☜ چگونگی تخلیه هوای محبوس در رادیاتور و 4 روش آسان برای تخلیه هوا از سیستم خنک کننده

چگونگی تخلیه هوای رادیاتور: 4 روش آسان برای تخلیه سیستم رادیاتور

  • 14 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

اگر تا به حال یک رادیاتور نشتی را تعمیر کرده اید، ممکن است از فرایند تخلیه هوا آن ناامید شده باشید. به این دلیل که برای عملکرد صحیح خودرو، تمام هوا و رطوبت باید از سیستم تخلیه شود. هوای محبوس شده درادیاتور مانع از ورود مایع خنک کننده به سیستم خنک کننده می شود.

رادیاتور خودرو در کجا قرار دارد؟

رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده خودرو شما است. وظیفه اصلی آن خنک نگه داشتن موتور با رفع گرما از موتور و مایعات موتور است. برای انجام این کار، مایع خنک کننده از طریق یک سری لوله در داخل و اطراف رادیاتور که به بلوک موتور متصل است، جریان می یابد.

پس از بلند کردن کاپوت، رادیاتور را درسمت جلوی خودرو خواهید دید. باید نزدیک موتور باشد. برخی از مدل های خودرو مانند فولکس واگن بیتل دارای موتور در پشت هستند. در این صورت، رادیاتور می تواند در جلو یا عقب خودرو باشد.

تخلیه رادیاتورها می تواند مشکل باشد زیرا شامل هوا گیری از سیستم خنک کننده شما می شود تا دوباره کار خود را به درستی انجام دهد. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از هوای فشرده برای کمک به خارج کردن گرفتگی ها و پاکسازی آنها از سیستم است.

قفل فرمان ها چگونه کار می کنند؟
:پیشنهاد

نحوه تخلیه هوای گیر کرده در رادیاتور: توضیح روشها

گرمای بیش از حد ماشین به این معنی است که رادیاتور به درستی کار نمی کند. یکی از دلایل اصلی خرابی رادیاتور، حباب های هوا در سیستم آن است. شما باید آن را تخلیه کنید تا حباب ها از لوله ها و خطوط خارج شوند.

فرآیند تخلیه رادیاتور معمولاً شامل برداشتن درپوش رادیاتور و استفاده از کمی آب برای خارج کردن حباب های هوا در داخل سیستم است. این کار شامل پاک کردن یک یا دو گرفتگی است. در برخی موارد، ممکن است نیاز به بیرون کشیدن قسمت دیگری از بلوک موتور باشد. برای این کار باید با یک مکانیک متخصص تماس بگیرید.

روش های مختلف برای تخلیه سیستم رادیاتور

برای تخلیه سیستم رادیاتور، بسته به طراحی رادیاتور ماشین خود، می توانید از هر یک از این روش ها استفاده کنید.

با این حال، وقتی موتور هنوز داغ است شروع به تخلیه نکنید. به آن زمان کافی بدهید تا کاملا خنک شود. در غیر این صورت، داغ شدن قطعات موتور می تواند باعث سوختگی یا آسیب فیزیکی به شما شود.

درپوش رادیاتور را بردارید

اگر به دنبال روشی ساده برای خروج هوا از رادیاتور هستید، از این تکنیک استفاده کنید. فقط درپوش رادیاتور را بردارید و موتور را روشن کنید تا مدتی کار کند. ماشین به تدریج گرم می شود و حباب های هوا که در داخل سیستم خنک کننده مانده اندرا بیرون می زند. اگر سطح مایع خنک کننده کمتر از سطح صحیح باشد، آن را پر کنید.کار تمام است!

از شیر یا پیچ تخلیه استفاده کنید

این یک راه آسان دیگر در مورد نحوه تخلیه رادیاتور است. در برخی از مدل‌های خودرو، رادیاتور دارای یک شیرتخلیه‌کننده در قسمت جلو یا بالا است. این شیر برای خارج  کردن حباب های هوای مانده در قسمت بالایی رادیاتور طراحی شده است.

این روش را با باز کردن درب رادیاتور و پر کردن آن با مایع خنک کننده شروع کنید. دوباره درپوش را محکم کنید و موتور را روشن کنید تا به مدت 15 تا 20 دقیقه کار کند. شیلنگ رادیاتور را لمس کنید و در صورت احساس گرما، دریچه تخلیه را باز کنید یا پیچ تخلیه را یک یا دو دور بچرخانید.

مایع خنک‌کننده بیرون می‌آید و اجازه دهید  تا زمانی که هیچ حباب هوا در مایع وجود نداشته باشد جریان پیدا کند. سپس سوپاپ را ببندید یا پیچ را محکم کنید و صبر کنید تا موتور خنک شود. به یاد داشته باشید که یک تشت زیر ماشین قرار دهید تا مایع خنک کننده سرریز شده را بگیرد.

مقداری خنک کننده دیگر اضافه کنید تا مقدار خارج شده در طول فرآیند تخلیه را جبران کنید. ماشین را به یک مکانیکی ببرید تا ببینید آیا هنوز بیش از حد گرم می شود یا خیر.

یک رادیاتور بدون پیچ تخلیه را تخلیه کنید

درپوش رادیاتور را بردارید. مخلوطی از مایع خنک کننده و آب مقطر درست کنید و از آن برای پر کردن مخزن مایع خنک کننده تا سطح پایین گردن رادیاتور استفاده کنید. مایع خنک‌کننده خالص را در مخزن بریزید و به آن ادامه دهید تا مایع به سطح صحیح برسد.

موتور را خاموش کنید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا به دمای معینی برسد. در این مدت درپوش رادیاتور باید باز باشد. هنگامی که موتور گرم می شود، مایع خنک کننده شروع به جریان می کند و هوا را از سیستم خارج می کند. موتور را خاموش کنید و صبر کنید تا خنک شود. در صورت نیاز مایع خنک کننده بیشتری اضافه کنید و درپوش رادیاتور را ببندید.

ماشین را با جک بالا ببرید

اگر میخواهید تخلیه رادیاتور را انجام دهید ، این روش را دنبال کنید. جک و پایه جک را بیاورید زیرا باید ماشین را بلند کنید. از آنجایی که رادیاتور در آنجا قرار دارد، سمت جلوی خودرو را بالا بیاورید. ترمز دستی را فشار دهید و از پایه برای نگه داشنت چرخ ها استفاده کنید.

این ارتفاع، رادیاتور را تا جایی بالا می برد که گردن آن بالای موتور و سایر اجزای سیستم خنک کننده باشد. درپوش رادیاتور را بردارید و موتور را چند دقیقه روشن کنید. این کار حباب های هوا را از سیستم تخلیه می کند.

پس از خنک شدن موتور سیستم را با ضد یخ پر کنید. شلنگ رادیاتور را فشار دهید تا هوای بیشتری داخل آن محبوس شود. مایع خنک کننده بیشتری را به سطح صحیح اضافه کنید و درپوش رادیاتور را ببندید.

یک تست درایو انجام دهید تا ببینید آیا مشکلات همچنان پابرجا هستند یا خیر. اگر این روش ها جواب نداد، باید خودرو را برای تشخیص توسط یک مکانیک متخصص به تعمیرگاه ببرید.

نتیجه

اینها برخی از ساده ترین روش ها در مورد نحوه تخلیه هوای محبوس در رادیاتور ماشین هستند. حتی مالکین  خودرو نیز می توانند این وظایف را در گاراژ خود انجام دهند. فقط مراقب باشید و از تجهیزات ایمنی استفاده کنید وگرنه ممکن است با دست زدن به قطعات داغ موتور به خود آسیب برسانید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

تعویض روغن موتور بر اساس مسافت یا زمان، چه چیزی مهمتر است؟

✔ شما باید روغن موتور را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید یا توصیه دیگری برای تعویض روغن موتور هر شش […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

ترموستات از کار افتاده باعث خراب شدن واشر سر سیلندر می شود.

✍ترموستات بخش کوچک اما مهمی از سیستم خنک کننده خودرو شما است. اگر از کار بیفتد، موتور بیش از حد […]

نشانه های خراب شدن سوپاپ برقی گیربکس و نحوه تعویض آن

سوپاپ برقی یک قطعه انتقال است که فشار سیال را کنترل می کند. به عبارت ساده، سوپاپ های برقی گیربکس […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

7 نکته تعمیر و نگهداری روتین خودرو که باید بدانید

✔ برای اکثرمردم، داشتن وسیله نقلیه ضروری است ، نه تنها برای فراهم کردن وسیله ای برای رفت و آمد روزانه، […]

انواع لامپ چراغ جلو خودرو

👈لامپ‌های چراغ‌های جلو خودرو بخش مهمی از سیستم روشنایی هر خودرویی هستند. آنها نور لازم را برای دیدن شما در […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه