فشار صحیح برای لاستیک زاپاس چقدر است؟ و نکاتی برای نگهداری بهتر آن

فشار صحیح برای لاستیک زاپاس چقدر است؟ و نکاتی برای نگهداری بهتر آن

  • 14 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

●یک سوال سریع:● آخرین باری که باد لاستیک تایر زاپاس خود را چک کردید کی بود؟ لاستیک زاپاس معمولاً در صندوق عقب اتومبیل شما قرار می گیرد، برای وانت کامیون، لاستیک زیر شاسی سوار می شود.

چگونه از لاستیک زاپاس ماشین خود مراقبت کنیم و فشار استاندارد لاستیک زاپاس چقدر باید باشد؟ پاسخ در ادامه آشکار خواهد شد.

لاستیک زاپاس روی خودرو: آیا واقعاً لازم است؟

تصور کنید وقتی در بزرگراه رانندگی می کنید، ناگهان لاستیک های معمولی شما پنچر می شوند. در صندوق عقب ماشینتان را باز می کنید و متوجه می شوید که لاستیک زاپاس وجود ندارد. متأسفانه چنین شرایطی اغلب برای رانندگان اتفاق می افتد، زیرا هنوز بسیاری از مردم به اهمیت این نوع لاستیک ها آگاهی کامل ندارند.

بنابراین داشتن لاستیک زاپاس در خودرو همیشه مفید است تا از موقعیت های غیر منتظره و قابل اجتناب جلوگیری شود. همیشه باید یک لاستیک زاپاس در ماشین خود داشته باشید زیرا هرگز نمی دانید چه زمانی پنچر می شوید یا در کنار جاده گیر می کنید. لاستیک‌های یدکی می‌توانند جایگزینی مستقیم برای شما فراهم کنند و به شما این امکان را می‌دهند تا زمانی که خدمات تعمیر لاستیک انجام شود، به رفتن ادامه دهید.

لاستیک زاپاس زمانی نجات‌دهنده محسوب می‌شود که لاستیک اصلی در طول مسیر دچار مشکل شود که معمولاً در قسمت صندوق عقب یا بیرون خودرو هستند. تایر زاپاس با سایز کوچکتر از لاستیک اصلی، وزن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. علاوه بر این، خودرو سبک‌تر خواهد بود و هنگام کار، سوخت کمتری مصرف می‌کند. علاوه بر این، لاستیک زاپاس کوچک است که باعث صرفه جویی در فضا برای محفظه بار می شود.

فشار باد صحیح برای لاستیک زاپاس چقدر است؟

دانستن اینکه PSI تایرهای شما باید چقدر باشد برای ایمنی شما بسیار مهم است. زمانی که یکی از لاستیک‌های شما خالی یا پنچر شده است، تایر باید با لاستیک زاپاس تعویض شود. اما چگونه می توان فهمید که در یک لاستیک زاپاس چقدر هوا باید باشد؟ فشار ایده آل برای تایر زاپاس حدود 60 پوند بر اینچ مربع (PSI) است. این لاستیک کوچکتر است و فقط برای استفاده اضطراری است، معمولاً حداکثر حدود 55 مایل در ساعت حرکت می کند.

اگر وسیله نقلیه سنگین‌تری مانند کامیون یا شاسی بلند دارید، به لاستیک‌های یدکی فول سایز نیاز خواهید داشت. و فشار هوای توصیه شده برای تایرها معمولاً بین 32 و 38 PSI است. با این حال، توصیه می کنیم برای یافتن PSI صحیح، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید. این پارامتر همیشه روی برچسب هایی که در کناره لاستیک های شما یا کنار دیوار زده می شود، نوشته می شود.

بسیاری از رانندگان تعجب می کنند که چرا لاستیک های زاپاس psi بالاتری نسبت به لاستیک های معمولی دارند. دلیل چنین فشار بالایی این است که ابعاد آنها کوچکتر است. از آنجایی که سطح تماس تایرهای زاپاس به اندازه نصف تایرهای فول سایز است، PSI باید بالاتر از تایرهای معمولی باشد تا سطح کاهش یافته را جبران کند.

برای حفظ تماس کامل لاستیک با سطح جاده، فشار بالاتری برای تماس آج مورد نیاز است، معمولاً 60 psi. از آنجایی که لاستیک زاپاس فقط در مواقع اضطراری استفاده می شودو  به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین بهتر است فشار هوای اضافی در آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است با شرایطی مواجه شوید که لاستیک زاپاس به دلیل کم بودن فشار هوا در آن قابل استفاده نباشد.

نحوه بازرسی و نگهداری صحیح تایرهای زاپاس

ما مطمئن هستیم که تایرهای زاپاس یکی از قطعات خودرو شما هستند که در تعمیر و نگهداری خودرو به راحتی نادیده گرفته می شوند. اگر از این لاستیک مراقبت نکنید، ممکن است در جاده سرگردان شوید زیرا به دلیل پنچر شدن لاستیک زاپاس یا هر گونه آسیب، لاستیک زاپاس برای تعویض ندارید. این ایده خوبی است که قبل از هر سفر عادت به بررسی و نگهداری لاستیک زاپاس کنید.

Spare tire

چند وقت یکبار باید لاستیک زاپاس خود را چک کنید؟

خیلی ها فکر می کنند که لاستیک زاپاس فقط در صندوق عقب نگهداری می شود و زیاد استفاده نمی شود. تا زمانی که لاستیک پنچر نشده باشد، لاستیک همچنان همان مقدار فشار هوا را در هنگام باد کردن اولیه حفظ می کند. مانند هر چهار لاستیک، لاستیک‌های زاپاس می‌توانند تحت تأثیر عوامل مختلفی از دما گرفته تا قرار گرفتن در معرض UV و حتی زمان قرار بگیرند. توصیه می‌کنیم هر بار که لاستیک‌های خود را می‌چرخانید، لوازم یدکی خود را به صورت دوره‌ای هر 6000 تا 8000 مایل بررسی کنید.

تایرهای زاپاس مستعد نشت هوای آهسته و نوسان دما هستند. چک کردن منظم فشار هوا یک مرحله بسیار مهم است. شما باید فشار باد لاستیک های زاپاس خود را هر بار هنگام چک کردن لاستیک های دیگر چک کنید. این کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که لاستیک زاپاس به درستی باد شده است که می خواهید از آن استفاده کنید. رانندگی با لاستیک کم باد شده، به خصوص لاستیک کوچکتر، می تواند آسیب جدی به چرخ و ماشین شما وارد کند.

چگونه فشار باد لاستیک زاپاس را بررسی کنیم؟

فشار دادن روی لاستیک معیار خوبی برای بررسی فشار باد لاستیک زاپاس شما نیست تا بدانید چه زمانی باید پر شود. برخلاف چهار لاستیک معمولی شما، لاستیک زاپاس معمولاً باید تا حدود 60 PSI باد شود. اگر PSI شما خیلی پایین باشد، می تواند شکسته و به چرخ آسیب برساند.

برای بررسی فشار باد لاستیک ها به یک گیج لاستیک نیاز دارید. شما می توانید این ابزار را در هر فروشگاه قطعات خودرو پیدا کنید. پس از آن، درپوش سوپاپ را از لاستیک خارج کنید. سپس گیج لاستیک را روی میل سوپاپ قرار دهید و محکم فشار دهید تا صدای جیغ ناپدید شود و فشارسنج لاستیک اطلاعات را نمایش دهد. با یک گیج استاندارد، فشار عقربه را به یک سطح خاص روی صفحه فشار می دهد. با فشار سنج الکترونیکی تایر، اطلاعات روی صفحه نمایش داده می شود.

USB ماشین کار نمی کند: علل و راه حل ها
:پیشنهاد

نکاتی برای نگهداری لاستیک زاپاس

در هر شرایطی امیدواریم لاستیک زاپاس فقط در صندوق عقب شما بنشیند و سفر شما را ادامه دهد. اما در صورت نیاز، باید در شرایط عالی آماده باشد تا شما را به جایی که می خواهید برساند. برای اینکه تایر زاپاس خود را سالم نگه دارید این نکات را دنبال کنید:

فشار را بررسی کنید:

تایر زاپاس که طراحی و عملکردی مشابه هر تایر دیگری دارد، به شدت تحت تأثیر دما و عوامل دیگر قرار می گیرد و به طور مستقیم بر سطح هوای لاستیک تأثیر می گذارد. بنابراین، فشار باد لاستیک زاپاس باید کنترل شود تا از سطح مناسب مطابق با توصیه‌های سازنده اطمینان حاصل شود.

علائم پیری را نادیده نگیرید:

با گذشت زمان، لاستیک‌های زاپاس نشانه‌هایی از پیری را نشان می‌دهند که می‌توانید به صورت بصری متوجه آن شوید. ابتدا می توانید سطح لاستیک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ ترکی در لاستیک وجود ندارد. اگر ترک به تعداد زیاد ظاهر شد، باید لاستیک زاپاس را تعویض کنید. فراموش نکنید که آج لاستیک را دو برابر کنید. آج ها باعث ایجاد کشش در جاده می شوند. اگرچه لاستیک‌های زاپاس معمولاً به اندازه سایر لاستیک‌ها فرسوده نمی‌شوند، اما عملکرد آنها به مرور زمان کاهش می‌یابد. شما می توانید عمق آج را با روش های مختلفی مانند استفاده از سکه بررسی کنید.

لاستیک های خود را بچرخانید:

این روش فقط برای لاستیک‌های یدکی فول سایز (مانند کامیون‌ها، خودروهای شاسی بلند یا سدان) استفاده می‌شود. شما باید تایرهای زاپاس خود را هر 6000-8000 مایل بچرخانید. به طور معمول، تایرهای زاپاس در موقعیت صحیح عقب خودرو قرار می گیرند و تایر قدیمی به زاپاس تبدیل می شود.

لاستیک زاپاس چقدر عمر می کند؟

سالها! بستگی به این دارد که هر راننده چند بار از لاستیک زاپاس استفاده کند. با گذشت زمان حتی اگر لاستیک زاپاس شما ااستفاده نشده باشد، کیفیت و عملکرد لاستیک کاهش می یابد. در طول نگه داری، سطح لاستیکی لاستیک با اکسیژن موجود در هوا تماس می گیرد و واکنش نشان می دهد. اکسیداسیون لایه لاستیکی را می شکند و به تدریج ترک می خورد.

برای محدود کردن این فرآیند، تولیدکنندگان از افزودنی‌های ازنات برای جلوگیری از تخریب لاستیک استفاده کرده‌اند و به همین دلیل است که عمر تایرهای زاپاس استفاده نشده را می‌توان از 6 به 10 سال افزایش داد. بنابراین زمانی که لاستیک زاپاس شما از این مدت بیشتر شد، فورا لاستیک را تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که لاستیک زاپاس را با نوع صحیح لاستیک تعویض کرده اید. هر مدل خودرو به انواع مختلفی از تایرهای زاپاس نیاز دارد. می توانید از لاستیک های فول سایز یا کوچکتر (صرفه جویی در فضا) استفاده کنید.

نتیجه گیری

ما می دانیم که تنها چیزی که بدتر از پنچر شدن لاستیک است، این است که بفهمیم لاستیک زاپاس شما نیز در هنگام رانندگی پنچر هستند. حقیقت این است که مردم به ندرت لاستیک های زاپاس خود را در اوقات فراغت خود چک می کنند و حتی تا زمانی که واقعاً به آنها نیاز داشته باشند، آن را نمی بینند. ضروری است مطمئن شوید که تایر زاپاس شما برای روزهایی که بیشتر به آن نیاز دارید آماده است. دانستن PSI دقیق تایر زاپاس این وضعیت ناخواسته را محدود می کند.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه