علائم و نشانه های خراب شدن سوپاپ برقی گیربکس و نحوه تعویض سوپاپ برقی گیربکس

نشانه های خراب شدن سوپاپ برقی گیربکس و نحوه تعویض آن

  • 13 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

سوپاپ برقی یک قطعه انتقال است که فشار سیال را کنترل می کند. به عبارت ساده، سوپاپ های برقی گیربکس از گرفتگی گیربکس به دلیل روان بودن بیش از حد یا مسدود شدن به دلیل کمبود مایع جلوگیری می کنند. جزء پیچ و خم مانند هنگام تعویض دنده، مایع را به جایی که لازم است هدایت می کند. بنابراین، اگر سوپاپ معیوب باشد، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که گیربکس شما در تعویض دنده مشکل دارد. این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد نحوه تشخیص اینکه آیا سوپاپ برقی گیربکس خودرو شما خراب است یا خیر، ارائه می دهد.

علائم عملکرد سوپاپ برقی گیربکس به طور جهانی در بین همه گیربکس ها شناخته شده است. همچنین شامل یک راهنمای گام به گام برای جایگزینی یک سوپاپ برقی خراب در گیربکس 6L90 است که معمولاً در بسیاری از کامیون‌های جنرال موتورز (GM) و خودروهای عملکرد GM یافت می‌شود. با این حال، بیشتر تکنیک‌ها و مراحل اولیه موجود در راهنمای تعویض سوپاپ برقی گیربکس تقریباً برای هر تعویض سوپاپ برقی گیربکس جهانی است.

علائم و نشانه های رایج خراب بودن سوپاپ برقی گیربکس

بدنه سوپاپ سیستم های انتقال را کنترل می کند. این شامل سوپاپ های متعددی است که جریان سیال هیدرولیک را هدایت می کند که بسته کلاچ سمت راست و مناسب ترین تعویض دنده را فعال می کند. رانندگی با خودرویی با قطعات معیوب می تواند تجربه رانندگی را دشوار کند. علاوه بر خطر ایجاد حوادث، هزینه تعمیر می تواند پس از مدت کوتاهی به طور قابل توجهی افزایش یابد. در زیر برخی از رایج ترین علائم نشان می دهد که سوپاپ برقی گیربکس شما نیاز به تعویض دارد.

  1. شیفت های تاخیری

به نظر می رسد که وسیله نقلیه زمان بیشتری برای تعویض دنده بین دنده دارد و ممکن است با صدا همراه باشد. گاهی اوقات ممکن است هنگام تعویض دنده از پارک به رانندگی یا دنده عقب با تاخیر مواجه شوید. تعویض شدید یا تاخیری می تواند نشانه ای از خراب بودن سوپاپ برقی شما باشد.

  1. دنده پایین نادرست

یکی دیگر از علائم رایج تعویض گیربکس به دنده پایین تر یا بالاتر در زمان نامناسب است، به عنوان مثال. – پایین آوردن نادرست دنده برای مثال، می‌خواهید هنگام رانندگی در سربالایی، گیربکس دنده پایین بیاید و قدرت بیشتری به شما بدهد. در عوض، یک گیربکس مشکل دار ممکن است به دنده بالاتر تغییر کند و رانندگی را دشوار کند. به طور مشابه، هنگام رانندگی در بزرگراه، گیربکس می تواند به طور پراکنده به یک دنده پایین تر یا بالاتر تغییر کند. این یک علامت رایج از یک سوپاپ برقی گیربکس خراب است.

انواع لامپ چراغ جلو خودرو
:پیشنهاد
  1. صدای کوبیدن

ضربه زدن به دنده ها در هنگام معکوس کردن، کاهش سرعت یا شتاب گیری می تواند نشان دهنده معیوب بودن سوپاپ برقی گیربکس باشد. بنابراین ضروری است که انتقال را در این مورد بررسی کنید.

  1. لغزش دنده

اگر خودروی شما گاهی اوقات احساس می کنید که کاملاً از دنده خارج می شود، می تواند نشانه ای از خراب شدن سوپاپ برقی گیربکس باشد. در نتیجه، خودرو نمی تواند دنده بالاتر را تغییر دهد و باعث می شود موتور در دورهای غیرمعمول بالاتری کار کند.

  1. چراغ موتور روشن است

هنگامی که وسیله نقلیه شما هر یک از مشکلات فوق را داشته باشد، معمولاً چراغ نشانگر نقص یا چراغ چک موتور روشن می شود. بنابراین مهم است که همیشه در مورد روشن شدن موتور چک در داشبورد بیشتر بررسی کنید.

نحوه تعویض شیر برقی گیربکس در هنگام رانندگی

باتری ماشین را جدا کنید

از یک مجموعه سوکت و آچار برای جدا کردن کابل منفی استفاده کنید و سپس ترمینال مثبت را جدا کنید. پس از جدا کردن باتری، اکنون می توانید با خیال راحت گیربکس 6L90 را جدا کنید.

دوشاخه پر را باز کنید

مطمئن شوید که دوشاخه پرکننده را قبل از تخلیه گیربکس شل کرده اید، در غیر این صورت، خطر گیر کردن دوشاخه پرکننده را دارید و در نتیجه پر کردن مجدد ظرف را بعدا دشوارتر می کنید. در بسیاری از مدل‌های خودرو، دوشاخه پرکننده بالای ظرف روغن در سمت چپ بالای گیربکس 6L90 قرار دارد. بنابراین برای دسترسی به دوشاخه باید میل محرک جلو را بردارید.

برای مدل های چهار چرخ متحرک، میل محرک جلو در جعبه انتقال نصب شده است. به سادگی پیچ هایی را که میل محرک جلو را در جعبه انتقال نگه می دارند باز کنید. سپس محورهای درایو را به آرامی از جعبه انتقال پایین بیاورید و به دوشاخه پرکننده دسترسی پیدا کنید.

به یاد داشته باشید، کل کار این است که دوشاخه را شل کنید. برداشتن آن باعث ریختن مایع می شود. با استفاده از میله شکن می توانید به راحتی دوشاخه را باز کنید. پس از تخلیه کامل ظرف روغن، دوشاخه را تعویض کنید.

محفظه مایع را بردارید

گام بعدی برداشتن محفظه مایع از پایین گیربکس 6L90 با باز کردن پیچ ها با استفاده از آچار سوکت است. پیچ ها را با احتیاط روی محفظه روغن قرار دهید تا کثیف نشوند. مایع گیربکس پیچ ها را روغن کاری می کند و کثیفی را دور نگه می دارد. پس از بازکردن پیچ‌ها، واشر را از لبه تشت انتقال جدا کنید، اگر پیچ‌ها هنوز سالم هستند، استفاده مجدد از آن‌ها خوب است.

یک محفظه مایع گیربکس را زیر گیربکس قرار دهید، دوشاخه تخلیه را در پایین ظرف گیربکس بردارید و آن را کاملاً تخلیه کنید. تعویض دوشاخه از تخلیه مایع روی زمین و لباس شما جلوگیری می کند. با باز کردن پیچ دوشاخه سیال که در پایین جعبه دنده قرار دارد، مایع را به داخل ظرف تخلیه کنید. از آنجایی که ممکن است هنوز مقداری مایع در تابه باقی مانده باشد، تابه را با احتیاط بردارید و مایع باقی مانده را در ظرف تخلیه بریزید.

پیچ و مهره های صفحه ثابت را باز کنید

اطلاعات بیشتر در مورد نحوه باز کردن پیچ ها و برداشتن صفحه ثابت را می توانید در دفترچه راهنمای خودرو که همیشه منبع دقیقی است، بیابید. در اینجا نحوه انجام آن به طور کلی آمده است. ابتدا سوپاپ برقی را شناسایی کنید. هنگامی که آن را پیدا کردید، سیم ها را از دستگاه جدا کنید و آن را از صفحه ثابت بیرون بکشید. برخی ازسوپاپ های برقی با استفاده از پیچ به صفحه ثابت بسته می شوند، بنابراین باید آنها را باز کنید. اگر از زبانه ها برای بستن سوپاپ برقی استفاده می شود، به سادگی آنها را قبل از کشیدن سوپاپ برقی فشار دهید.

بدنه سوپاپ برقی را تعویض کنید

بدنه سوپاپ به محفظه انتقال وصل شده است. حلقه قفل را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا دوشاخه از بدنه سوپاپ آزاد شود و از پشت جعبه دنده خارج شود. سپس، پیچ های متصل کننده بدنه سوپاپ را به گیربکس جدا کنید.

برای تعویض سوپاپ برقی، به سادگی سیم ها را بیرون بکشید و از یک پیچ گوشتی سر صاف برای جدا کردن سوپاپ برقی از پایه محفظه استفاده کنید. در آخر،سوپاپ برقی جدید را بررسی کنید و آن را کاملاً در جای قدیمی قرار دهید. سیم های رنگی معمولاً وجود دارند تا به شما کمک کنند سیم مناسب را با شکاف مناسب روی سوپاپ  برقی قرار دهید.

کامپوننت ها را دوباره جمع کنید و روغن را اضافه کنید

پس از تعویض سوپاپ ها، سیال را دوباره پر کنید و قطعات را دوباره سرهم کنید. مطمئن شوید که تمام قطعات را با دقت زیاد و با توجه به موقعیت مناسب، پشتیبان قرار داده اید. پس از نصب مجدد همه قطعات، مطمئن شوید که گیربکس را با مقدار مناسبی از مایع گیربکس اتوماتیک (ATF) پر کنید. در نهایت، وسیله نقلیه خود را روشن کنید – نکته حرفه ای: چند دقیقه به آن فرصت دهید تا قبل از رانندگی گرم شود – و رانندگی کنید تا مطمئن شوید مشکلاتی که با آن مواجه بودید حل شده است.

اگر مشکل حل نشد، ممکن است لازم باشد آن را برای ارزیابی بیشتر به مکانیک انتقال دهید. اگر گیربکس خیلی آسیب دیده باشد، ممکن است مجبور شوید یک وسیله نقلیه جایگزین یا یک گیربکس جایگزین تهیه کنید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

تعویض روغن موتور بر اساس مسافت یا زمان، چه چیزی مهمتر است؟

✔ شما باید روغن موتور را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید یا توصیه دیگری برای تعویض روغن موتور هر شش […]

چگونگی تخلیه هوای رادیاتور: 4 روش آسان برای تخلیه سیستم رادیاتور

اگر تا به حال یک رادیاتور نشتی را تعمیر کرده اید، ممکن است از فرایند تخلیه هوا آن ناامید شده […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

ترموستات از کار افتاده باعث خراب شدن واشر سر سیلندر می شود.

✍ترموستات بخش کوچک اما مهمی از سیستم خنک کننده خودرو شما است. اگر از کار بیفتد، موتور بیش از حد […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

7 نکته تعمیر و نگهداری روتین خودرو که باید بدانید

✔ برای اکثرمردم، داشتن وسیله نقلیه ضروری است ، نه تنها برای فراهم کردن وسیله ای برای رفت و آمد روزانه، […]

انواع لامپ چراغ جلو خودرو

👈لامپ‌های چراغ‌های جلو خودرو بخش مهمی از سیستم روشنایی هر خودرویی هستند. آنها نور لازم را برای دیدن شما در […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه