چگونه لنت ترمزهای خودرو دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند؟ ●راهنمای جامع●

چگونه لنت ترمزهای خودرو دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند؟

  • 13 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

✎قطعات روی خودروها همگی اهداف و زمان استفاده متفاوتی دارند. دانستن طول عمر قطعات خودرو به رانندگان کمک می کند تا سفری ایمن و راحت داشته باشند. خودرویی که می تواند ایمن راننده شود به لطف ترکیبی از قطعات و اجزای بسیاری است که در بهترین حالت کار می کنند. میانگین طول عمر قطعات در خودرو متفاوت است، به خصوص قطعاتی که مستعد سایش مانند ترمز هستند.

↩طبق آمار به ازای هر 16000 تا 25000 کیلومتر، راننده بیش از 75000 بار ترمز را فشار می دهد. این عدد نشان می دهد که ترمز چند بار استفاده می شود و در حین رانندگی چقدر اهمیت دارد. کارشناسان فنی خودرو می گویند که ترمز مهمترین بخش برای تضمین ایمنی خودرو شماست.

در این مقاله، چند ترفند ساده را با شما به اشتراک می‌گذاریم که می‌تواند به افزایش طول عمر ترمز کمک کند و اطمینان حاصل شود که قطعات قبل از نیاز به تعویض، عمر بیشتری دارند.

چرا ترمزهای خودرو سریعتر فرسوده می شوند؟

رانندگی مکرر با ترمزهای فرسوده خودرو می تواند باعث آسیب به قطعات مرتبط شود، حتی اگر خطرات غیرقابل پیش بینی زیادی را به همراه داشته باشد. اگرچه بخش مهمی از یک خودرو است، اما به سیستم ترمز توجه زیادی نمی شود. از آنجایی که ترمز خودرو در یک موقعیت مخفی، پشت چرخ قرار دارد، مشاهده آن برای صاحبان خودرو دشوار است.

ناگفته نماند که تشخیص ترمزهای فرسوده اغلب دشوار است، نیروی ترمز تقریباً زیاد تغییر نمی کند. تنها زمانی که فاصله بین دو لنت ترمز برای کاهش سرعت یا توقف خودرو بسیار زیاد باشد، راننده می تواند به وضوح این علامت را احساس کند.

 چه دلایلی باعث سایش ترمز می شود؟

  • راننده به صورت دوره ای ترمزها را بررسی و نگهداری نمی کند.
  • برخوردی رخ دهد که باعث تغییر شکل دیسک ترمز شود.
  • پدال ترمز ماشین خیلی کوچک طراحی شده است.
  • روغن ترمز آلوده به آب و ناخالصی است
  • فنر لنت ترمز آسیب دیده است
  • خرابی سیلندر، واشر لاستیکی آسیب دیده، تاب برداشتن.
  • درام ترمز زنگ زده و فرسوده شده است.

علاوه بر این، واقعیت این است که ترمز جلوی شما سریعتر از لنت عقب فرسوده می شود. این به این دلیل است که جلوی اتومبیل شما در هنگام ترمزگیری تأثیر بیشتری نسبت به عقب دارد و باعث می شود که آنها سریعتر فرسوده شوند. سرعت نیز عامل تعیین کننده ای در طول عمر ترمز است. فشار دادن ترمز در زمانی که سرعت کمتری دارید به نیروی کمتری نسبت به فشار دادن ترمز در سرعت بالاتر نیاز دارد. این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود لنت‌های ترمز سریع‌تر فرسوده شوند.

رانندگی با سیستم ترمز فرسوده می تواند باعث تصادفات بسیار جدی شود. در این صورت، چه مدت می توانید با ترمزهای خراب رانندگی کنید؟ به طور کلی لنت های ترمز باید هر 50000 مایل تعویض شوند. برخی از آنها باید بعد از 25000 تعویض شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند 70000 مایل دوام بیاورند – همه اینها به وضعیت سیستم ترمز شما بستگی دارد.

چگونه ترمزهای خودرو دوام بیشتری داشته باشند؟

میانگین عمر لنت ترمز حدود 120000 کیلومتر تا 150000 کیلومتر است که معادل حدود 3 تا 5 سال استفاده است. با این حال، در خودروهایی که اغلب بار سنگین دارند، راننده به طور مداوم پدال ترمز را فشار می دهد و لنت ترمز عمر کوتاه تری خواهد داشت. عملکرد سیستم ترمز نقش مهمی در خودروها ایفا می کند و در هنگام وقوع یک حادثه غیرمنتظره سطح ایمنی را تعیین می کند.

بنابراین، دارندگان خودرو باید به تغییرات سیستم ترمز مانند صدای جیر جیر و جیغ هنگام پا گذاشتن روی پدال ترمز توجه کنند. در حالت ایده آل، صاحبان خودرو باید سیستم ترمز عقب را برای حداقل 20000 کیلومتر برای ایمن ترین عملکرد خودرو بررسی کنند.

برای ماندگاری بیشتر ترمز خودرو چه کنیم؟ پاسخ به طرز شگفت آوری ساده است. یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش طول عمر ترمز، تغییر روش رانندگی است. طبق تجربه، رانندگانی که می خواهند طول عمر لنت ترمزها را افزایش دهند، باید بدانند که ترمزها با ایجاد مقدار زیادی اصطکاک و گرما، نیروی توقف را فراهم می کنند. همچنین به این معنی است که ترمزها پس از استفاده کمی فرسوده می شوند. بیایید نکات آسان را برای افزایش عمر لنت ترمز دنبال کنیم:

brake pad

هنگام رانندگی با وسایل نقلیه دیگر فاصله ایجاد کنید.

رانندگی با فاصله بیش از حد نزدیک به وسیله نقلیه جلویی نه تنها خطرناک تر است، بلکه یکی از دلایل اصلی فرسوده شدن سریع تر ترمزها نیز می باشد. هر چه وسیله نقلیه دیگر را با دقت بیشتری دنبال کنید، بیشتر باید از ترمز استفاده کنید، حتی ترمز اضطراری. بنابراین، مطمئن شوید که فاصله کافی برای توقف آسان تر و کاهش سایش ترمز دارید.

روغن ترمز را تعویض کنید

برای اطمینان از اینکه سیستم ترمز شما به طور موثر کار می کند، بررسی و نگهداری ترمزهای خودرو، به ویژه تعویض روغن ترمز خودرو ضروری است.

به گفته کارشناسان، روغن ترمز حاوی بازدارنده های خوردگی و آنتی اکسیدان است. با گذشت زمان، ساختار این مواد شکسته می شود و منجر به خوردگی فلز و تجمع رسوباتی می شود که جریان مایع ترمز را مختل می کند. روغن ترمز وظیفه پشتیبانی از انتقال نیرو از پدال ترمز به اجزای سیستم ترمز را بر عهده دارد. علاوه بر این، روغن ترمز همچنین دارای اثر روانکاری، کاهش اصطکاک و جلوگیری از خوردگی است و به عملکرد روان خودروها کمک می کند.

حتی اگر ترمز یک سیستم مهر و موم است، بخار هنوز می تواند از طریق سوراخ های کوچک در شیلنگ لاستیکی و حلقه آب بندی عبور کند. در همین حال، روغن ترمز به دلیل توانایی بالای آن در جذب رطوبت، به راحتی ترکیب می شود و باعث کاهش فشار ترمز و بازدهی ترمز می شود.

علاوه بر این، اگر روغن ترمز را به صورت دوره ای تعویض نکنید، می تواند باعث آسیب به سیستم ترمز مانند صداهای عجیب، فرسوده شدن و خرابی ترمز شود.

طبق توصیه های سازنده، روغن ترمز هر 2 سال یا هر 30000 تا 40000 کیلومتر باید تعویض شود. اگر خودروی شما دائماً در شرایط گرد و غبار، رطوبت حرکت می کند یا به طور مداوم از ترمز استفاده می کند، رانندگان می توانند روغن ترمز را زودتر تعویض کنند.

ماشین خود را اضافه بار نکنید

بار بیش از حد هر وسیله نقلیه توانایی آن را برای توقف تغییر می دهد و احتمالاً به سیستم ترمز آسیب می رساند. هنگامی که خودرو را بیش از حد بارگیری می کنید، روی سرعت لنت ترمز و کفشی که روی دیسک چرخان فشار می دهد تا خودرو را متوقف کند، تأثیر می گذارد. اضافه بار مداوم می تواند منجر به آسیب به دیسک چرخان شود که می تواند منجر به تصادفات جدی و سایش لنت ترمز شود. سعی کنید اقلام غیر ضروری را بردارید و از حمل بیش از آنچه که وسیله نقلیه شما می تواند خودداری کنید.

ارتقاء سیستم صوتی ماشین - راهنمای خرید آمپلی فایر خودرو
:پیشنهاد

خنک کردن ترمز

دماهای بالا در سیستم های ترمز برای مدت زمان طولانی می تواند عملکرد ترمز را کاهش دهد یا حتی به اجزای سازنده در طول زمان آسیب وارد کند. به همین دلیل است که خنک کننده ترمز بسیار مهم است. ترمز در بسیاری از موقعیت ها بیش از حد گرم می شود، می تواند پس از سرازیری، رانندگی در جاده های پر پیچ و خم یا با سرعت بالا باشد. اساساً هر زمان که ترمزها با سرعت بالا یا مکرر اعمال شوند، ترمزهای شما داغ می شوند و گرما را به اجزایی مانند کالیپر ترمز، لنت، روتور و روغن ترمز منتقل می کنند.

چگونه می توانیم سیستم ترمز را خنک کنیم؟ شما باید با سرعت معقول (در واقع 90 کیلومتر در ساعت) بدون استفاده از ترمز برای مدت زمان طولانی مانند 3-5 دقیقه رانندگی کنید. ترمز به طور خودکار خنک می شود. هوایی که روی روتورها و اطراف کالیپرهای ترمز شما جریان دارد، تا زمانی که از ترمزها استفاده نمی کنید، به طور موثری خنک می کند. اگر در منطقه ای نیستید که بتوانید بدون استفاده از ترمز رانندگی کنید. باید سرعت خود را کم کنید و به آرامی ترمز را فشار دهید.

چرا ترمز موتور را امتحان نمی کنید؟

اثربخشی استفاده از ترمز موتور را دست کم نگیرید. هنگام سرازیری، به خصوص برای کامیون های بزرگ، مقداری از این وزن باعث می شود که وسیله نقلیه به سمت پایین بکشد. وسایل نقلیه اغلب ناخواسته شتاب می گیرند، ترمزگیری یک نیاز اجتناب ناپذیر رانندگان است. به جای اینکه پدال ترمز را تا آخر فشار دهید، موتور را ترمز کنید و بگذارید موتور تمام کار را انجام دهد!

فشار دادن ترمز در این حالت یک اشتباه خواهد بود. زیرا در این صورت انرژی جنبشی وسیله نقلیه به گرما تبدیل می شود تا سیستم ترمز گرم شود. در این حالت بهترین گزینه استفاده از ترمز موتور است. وسیله نقلیه باید در دنده کم (2 یا 1 بسته به شیب و بار خودرو) باشد تا از قابلیت خود ترمزگیری موتور استفاده کند.

هرچه این عدد کمتر باشد، توانایی خود ترمزگیری بیشتر است. نیروی خود ترمز موتور به دلیل فشار تراکم در سیلندر ایجاد شده است. مثل زمانی است که اهرم پمپ را با دست فشار می دهیم. هنگام سرازیری، موتور در حالت بیکار کار می کند، در این زمان حرکت از چرخ به موتور منتقل می شود و باعث می شود که پیستون هوای سیلندر را فشرده کند و نیروی ترمز ایجاد کند.

تعمیر و نگهداری بسیار مهم است

تعمیر صحیح ترمزها می تواند عمر قطعات مستعد ساییدگی و پارگی را افزایش دهد. گاهی اوقات ممکن است قطعات نیاز به برداشتن، تمیز کردن، روغن کاری و مونتاژ مجدد داشته باشند. این کار سیستم ترمز را به طور موثر و ایمن حفظ می کند و اطمینان می دهد که تمام اجزای سیستم در عملکرد خوب هستند. یک سیستم ترمز “سالم” البته عمر طولانی خواهد داشت.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه