3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت
- 15 خرداد 1402
- 0 نظر
- admin
به روز رسانی شد.
همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت کنند. همه رانندگان می دانند که حل مسائل مربوط به سیستم سوخت چقدر مهم است و چقدر سخت است. در این مقاله، کارشناسان خودرو ما بزرگترین دشمن هر سیستم سوخت رسانی و همچنین قطعات اصلی خودرو را که در مواجهه با این موضوع باید به آنها توجه کنیم را فهرست می کنند.
علائم هشدار خرابی سیستم سوخت
چگونه می توانیم بفهمیم که سیستم سوخت رسانی دچار مشکل شده است؟ ابتدا باید سه جزء اصلی مورد توجه خودرو را بشناسیم. آنها انژکتور، پمپ بنزین و فیلتر سوخت هستند. و رایج ترین علائم هشدار دهنده خرابی عبارتند از:
- توقف
- کاهش مسافت پیموده شده بنزین
- موتور مردد
- روشن نمی شود
- موتور خاموش است
- شروع سخت
- ماشین در سرعت های مختلف عملکرد متفاوتی دارد
- با سرعت های بالا، موتور کند میشود
- کاهش قدرت زمانی که خودرو تحت بار است
- موج زدگی
سه مشکل رایج سیستم سوخت
اکنون ما علائم هشدار دهنده خرابی را بررسی می کنیم، باید سه مشکل رایج سیستم سوخت را بدانیم تا آن را برطرف کنیم.
انژکتورهای سوخت
یکی از رایج ترین مشکلات سیستم سوخت، انژکتورهای سوخت است. آنقدر شایع است که اگر صاحبان خودرو متوجه مشکلی در سیستم سوخت موتور شوند، معمولاً انژکتورها علت آن هستند. و اگر چنین باشد، می توانید به راحتی متوجه شوید زیرا علائم بسیار واضح هستند. ما در مورد الگوهای پاشش انژکتور سوخت صحبت خواهیم کرد. به طور معمول، یک انژکتور در یک خط مستقیم و قوی سوخت پمپ می کند. با این حال، انژکتوری که باز نمیشود ممکن است برق نداشته باشد و باعث شروع سخت و همچنین شرایط کار سخت شود. صاحبان خودرو می توانند با بررسی اینکه آیا انژکتور در حالت باز یا بسته گیر کرده است، آن را تشخیص دهند. مورد دیگری که وقتی انژکتور سوخت آسیب دیده را تشخیص می دهیم کثیف بودن آن است.
و عواقب آن می تواند وحشتناک باشد. به طور دقیق تر، یک انژکتور سوخت آسیب دیده می تواند باعث کاهش فشار سوخت شود. با انژکتورهایی که باز گیر کرده اند، گاز خام می تواند به داخل سیلندر نشت کند. این مایع اضافی در زمان اضافه به مخزن روغن ریخته می شود که باعث می شود سطح روغن بیش از حد پر شود. صاحبان خودرو در نهایت می توانند با کشیدن نشانگر روغن آن را بررسی کنند
راه دوم برای اینکه رانندگان متوجه نشت سوخت به داخل روغن شوند، بو است. معمولاً اگر مخلوط سوخت و روغن اتفاق بیفتد، بوی گاز خام مخلوط شده با روغن موتور را از روی میله حس می کنیم. بو آنقدر قوی است که به راحتی حس می شود. به همین دلیل، صاحبان خودرو باید هنگام بررسی وضعیت و سطح سوخت این موضوع را در نظر داشته باشند.
آخرین اما نه کماهمیت، مالکان خودرو میتوانند انژکتوری که نشتی دارد را به شرط اجرا بررسی کنند. روش بررسی این است که کلید خاموش کردن موتور را خاموش کنید و این باعث می شود فرآیند تزریق متوقف شود. به طور معمول، موتور بلافاصله متوقف می شود. با این حال، اگر هنوز کار می کند، در حال چکیدن سوخت در داخل محفظه احتراقمی باشد.
همه اینها می تواند علت کثیف شدن انژکتور باشد. به طور دقیق تر، آنها رسوبات کربن، خاک یا صمغ روی نوک آن ایجاد می کنند تا از آب بندی آن جلوگیری کنند. این یک مسیر برای ورود سوخت خام به سیلندر ایجاد می کند.
پمپ سوخت
یکی دیگر از مشکلات رایج مربوط به سیستم سوخت، پمپ سوخت است، پمپ سوخت الکترونیکی است. تصور کنید که در حال رانندگی با یک ماشین با سرعت بالا به طور معمول هستید، سپس ناگهان ماشین تکان میخورد و پرت میشود. فقط چند دقیقه طول می کشد تا به حالت عادی برگردد. ممکن است تشخیص خودروی پراکنده یا گاز کثیف اشتباه باشد، زیرا خودرو پس از شتاب گیری صاف، صدای توقف تولید می کند. هنگامی که صاحبان خودرو به پدال گاز ضربه می زنند، یک پمپ فعال جریان گاز را افزایش می دهد. به خاطر این عمل، فشار دوباره باز می گردد و موتور می تواند به طور عادی کار کند.
اگر صاحبان خودرو این موضوع را با فیلتر بنزین اشتباه بگیرند چیز عجیبی نیست. برای رفع این نقص، رانندگان باید فیوز سوخته را چک کرده و به خط سوخت فشار بیاورند. با پمپ های سوخت الکتریکی مدرن، کلید را برای انجام تمام آن وظایف روشن می کنید. و اگر صدای کارکردن پمپ بنزین را نمی شنوید و خودروی شما روشن نمی شود، پمپ بنزین دچار مشکل شده است.
مسدود شدن فیلتر سوخت
آخرین نکته، ما گرفتگی فیلتر بنزین را داریم که یکی از رایج ترین مشکلات است. در بسیاری از موارد، باید فیلتر بنزین را طبق توصیه های سازنده طبق روال توصیه شده تعویض کنید. برای اینکه بدانید فیلتر بنزین شما گرفتگی دارد یا خیر، می توانید این علائم را بررسی کنید. به طور دقیق تر، فیلتر بنزین متلاشی می شود و قطعات کوچکی را رسوب می دهد و گرفتگی ایجاد می کند.
تهدید اصلی سیستم سوخت
اگرچه موارد مختلفی وجود دارد که ممکن است بر فشار و همچنین جریان سیستم سوخت تأثیر بگذارد، کثیفی بزرگترین عامل است. داخل فیلتر بنزین می چسبد که منجر به عملکرد ضعیف و همچنین توقف جریان سوخت می شود.
در کنار آن، میتوان دید که محافظ سیستم سوخت، فیلتر سوخت است. فقط همین قسمت کوچک می تواند مانع ورود همه آلاینده ها به داخل سوخت شود و از آن جلوگیری کند.