✍ جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

  • 15 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک مکان عالی برای رسوبات کربنی که خیلی سریع تجمع می کنند، محفظه احتراق موتور ماشین شما است، جایی که تمام عناصر فوق در آن وجود دارند.

رسوب بیش از حد کربن می تواند مشکلات متعددی را برای عملکرد موتور و بازده سوخت ایجاد کند که برخی از آنها باز ماندن سوپاپ ها ناشی می شود. خوشبختانه، تشکیل رسوبات کربن را می توان با چند اقدام پیشگیرانه کاهش داد و می توانید با این مقاله جامع در مورد تعمیر و نگهداری موتور، شیرهای دارای رسوب کربن را در گاراژ خود تعمیر کنید.

تجمع رسوبات کربن بر روی شمع ها: دلایل و نحوه تعمیر

برخی از عادات رانندگی می‌توانند باعث تجمع سریع‌تر کربن شوند، از جمله دور زدن بیش از حد، رفتن به سفرهای کوتاه، رانندگی عمدتاً در ترافیک توقف و حرکت، و استفاده از سوخت با درجه پایین که معمولاً آلاینده‌های بیشتری دارد.

تاثیر بر عملکرد موتور

رسوب کربن در محفظه احتراق به دلیل ترکیب همه عناصر مناسب تقریباً اجتناب ناپذیر است. تا حدودی، رسوبات کربن شروع به مختل کردن عملکرد موتور و مصرف سوخت می کنند.

تجمع کربن در محفظه احتراق می تواند جریان عادی هوا را مختل کند. تلاطم حاصل باعث می‌شود هوا و سوخت به‌طور ناهموار با هم مخلوط شوند، بنابراین مخلوط هوا و سوخت مورد نیاز برای احتراق در نواحی خاصی بیشتر است و برخی دیگر ممکن است کمتر باشند. این مخلوط قابل احتراق کمتر از حد مطلوب، نقاط داغی را در محفظه احتراق ایجاد می کند و در نتیجه، ممکن است مخلوط قبل از آتش گرفتن شمع مشتعل شود، که یک مشکل پیش از احتراق موتور است. این منجر به ناکارآمدی موتور می شود و در صورت طولانی شدن مشکل ممکن است باعث آسیب دائمی موتور شود.

یک سوپاپ پراز رسوبات کربن ممکن است به درستی بسته نشود و منجر به از کار افتادن سنسورهای دمای موتور شود. این امر می تواند در هنگام راه اندازی هنگامی که موتور سرد است منجر به دور آرام شود.

علائم دریچه های آکنده از رسوبات کربن

یک سوپاپ چسبنده ناشی از تجمع کربن می تواند باعث شود چندین جزء داخلی موتور به درستی کار نکنند و به صورت یک یا چند مورد از علائم زیر ظاهر شوند:

  • بیکاری سرد خشن: به دلیل عدم کارکرد صحیح سنسورهای دمای موتور.
  • صدای کلیک: چسبندگی سوپاپ معمولاً صدای کلیک ایجاد می کند که به طور منظم هر دو تا سه ثانیه در حالت درجا، به خصوص با شروع سرد، ایجاد می شود. با افزایش دور موتور، به احتمال زیاد صداهای کلیک سریع تری خواهید شنید، اما ممکن است بلندتر شود یا نه.
  • موتور خاموش می شود: موتور شما ممکن است بالا و پایین بپرد و باعث روشن شدن و توقف ناگهانی ماشین شما شود.
  • موتور سخت روشن می شود
  • ابرهای سیاه اگزوز تحت شتاب سخت
  • کاهش شتاب یا تردید در هنگام شتاب گیری
  • روشن شدن چراغ موتور روی داشبورد را بررسی کنید

 جلو گیری از رسوب کربن

اگرچه رسوب کربن اجتناب‌ناپذیر است، اما می‌توانید تشکیل آن را با پرهیز از بی‌حرکتی بیش از حد، اجتناب از انجام سفرهای کوتاه با ترکیب کارهایی برای رانندگی در مسافت‌های طولانی‌تر در هر بار، محدود کردن استارت‌های سرد، استفاده از بنزین با کیفیت بهتر که حاوی پاک‌کننده سیستم سوخت و استفاده از روغن بهتر است، محدود کنید. تنظیم صحیح کاربراتور و سیستم تزریق سوخت میتواند مفید باشد.

7 نکته تعمیر و نگهداری روتین خودرو که باید بدانید
:پیشنهاد

چگونه یک سوپاپ دارای  رسوبات کربن را تعمیر کنیم

مرحله 1 – موتور را روشن کنید و به صدای کلیک گوش دهید

ماشین خود را در پارک قرار دهید و ترمز اضطراری را بکشید. موتور را روشن کنید و اجازه دهید تا دمای کارکرد معمولی در حین بالا بردن کاپوت گرم شود.

به دنبال درپوش سوپاپ باشید که یک جعبه مستطیلی بلند در بالای موتور است. از گوشی پزشکی برای گوش دادن به صدای کلیک خفه شده از آن استفاده کنید. گاهی اوقات، دریچه ای که گیر کرده یا فقط کمی بالا و پایین حرکت می کند ممکن است صدای ترکیدن ایجاد کند.

مرحله 2 – بازگرداندن سطح مناسب روغن موتور

موتور را خاموش کنید. برای بررسی سطح روغن موتور، میل لنگ را باز کنید. سطح روغن بسیار پایین باعث می‌شود که همه بالابرها به صدا در بیایند و باعث ایجاد صدایی شبیه صدای مسلسل شود که هم از جلو و هم از عقب موتور می‌آید.

در صورت نیاز، روغن را تا خط روی ترازو نشانگر که با کلمه “گرم” مشخص شده است پر کنید. موتور را دوباره روشن کنید، اجازه دهید گرم شود و ببینید آیا صدا پس از پر کردن مجدد روغن ادامه دارد یا خیر.

شکل دیگر این است که سطح روغن بالاتر از علامت “گرم” است، که می تواند به حباب های هوا اجازه ورود به سیستم را بدهد. در این حالت، روغن را از روی میل لنگ تخلیه کنید تا به علامت “گرم” روی میله میل لنگ برسد.

مرحله 3 – اضافه کردن افزودنی روغن

یک قوطی پر از افزودنی روغن به میل لنگ اضافه کنید. افزودنی های روغن موتور ترکیبات شیمیایی هستند که عملکرد روان کننده روغن پایه موجود را بهبود می بخشند. آنها حاوی آنتی اکسیدان ها، بازدارنده های خوردگی، عوامل ضد کف و عوامل demulsify کننده هستند.

افزودنی روغن به عمق دریچه و نواحی بالابر نفوذ می کند تا روغن کاری شود و به سوپاپ های چسبیده اجازه می دهد دوباره به درستی بالا و پایین حرکت کنند. پس از افزودن افزودنی روغن، چند ساعت رانندگی در بزرگراه با مقداری شتاب شدید انجام دهید. از کشیدن موتور خودداری کنید (این زمانی است که با دنده بالاتر از آنچه که باید در آن قرار می‌گیرید و موتور در دورهای پایین می‌چرخد، به این معنی است که موتور برای انجام همان کار باید سخت‌تر کار کند). وقتی کارتان تمام شد، قبل از تعویض روغن و فیلتر صبر کنید تا موتور خنک شود. اگر وضعیت چسبنده دریچه خیلی جدی نیست، باید تا الان برطرف شود.

مرحله 4 – روغن کاری فنرهای سوپاپ

وقتی موتور خنک شد، از یک سوکت برای جدا کردن درپوش سوپاپ استفاده کنید. به دنبال فنرهای ضخیم سوپاپ و اسپری روغن نافذ در داخل فنر، جایی که ساقه سوپاپ براق قرار دارد بگردید (قطری به اندازه یک مداد دارد). اجازه دهید روغن نافذ چند دقیقه بماند تا به عمق نفوذ کند. در حالی که در آن هستید، بررسی کنید که آیا تمام گیره های نگهدارنده کوچکی که در بالای هر شیر قرار دارند تا آن را در pl نگه دارند یا خیر

دلایل و پیامدهای رسوب کربن

همانطور که گفته شد، موتور احتراق داخلی مکان مناسبی برای تشکیل رسوبات کربن، به ویژه در سوپاپ های ورودی، دریچه های EGR، نازل های انژکتور و پیستون ها است. سوپاپ در داخل راهنماهای سوپاپ سر سیلندر ده ها بار در ثانیه در یک محیط گرم و گازی به بالا و پایین می لغزد. با گذشت زمان، رسوبات کربن و سایر ناخالصی‌ها، مانند رسوبات رزین به جا مانده از روغن، می‌توانند به فضای کوچک بین سوپاپ و راهنمای سوپاپ وارد شوند و باعث چسبیدن دریچه‌ها و در نتیجه بسته نشدن مناسب شوند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

آیا باتری خودرو در اثر خاموش ماندن از بین می رود؟

آیا باتری ماشین در اثرخاموش ماندن از بین می رود؟ بله می شود. اغلب پیش می آید که بعد از […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه