مارک های و مدل های مختلف روغن در خودروی شما خوب است و آیا به موتور آسیب می رساند؟☼

آیا همه روغن های موتور یکسان هستند؟

همانطور که همه ما می دانیم، موتورهای خودرو دارای قطعات متحرک زیادی هستند. همانطور که این قسمت ها عمل می کنند و روی یکدیگر ساییده می شوند. نیروی اصطکاک باعث ایجاد گرما می شود. روغن موتور شما را روغن کاری می کند تا اصطکاک را کاهش دهد و گرما را جذب کند. همه ما قبول داریم که روغن موتور در وسیله نقلیه شما بسیار حیاتی است. اما آیا می توانیم از هر مارک روغنی برای خودرو استفاده کنیم و همه روغن موتورها دارای ویژگی های یکسانی باشند؟

برخی از رانندگان تصور می کنند که: “مطمئنا روغن موتور ها یکسان هستند؟” این پاسخ اشتباه است. حقیقت این است که نه تنها روغن ها متفاوت هستند، بلکه از نظر ویسکوزیته و مواد افزودنی نیز متفاوت هستند که می تواند عملکرد موتور شما را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. در بازار، 4 نوع اصلی روغن موتور وجود دارد:

  • روغن معمولی
  • روغن مصنوعی
  • ترکیب مصنوعی
  • روغن مسافت پیموده شده بالا
اگر هرگز روغن دیفرانسیل و گیربکس را تغییر ندهید چه اتفاقی می افتد؟+ راهنمای جامع تعویض روغن
:پیشنهاد

بسته به ویژگی های موتور خودرو، ویسکوزیته مناسب برای وسیله نقلیه خود را انتخاب می کنید. فراموش نکنید که به توصیه های سازنده مراجعه کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک موتور توربو شارژ دارید. شما به روغن موتور با فرمول خاص نیاز دارید. می تواند فشار، گرما و دور در دقیقه شدید را تحمل کند. در این شرایط، قطعاً نباید از روغن معمولی استفاده کنید. وقتی صحبت از موتورهای توربوشارژ به میان می‌آید، روغن معمولی قاتل موتور است.

آیا مخلوط کردن مارک های روغن درست است؟

آیا استفاده از مارک های مختلف روغن در خودروی شما می تواند به موتور آسیب برساند؟ پاسخ کوتاه “نه” است اما پاسخ در طولانی مدت “بله” است. هر برند روغن فرمول مخصوص به خود را با مقادیر مختلف افزودنی دارد. و وقتی آنها را با هم مخلوط کنید چه اتفاقی می‌افتد، به طور بالقوه می‌توانید “واکنش افزودنی ها” را ایجاد کنید. آیا این برای موتور شما کشنده است؟ قطعاً خیر، هنگامی که برندهای اصلی روغن را با هم مخلوط می کنید، هیچ مشکل قابل توجهی در موتور شما وجود نخواهد داشت. موتور شما خوب کار خواهد کرد، اما کاری که احتمالاً می تواند انجام دهد این است که کمی عملکرد روغن موتور شما را کاهش دهد یا طول عمر روغن موتور را کاهش دهد.

مطمئناً، شما پاسخی به این موضوع داشتید که «آیا مخلوط کردن مارک‌های روغن بد است؟» از نظر محافظت از موتور یا روغن موتور، مخلوط کردن مارک‌های روغن تأثیر زیادی روی موتور خودروی شما ندارد. با این حال، روغن های مختلف با انواع پایه و مواد افزودنی می توانند عمر روغن موتور را کاهش دهند. اگر واقعاً می خواهید عملکرد موتور و روغن خود را به حداکثر برسانید. توصیه می کنیم به برندی که به آن اعتماد دارید پایبند باشید. این ایده خوبی نیست که روغن های مختلف را در موتور خود مخلوط کنید. هنگامی که می خواهید مارک های روغن را مخلوط کنید، باید مطمئن شوید که روغن های مختلف دارای ویسکوزیته و رتبه بندی API یکسان هستند.

معیارهایی که در انتخاب روغن موتور باید در نظر گرفت؟

برای اطمینان از عملکرد پایدار و طول عمر موتور، یکی از پیش نیازها انتخاب روانکار مناسب است. هنگام انتخاب روغن موتور، دو معیار اساسی وجود دارد که باید بدانید و به آنها اهمیت دهید:

رتبه بندی SAE

روغن موتور شبیه روغن های خوراکی با خاصیتی نامطلوب است که ویسکوزیته همیشه با دما تغییر می کند، یعنی در زمان پایین آمدن دما غلیظ می شود و با افزایش دما رقیق. بر اساس این ویژگی، SAE تعیین می کند که درجه ویسکوزیته SAE نشان دهنده ویسکوزیته- مانند SAE 30، 40 و 50 است.

در هر روغن موتور، رتبه بندی SAE وجود دارد. به عنوان مثال: SAE 5w-30، 10w-40 …. در شاخص SAE، 2 پارامتر وجود دارد که نیاز به توجه دارند:

  • W مخفف “زمستان” است که نشان دهنده توانایی شروع در هنگام سرد است.
  • پارامتر پشت حرف W نشان دهنده گرانروی- نازکی روان کننده است

ویسکوزیته کلیدی برای تعیین اینکه کدام روغن موتور برای خودروی شما مناسب است. روغن رقیق به اندازه کافی قطعات موتور را با گرم شدن روغن کاری نمی کند. توجه به آب و هوای مناطقی که در آن زندگی می کنید بسیار مهم است. در حال حاضر اکثر موتورهای خودرو از روغن های چند درجه ای استفاده می کنند که هم در زمستان و هم در تابستان قابل استفاده است. این روغن دارای مشخصات SAE برای روغن های مایع در دمای پایین و همچنین روغن های غلیظ تر در دماهای بالا است.

شما باید بدانید که API چیست

API استانداردی است که برای طبقه بندی کیفیت روغن موتورهای بنزینی و دیزلی استفاده می شود. سطوح کیفی API برای موتورهای بنزینی SA، SB، SC و … تا آخرین سطح، API SN می باشد. API برای موتورهای دیزل از CA، CB، CC و غیره نشان داده می شود و تا آخرین سطح  API CK است. به ویژه، حرف آخر برای تشخیص سطوح استفاده می شود و بر اساس حروف الفبا مرتب می شود، حرف بعدی نشان دهنده سطح بالاتر است. به عنوان مثال، درجه API SN بالاتر از SM، CK بالاتر از CJ و غیره است.

Choosing engine oil

سوالات متداول

آیا می توانید ویسکوزیته های مختلف روغن موتور را مخلوط کنید؟

این نشان دهنده سرعت جریان روغن در یک دمای خاص است. آیا می توانید ویسکوزیته های مختلف روغن را با هم مخلوط کنید یا خیر؟ حقیقت این است: مخلوط کردن ویسکوزیته های مختلف روغن یا ویسکوزیته متفاوت در موتور شما را توصیه نمی کنیم. چندین گرید روان کننده سازگار و قابل اختلاط هستند، به شرط آنکه متعلق به یک برند روغن موتور باشند. با این حال، انجام این کار ویسکوزیته جدیدی ایجاد می کند که شبیه روغن پایه موتور یا روغن اصلی اضافه شده نیست.

اگر در مدت زمان کوتاهی هیچ مشکل غیرعادی برای موتور شما پیش نیاید، در دراز مدت مخلوط کردن ویسکوزیته های مختلف روغن تهدیدی برای عمر موتور خواهد بود. پس اگر 5W30 و 10W30 با هم مخلوط شوند چه اتفاقی می افتد؟ همانطور که می بینیم به دلیل ویسکوزیته یکسان، هنگام مخلوط کردن SAE 20  و 30 با هم، نتیجه ممکن است بهتر باشد. با این حال، این تنها زمانی خوب است که نیاز به اضافه کردن روغن بیشتری به موتور داشته باشید. و زمانی که مارک های روغن را هنگام تعویض کامل روغن مخلوط می کنید، وضعیت ایده آلی نیست.

انواع لامپ چراغ جلو خودرو
:پیشنهاد

مخلوط کردن روغن های معمولی و مصنوعی: خوب است؟

از آنجایی که همه آنها از نفت خام ساخته شده اند و از نظر خلوص متفاوت هستند، این سوال مطرح می شود که “آیا می توان روغن مصنوعی را با روغن معمولی مخلوط کرد؟” 2 جریان از نظرات وجود دارد که این ممکن است و یا ممکن نیست. جواب چیست؟ وقتی روغن معمولی و مصنوعی را با هم مخلوط می کنید هیچ خطری وجود ندارد. با این حال، روغن معمولی برتری روغن مصنوعی را از بین می برد و عملکرد آن را کاهش می دهد. ترکیب تمامی روغن موتور های شامل روغن های پایه و مواد افزودنی خواهد بود

آیا می توان روغن موتور را هنگام کم کردن روغن خودرو مخلوط کرد؟

✍ بهترین کاری که می توانید در زمانی که روغن موتور شما کم است انجام دهید این است که در صورتی که روغن مشخص شده توسط سازنده را در دسترس ندارید، نزدیک ترین نوع روغن ها را به روغن قدیمی که خودروی شما استفاده می کند اضافه کنید. این بدان معنی است که شما می توانید روغن موتور ها را در هنگام شارژ کردن خودرو کاملاً مخلوط کنید، اما مطمئناً کارایی کامل را به شما ارائه نمی دهد.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

تعویض روغن موتور بر اساس مسافت یا زمان، چه چیزی مهمتر است؟

✔ شما باید روغن موتور را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید یا توصیه دیگری برای تعویض روغن موتور هر شش […]

چگونگی تخلیه هوای رادیاتور: 4 روش آسان برای تخلیه سیستم رادیاتور

اگر تا به حال یک رادیاتور نشتی را تعمیر کرده اید، ممکن است از فرایند تخلیه هوا آن ناامید شده […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

ترموستات از کار افتاده باعث خراب شدن واشر سر سیلندر می شود.

✍ترموستات بخش کوچک اما مهمی از سیستم خنک کننده خودرو شما است. اگر از کار بیفتد، موتور بیش از حد […]

نشانه های خراب شدن سوپاپ برقی گیربکس و نحوه تعویض آن

سوپاپ برقی یک قطعه انتقال است که فشار سیال را کنترل می کند. به عبارت ساده، سوپاپ های برقی گیربکس […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

7 نکته تعمیر و نگهداری روتین خودرو که باید بدانید

✔ برای اکثرمردم، داشتن وسیله نقلیه ضروری است ، نه تنها برای فراهم کردن وسیله ای برای رفت و آمد روزانه، […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه