✎انواع سیستم تعلیق استفاده شده در خودروها کدامند؟ توضیح کامل تعلیق مستقل و وابسته

انواع سیستم تعلیق استفاده شده در خودروها کدامند؟

  • 11 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

® سیستم تعلیق خودرو از اجزای ضروری خودروی شماست و به حفظ ایمنی شما در حین رانندگی کمک می کند. یک سیستم تعلیق چرخ های خودروی شما را به شاسی آن متصل می کند. سواری های ناهموار را کاهش می دهد، شوک و لرزش را جذب می کند و ماشین شما را روی خاکی یا ناهمواری ها ثابت نگه می دارد. انواع مختلفی از سیستم تعلیق وجود دارد که برای درک نحوه عملکرد سیستم و اینکه کدام یک برای خودروی شما مناسب است، باید در مورد آنها بدانید.✿

سیستم تعلیق خودرو چه می کند؟

مهم نیست که چه نوع سیستم تعلیقی دارید، هر سیستم فقط یک کار را انجام می دهد—به شما این امکان را می دهد که کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه خود داشته باشید و راحت تر سواری کنید.

سیستم تعلیق خودرو با توزیع یکنواخت آن در هر چهار چرخ، وزن وسیله نقلیه شما را پشتیبانی می کند. آنها همچنین هر گونه دست اندازها یا زمین ناهموار را جذب می کنند، بنابراین رانندگی راحت می شود. آنها از شاسی در برابر آسیب محافظت می کنند و خودروی شما را هنگام رانندگی در مسافت های طولانی یا از طریق زمین های ناهموار ایمن نگه می دارند.

یک سیستم تعلیق چرخ ها را از طریق بوش ها و یاتاقان های متعدد به بدنه و شاسی خودرو متصل می کند. اجزای آن شامل ضربه گیرها، فنرها و دمپرها، میلگردهای ضد رول، تثبیت کننده ها، میله های اتصال و اتصالات توپی می باشد.

2 نوع اصلی ترمز که در خودروهای مدرن یافت می شوند
:پیشنهاد

انواع متداول سیستم تعلیق در خودروها

سیستم تعلیق خودرو مجموعه ای از قطعات است که به خودروی شما اجازه می دهد سریع و پیوسته حرکت کند. این مانند یک جفت فنر غول پیکر است که به وسیله نقلیه شما کمک می کند تعادل خود را حفظ کند و به آرامی روی دست اندازها برود.

دو نوع مختلف تعلیق وجود دارد: مستقل و وابسته.

تعلیق مستقل

انواع سیستم تعلیق که در اکثر خودروها مشاهده خواهید کرد، سیستم مستقل هستند.

این سیستم‌های تعلیق به چرخ‌ها اجازه می‌دهند بدون توجه به حرکت دیگری آزادانه حرکت کنند. این بدان معنی است که برآمدگی های روی یک چرخ روی دیگری تأثیر نمی گذارد و به شما امکان می دهد از یک تجربه سواری لذت ببرید.

یکی دیگر از مزایای این سیستم تعلیق این است که سایش پیشرانه خودرو و سایر قطعات را کاهش می دهد. این عمدتاً در برخی از اتومبیل های اسپورت و اتومبیل های لوکس استفاده می شود زیرا ویژگی های هندلینگ بهتری را نسبت به انواع مختلف سیستم تعلیق می دهد.

برخی از انواع سیستم تعلیق مستقل خودرو عبارتند از:

تعلیق چند پیوندی

سیستم تعلیق چند پیوندی از دو یا چند میله اتصال استفاده می کند که هر چرخ را به طور مستقل به شاسی وسیله نقلیه شما متصل می کند. این طراحی به توزیع بار در هر چهار چرخ کمک می کند، ضربه ها را کاهش می دهد و کیفیت سواری را بهبود می بخشد.

این سیستم از چندین پیوند تشکیل شده است که توسط نقاط محوری به هم متصل شده اند. این نقاط محوری معمولا در وسط یا عقب شاسی خودرو قرار دارند.

هنگامی که یک چرخش تند انجام می دهید، سیستم تعلیق چرخ ها را نزدیک به زمین نگه می دارد. علیرغم داشتن ساختار پیچیده، کشش خوب و سواری راحت را فراهم می کند.

سیستم تعلیق مکفرسون

این سیستم تعلیق محور جلو از طریق یک بند انگشتی با دو پایه کار می کند. پایه بالایی به دمپر متصل می شود و پایه پایینی با بازوی فرمان کنترل می شود.

سیستم تعلیق مکفرسون یکی از محبوب ترین سیستم های این روزها برای خودروها است. این یک سیستم تعلیق سبک وزن است که فضای زیادی را اشغال نمی کند. به دلیل اجرای یک مکانیسم ساده، هزینه تعمیر زیادی ندارد. همچنین با خنثی کردن موثر دست اندازهای جاده، راحتی فوق العاده ای را فراهم می کند.

Car suspension system

تعلیق وابسته

جزء اصلی یک سیستم تعلیق وابسته یک محور عقب محکم در عرض خودرو است. موقعیت چرخ ها را موازی با یکدیگر و در 90 درجه با محور نگه می دارد.

در این سیستم هر دو چرخ به یکدیگر متصل هستند، بنابراین حرکت بالا و پایین آنها نسبت به دیگری است. این سیستم معمولاً در خودروهای دیفرانسیل عقب یافت می شود، جایی که محور عقب در همه جهات حرکت می کند.

اگر محدودیت‌های شعاع گردش در زوایای خاص دارید، یک سیستم تعلیق وابسته می‌تواند مفید باشد. همچنین برای وسایل نقلیه خارج از جاده یا آنهایی که فاصله بالایی از سطح زمین دارند، عالی عمل می کند. اما این سیستم تعلیق سنگین است، بنابراین هندلینگ و پایداری در سرعت های بالا ضعیف است.

فقط چند نوع سیستم تعلیق ماشین وابسته وجود دارد. رایج ترین سیستم تعلیق سفت و سخت فنر صفحه ایست. همانطور که از نام آن پیداست، به جای فنرهای مارپیچ از فنرهای صفحه ای برای کاهش اثرات ضربه استفاده می کند.

سیستم تعلیق فنر صفحه ای عمدتاً در خودروهای تجاری استفاده می شود زیرا می توانند وزن قابل توجهی را بدون هیچ مشکلی تحمل کنند. با این حال، آنها برای سواری با سرعت بالا یا گرفتن پیچ های تیز بهترین نیستند.

نمونه دیگری از این نوع، سیستم تعلیق محوری است که از یک محور تشکیل شده است که از طریق یک دوک به چرخ ها متصل می شود. این یکی از رایج ترین سیستم تعلیق است زیرا نگهداری از آن ساده و آسان است. همچنین ظرفیت باربری بالایی دارد که برای خودروهای سنگین مناسب است.

نتیجه

از میان انواع سیستم تعلیق برای خودروها، سیستم مستقل برای اکثر وسایل نقلیه مدرن موجود است. این عملکرد چسبندگی و هندلینگ بهتری را ارائه می دهد و کنترل خودروها را در سرعت های بالاتر آسان تر می کند. با این حال، سیستم تعلیق وابسته تنها به دلیل نگهداری و تعمیر آسان و ظرفیت تحمل بار عالی، هنوز انتخاب بهتری برای خودروهای تجاری است.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه