تعویض روغن بر اساس مسافت پیموده شده یا زمان استفاده، چه چیزی مهمتر است؟

تعویض روغن موتور بر اساس مسافت یا زمان، چه چیزی مهمتر است؟

  • 16 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

✔ شما باید روغن موتور را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید یا توصیه دیگری برای تعویض روغن موتور هر شش ماه یکبار. این دو استاندارد متفاوت گاهی رانندگان را کمی سردرگم می کند. بنابراین زمان تعویض روغن در مقابل مسافت پیموده شده: از کدام جدول زمانی استفاده کنیم؟✔

چرا تعویض روغن مهم است؟

هنگامی که موتور کار می کند، قطعات داخلی حرکت می کنند و نیروی اصطکاک ایجاد می کنند و باعث فرسودگی موتور می شوند. علاوه بر این، اصطکاک همچنین عاملی است که نیروی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کند و با گرمای آزاد شده در طی احتراق سوخت که باعث گرم شدن بیش از حد موتور در هنگام کار می‌شود و بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد. مسئولیت اصلی آن ایجاد مانع بین سطوح قطعات فلزی برای روانکاری موثر و کاهش اصطکاک و جلوگیری از سایش موتور در حین کار است. عملکرد روغن موتور خیلی مهم است.

با گذشت زمان، روغن توسط 3 عامل اصلی تجزیه می شود: گرما (اکسیداسیون، پیرولیز). ناخالصی ها (گرد و غبار، آب، سوخت) و مواد افزودنی در روغن که در طول زمان از بین می روند. بر اساس 3 دلیل فوق، طولانی یا کوتاه بودن زمان مصرف روغن بر اساس کیفیت اولیه روغن (درجه)، شرایط کار موتور، محیط اطراف و زمان استفاده محاسبه می شود. چه زمانی باید روغن خودرو را تعویض کنید تا خودرو به خوبی کار کند؟

انواع لامپ چراغ جلو خودرو
:پیشنهاد

زمان تعویض روغن در مقابل مسافت پیموده شده: استفاده از کدام جدول زمانی بهتر است؟

تعویض روغن بر اساس مسافت پیموده شده

“چند مایل بین تعویض روغن” این سوال جنجال زیادی ایجاد کرد. برخی از مکانیک ها همیشه توصیه می کردند که روغن را هر 3000 مایل تعویض کنید، اما برخی دیگر گفتند که 3000 مایل تعویض بسیار زیاد است و انجام این کار ضروری نیست. و استاندارد پیشنهادی آنها 7500 تا 10000 مایل (11000 تا 12000 کیلومتر) است.

تعویض روغن موتور بر اساس مسافت پیموده شده یک سوال ساده به نظر می رسد. بسیاری از صاحبان خودرو اغلب این سوال را می پرسند که “روغن موتور را ر باید بعد از چه مسافت پیموده شده عوض کرد؟” با این حال، تعداد خاص، 3000 مایل، 5000 مایل یا 10000 مایل … به عوامل زیادی بستگی دارد:

،روغن به وضعیت موتور شما بستگی دارد. به عنوان مثال، مزدا CX-5، زمانی که برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت، روغن آن هر 5000 مایل تعویض می شد. اما با گذشت زمان با ده ها هزار مایل کارکرد، قطعات موجود در موتور شما نشان فرسوده شدن دارند، بنابراین لازم است روغن را به صورت دوره ای تعویض کنید. در آن زمان فاصله تعویض روغن کمتر از فازهای اول توصیه شده توسط خودروسازان خواهد بود.

تعویض روغن بر اساس زمان

همانطور که همه ما می دانیم روغن موتور حاوی اجزای بسیاری مانند آنتی اکسیدان، ضد کف و ضد خوردگی است. بنابراین با گذشت زمان، کیفیت روغن کاهش می یابد و بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد. پس چند وقت یکبار باید روغن را عوض کرد؟ برخی از کارشناسان خودرو توصیه می کنند که لازم است روغن موتور را هر 6 ماه یا حداقل یک بار در سال تعویض کنیم. بر اساس برآوردهای متوسط، خودروی شما حدود 12000 تا 17000 کیلومتر مربوط به این بازه زمانی را طی خواهد کرد.

اینها دلایلی است که برخی از رانندگان را نگران می کند و مطمئن نیستند که چند کیلومتر یا چه زمانی باید تعویض روغن را برای وسیله نقلیه خودانجام دهند.

روغن موتور را بر اساس زمان یا مسافت پیموده شده عوض کنیم؟

این که آیا استانداردهای تعویض روغن بر اساس زمان یا مسافتی که در بالا ذکر کردیم برای همه خودروها مناسب است. پاسخ ما چیست؟ در طی فرآیند احتراق، سوخت رسوبات کربن و گرد و غبار تولید می کند که به موتور می چسبد، روغن این رسوبات و دوده را به مولکول های کوچک پراکنده می کند و آنها را در روغن ذخیره می کند. با گذشت زمان، محتوای باقیمانده از آستانه مجاز فراتر می رود و می تواند دوباره به موتور بچسبد. بنابراین تعویض دوره ای روغن راه خوبی برای حفظ و افزایش طول عمر شما است.

با این حال، چند مایل یا چه مدت باید روغن خودرو را بدون استاندارد ثابت تعویض کرد؟ در بسیاری از موارد، 3000 مایل است، اما مواردی نیز کم و بیش وجود دارد، زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد: کیفیت، نوع روغن و شرایط رانندگی. دفعات تعویض روغن به زمان استفاده از وسیله نقلیه، تعداد دفعات رانندگی با ماشین خود در هر زمین و تعداد مسافت پیموده شده بستگی دارد.

به عنوان مثال، خودروهایی هستند که تنها 2 تا 3 ماه طول می کشد تا بیش از 10000 کیلومتر را طی کنند، در حالی که خودروهایی وجود دارند که یک سال طول می کشد تا 10000 کیلومتر را طی کنند. بنابراین، تصمیم گیری دقیق در مورد مسافت پیموده شده یا زمان تعویض روغن دشوار است. طبق برخی اطلاعات خودروسازان، برای تعویض روغن موتور نیازی به مسافت پیموده شده یا زمان کافی نیست، اگر خودروی شما در شرایط بدی کار می کند، می توانید روغن را زودتر تعویض کنید. در ضمن بعد از 1 سال ماشین شما به مسافت پیموده شده نرسیده هنوز نیاز به تعویض روغن دارد. بنابراین خودروسازان علاوه بر مسافت پیموده شده، مدت زمان مصرف روغن را نیز معمولاً 1 سال تعیین می کنند.

با گذشت زمان، حتی اگر کیفیت روغن خوب باشد و ماشین شما زیاد رانندگی نکند، باز هم روغن کیفیت خود را از دست می دهد و دیگر تضمینی برای روغن کاری و محافظت از موتور نیست، بنابراین تخلیه و تعویض آن با روغن جدید ضروری است. روغن بدون نیاز به رعایت مسافت پیموده شده توصیه شده است.

اشاره به استانداردهای تعویض روغن برای هر نوع موتور

اگر وسیله نقلیه شما موتور بنزینی است، روغن با درجه کیفی توصیه شده API SG، SJ است. SL یا SM. حرف S نشان دهنده نوع روغن مورد استفاده در موتورهای بنزینی است و حرف بعدی به اختصار درجه کیفیت (به ترتیب حروف الفبا) نشان داده شده است. در موتورهای دیزلی، روغن باید با سطوح عملکردی استفاده شود: API CG-4، CH-4، یا CI-4. حرف C نشان دهنده موتور دیزل، حرف بعدی درجه کیفیت و عدد 4 نشان دهنده موتور 4 زمانه است. در صورت استفاده از روغن توصیه شده، فاصله تعویض روغن طبق مشخص شده خواهد بود. برعکس، اگر روغن را با کیفیت پایین تری تعویض کنید، چرخه تعویض روغن کوتاه تر می شود. درجه ویسکوزیته SAE نیز عاملی است که بر دوره تعویض روغن تأثیر می گذارد. به طور معمول روغن دارای رتبه SAE است: SAE 40;50 (تک درجه)، SAE 15W-40 و 20W-50 (روغن چند درجه).

در حین کارکرد موتور، پسماندهایی به فیلتر روغن می‌چسبد که با گذشت زمان، فیلتر روغن دیگر به درستی کار نمی‌کند و باعث تمیز نماندن روغن، تجمع کثیفی و در بدترین حالت، موتور خودرو به دلیل عدم روغن کاری آسیب می بیند. پس بعد از 2-3 بار تعویض روغن موتور باید یکبار فیلتر روغن را تعویض کنیم.

جمع بندی

تعویض روغن باید طبق مسافت پیموده شده باشد یا زمان؟ پاسخ به عوامل زیادی مانند محیط، شرایط جاده، سن خودرو (ماشین های قدیمی تر باید زودتر روغن را تعویض کنند) و عادات رانندگی نیز تعیین می کند که چه زمانی دیر یا زود زمان تعویض روغن است. تعویض دوره ای روغن موتور یک عادت خوب برای بهبود طول عمر خودرو شما است. با این حال، قبل از تعویض روغن، باید از وضعیت خودرو خود و همچنین روغن موتور (رنگ روغن را بررسی کنید یا از نشانگر اندازه گیری استفاده کنید) اطلاع داشته باشید تا مطمئن شوید که بهترین نتیجه را می گیرید. علاوه بر این، برای داشتن اطلاعات مفیدتر در مورد تعویض روغن، می توانید به مکانیک مورد اعتماد مراجعه یا مشورت کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد!

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

چگونگی تخلیه هوای رادیاتور: 4 روش آسان برای تخلیه سیستم رادیاتور

اگر تا به حال یک رادیاتور نشتی را تعمیر کرده اید، ممکن است از فرایند تخلیه هوا آن ناامید شده […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

ترموستات از کار افتاده باعث خراب شدن واشر سر سیلندر می شود.

✍ترموستات بخش کوچک اما مهمی از سیستم خنک کننده خودرو شما است. اگر از کار بیفتد، موتور بیش از حد […]

نشانه های خراب شدن سوپاپ برقی گیربکس و نحوه تعویض آن

سوپاپ برقی یک قطعه انتقال است که فشار سیال را کنترل می کند. به عبارت ساده، سوپاپ های برقی گیربکس […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

7 نکته تعمیر و نگهداری روتین خودرو که باید بدانید

✔ برای اکثرمردم، داشتن وسیله نقلیه ضروری است ، نه تنها برای فراهم کردن وسیله ای برای رفت و آمد روزانه، […]

انواع لامپ چراغ جلو خودرو

👈لامپ‌های چراغ‌های جلو خودرو بخش مهمی از سیستم روشنایی هر خودرویی هستند. آنها نور لازم را برای دیدن شما در […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه