آیا مزایای گیربکس دستی ارزش کنار گذاشتن خودرو اتوماتیک را دارد؟
- ۷ آبان ۱۴۰۴
- 0 نظر
- admin
بحث در مورد گیربکس دستی در مقابل اتوماتیک هرگز پایان نمییابد. علاقهمندان سرسخت خودرو و افرادی که میخواهند کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه خود در جاده داشته باشند، همیشه طرفدار خودروهای گیربکس دستی خواهند بود. از سوی دیگر، گیربکس اتوماتیک نیز طرفداران خود را خواهد داشت زیرا همه نمیخواهند مهارتهای تعویض دنده را به خوبی یاد بگیرند. در واقع، مزیت گیربکس دستی نسبت به نسخه اتوماتیک غیرقابل انکار است. با این حال، بیایید حرفهای ما را جدی نگیریم. راهنمای زیر به شما کمک میکند تا خودتان بفهمید کدام یک بهتر است.
گیربکس دستی در مقابل گیربکس اتوماتیک: نبرد بیپایان
نمیتوانید تصمیم بگیرید که کدام گیربکس را انتخاب کنید؟ عملکرد این دو گیربکس را در این دستهبندیها بخوانید:
بهرهوری سوخت
تولیدکنندگان، زمانی که خودروهای اتوماتیک در دهه 1940 به بازار آمدند، عبارت «مصرف سوخت برتر» را به شعار تبلیغاتی خود اضافه کردند. از آنجایی که گیربکس اتوماتیک سنگینتر از گیربکس دستی است، گیربکس دستی در واقع از نظر مصرف سوخت بهینه بود. با این حال، پیشرفت تکنولوژی این فاصله را به حداقل رسانده است. اگر میخواهید مزیت گیربکس دستی را در این زمینه پیدا کنید، باید هر دو نسخه از یک مدل خاص را با هم مقایسه کنید.

عملکرد
مگر اینکه در پیست مسابقه شرکت کنید، خودروهای دنده دستی برنده خواهند بود. رانندگان میتوانند با گیربکس دستی کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشند و شتاب سریعتری داشته باشند. خودروهای اتوماتیک به جز فشردن چند پدال، کار زیادی از شما نمیطلبند که ممکن است برای نوجوانان و رانندگان تازه کار جذاب باشد، اما برای افرادی که واقعاً عاشق رانندگی هستند، مناسب نیست.
علاوه بر این، خودروهای اتوماتیک بهترین گزینه برای رانندگی در مسیرهای کوهستانی با جادههای شیبدار و پرپیچوخم نیستند. در صورت خرابی گیربکس، حتی نمیتوانید هنگام پایین رفتن از سراشیبی دنده را کاهش دهید.
قیمت
یکی دیگر از مزایای خودروهای دنده دستی این است که نسبت به همتایان اتوماتیک خود ارزانتر هستند. علاوه بر این، تعمیر یک گیربکس دستی ارزانتر است و قطعات آن نیز به راحتی در دسترس هستند. استفاده از قطعات پیچیده و پیشرفته در گیربکسهای اتوماتیک، کار تعمیر را پیچیده و پرهزینه میکند.

مزیت گیربکس دستی
درست است که برخی از تولیدکنندگان گیربکس دستی را در برخی از مدلهای خود کاملاً کنار گذاشتهاند. به عنوان مثال، فراری 488 GTB فقط با یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه F1 عرضه میشود. به طور مشابه، سازندگان مکلارن، لامبورگینی و پورشه ترجیح میدهند سوپراسپرتهایشان گیربکس اتوماتیک داشته باشند، که به گفته آنها میتواند سریعتر از هر گیربکس کنترل شده توسط انسان تعویض دنده انجام دهد.
گیربکس اتوماتیک در ایالات متحده محبوبیت زیادی دارد، جایی که تقریباً 96٪ از خودروهای فروخته شده اتوماتیک هستند. استرالیاییها نیز از آمریکاییها پیروی میکنند. با این حال، گیربکس دستی هنوز در اروپا و ژاپن حاکم است، جایی که بیش از 80٪ از خودروهای فروخته شده با گیربکس دستی کار میکنند.
خودرو های دنده دستی همچنان دلها را به دست خواهند آورد زیرا مقرون به صرفه، اقتصادی هستند و در جادهها و زمینهای ناهموار عملکرد بهتری دارند.
درحال دریافت محصولات منتخب...
