آیا مایع خنک کننده عملکرد ضد یخ را داراست؟

آیا مایع خنک کننده مانند ضد یخ است؟

  • 2 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

جواب آره یا نه است. ضد یخ اغلب به عنوان یکی از اجزای مخلوط خنک کننده استفاده می شود، معمولاً مخلوط 50-50 ضد یخ و آب، برخی از عوامل بازدارنده زنگ زدگی را می توان اضافه کرد. خنک کننده را گاهی اوقات می توان ضد یخ نیز نامید. قسمت های متحرکی که با آن در تماس است را روغن کاری می کند که از آسیب به پمپ آب، واشر سرسیلندر و زمان بندی پیستون محافظت می کند.

چرا موتور به خنک کننده نیاز دارد؟

شما قبلاً می دانید که موتور چگونه کار می کند: با سوزاندن سوخت، موتورهای احتراق داخلی انرژی تولید می کنند. بخشی از این انرژی توسط موتور گرفته می شود و برای حرکت خودرو به جلو استفاده می شود. باقیمانده انرژی به گرما تبدیل می شود.

بخشی از این گرما از طریق اگزوز از موتور خارج می شود. بقیه در خود بلوک موتور قرار دارد. میانگین دمای احتراق نزدیک به 2000 درجه فارنهایت (1093 درجه سانتیگراد) است و در برخی موارد می تواند به 4500 درجه فارنهایت (2482 درجه سانتیگراد) برسد. این گرما در صورت بی توجهی  می تواند اجزای موتور را ذوب کند، به همین دلیل است که ما به مایع خنک کننده نیاز داریم.

مایع خنک‌کننده گرما را منتقل می‌کند و محافظت در برابر یخ را به موتور اضافه می‌کند و به خودروی شما اجازه می‌دهد با حداکثر کارایی کار کند. ترکیب مناسب مایع خنک کننده در دماهای پایین یخ نمی زند و در دمای بالا نمی جوشد. از خوردگی و زنگ زدگی قطعات فلزی در مدار خنک کننده و موتور و سایش قطعات غیر فلزی مانند قطعات لاستیکی و پلاستیکی جلوگیری می کند.

خنک کننده چگونه دور می شود؟

هنگامی که موتور به دمای کار می رسد ترموستات باز می شود و پمپ آب مایع خنک کننده را در سراسر سیستم به گردش در می آورد. پس از اینکه مایع خنک کننده گرما را جذب کرد، به سمت رادیاتور می رود تا خنک شود. هنگامی که وسیله نقلیه اهسته حرکت می کند تا هوا را حرکت دهد، یک فن هوا را از طریق رادیاتور می کشد تا به خنک شدن مایع کمک کند. ،مایع پس از خنک شدن از رادیاتور خارج می شود و کار را دوباره شروع می کند.

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.
:پیشنهاد

انواع خنک کننده ها

خنک کننده ها انواع مختلفی دارند و همه آنها برای ماشین شما مناسب نیستند. همیشه مشخصات سازنده را در دفترچه راهنمای خودرو خود بررسی کنید تا ببینید خودرو شما به چه نوع مایع خنک کننده نیاز دارد. محصول اشتباه می تواند منجر به عملکرد ضعیف یا خرابی موتور شود.

3 نوع اصلی خنک کننده وجود دارد:

خنک کننده فناوری اسید معدنی (IAT)

خنک کننده با تکنولوژی اسید معدنی، خنک کننده معمولی است که در خودروهای قدیمی استفاده می شد زیرا با فلزات مورد استفاده در موتورهای قدیمی (فولاد و آهن) بهتر کار می کند. باید هر دو سال یکبار یا 24000 مایل در 38624 کیلومتر عوض شود، که آن را بسیار پایین تر از فرمول های جدیدتر می کند، بنابراین هزینه نگهداری و مراقبت افزایش می یابد. از سوی دیگر، IAT در محدود کردن خوردگی بهتر از OAT است. این خنک کننده در دو رنگ سبز و زرد موجود است.

خنک کننده با فناوری اسید آلی (OAT)

OAT در مدل های جدید خودرو استفاده می شود زیرا با فلزات مورد استفاده در موتورهای جدیدتر (آلومینیوم) بهتر کار می کند. طول عمر آن بیشتر از IAT است (حدود 3-5 سال یا 150000 مایل/241401 کیلومتر). با این وجود، مقاومت در برابر خوردگی آن به خوبی IAT نیست، به همین دلیل است که سازندگان از مواد افزودنی در خنک کننده خود استفاده می کنند. مواد افزودنی متعددی در دسترس هستند: نیتریت، فسفات، سیلیکات و غیره. برای به حداکثر رساندن محافظت در برابر خوردگی در موتورهای خاص، هر خنک کننده ترکیبی از مواد افزودنی خاص خود را دارد، بنابراین باید دفترچه راهنمای  خودرو را بخوانید تا بدانید خودروی شما به چه نوع ترکیب خنک کننده نیاز دارد. آنها در چندین رنگ مختلف از سبز تیره و نارنجی تا صورتی و آبی موجود هستند.

خنک کننده با فناوری اسید آلی هیبریدی (HOAT)

خنک کننده هیبرید اسید آلی ترکیبی از خنک کننده های IAT و OAT است. HOAT یک خنک کننده محبوب است که در اکثر خودروهای جدید استفاده می شود. دارای مقاومت در برابر خوردگی IAT و عمر طولانی OAT است. و درست مانند OAT، دارای مواد افزودنی است، به این معنی که همه خنک کننده های HOAT مشابه هستند، اما فرمول های شیمیایی متفاوتی دارند. مجدداً، شما باید دفترچه راهنمای  خودور را بخوانید و از مکانیک ها یا متخصصان مشاوره بگیرید تا بدانید چه نوع خنک کننده برای استفاده در سیستم خودروی شما  مناسب است.

چرا داخل خودروی شما بوی دود بدبو می دهد و چگونه آن را تعمیر کنید؟
:پیشنهاد

هر موتور ترکیبی منحصر به فرد از فلزات و مواد واشر دارد. برای مثال برخی از موتورها قطعات آلومینیومی بیشتری نسبت به قطعات آهنی دارند. برخی از واشرها حاوی فلز هستند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. هنگامی که تصمیم می گیرید کدام برای یک موتور خاص بهترین است، OEM های خودرو همه این عوامل را در نظر می گیرند. هر افزودنی برای محافظت از فلزات خاص در نظر گرفته شده است. بنابراین، برای جلوگیری از خوردگی و سایر مشکلات، باید از ترکیب افزودنی مناسب در خنک کننده خود استفاده کنید. استفاده از مایع خنک‌کننده اشتباه می‌تواند باعث آسیب و خوردگی قطعات شود که می‌تواند تاثیر منفی طولانی‌مدتی بر خودرو داشته باشد. این اثرات می‌تواند پنهان باشد، به این معنی که ممکن است تا یک سال طول بکشد تا اتصال، رسوبات و آسیب خوردگی باعث ایجاد مشکل شود.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه