ترموستات از کار افتاده باعث خراب شدن واشر سر سیلندر می شود.
- 14 خرداد 1402
- 0 نظر
- admin
✍ترموستات بخش کوچک اما مهمی از سیستم خنک کننده خودرو شما است. اگر از کار بیفتد، موتور بیش از حد گرم می شود و در نهایت واشر سر سیلندر را منفجر می کند. واشر سر سیلندر منفجر شده می تواند نه تنها به موتور شما بلکه به سایر قطعات مانند رادیاتور و شیلنگ ها نیز آسیب جدی وارد کند.
واشر سر سیلندر چیست؟
یک واشر سرسیلندر محفظه احتراق موتور را آب بندی می کند و از نشت مایع خنک کننده به داخل آن جلوگیری می کند. همچنین از نشت روغن از بلوک موتور جلوگیری می کند. چگونه ترموستات می تواند واشر سر سیلندر خودروی شما را منفجرکند!
چگونه ترموستات واشر سر سیلندر را منفجر می کند؟
واشر سر سیلندر منفجر شده ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از قطعات بی کیفیت گرفته تاعمر بالای واشر. یکی از دلایل خاص ترموستات بسته است که از عبور مایع خنک کننده از رادیاتور جلوگیری می کند و باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود. گرمای شدید می تواند سر سیلندر را منحرف کند که منجر به منفجر شدن واشر سر سیلندر می شود.
اگر مشکوک به خرابی ترموستات هستید یا دمای مایع خنک کننده در حال افزایش است، خودرو را را خاموش کنید. سپس باید سطح مایع را در رادیاتور بررسی کنید و همچنین آن را از نظر نشت مایع خنک کننده بررسی کنید.
اگر هیچ نشتی یا علائم آشکاری از مشکل در هر یک از این قطعات وجود ندارد، می توانید با روشن کردن تهویه مطبوع به اندازه کافی ماشین را روشن کنید تا زمانی که به تعمیرگاه برسید نیازی به استفاده از گرما در حین رانندگی نداشته باشید. شما می توانید اقداماتی را برای رفع مشکل انجام دهید.
علائم خرابی واشر سر سیلندر
هنگامی که واشر سر سیلندر از کار بیفتد، خودرو چندین علائم را نشان می دهد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار دهنده در حین رانندگی باید به واشر سر سیلندر توجه کرد:
گرم شدن بیش از حد
کمبود مایع خنک کننده در رادیاتور و کارکردن یا چرخش مداوم موتور برای حفظ دما منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود. اگر این مشکلات را با وسیله نقلیه خود تجربه می کنید، باید خودروی خود را به یک مکانیک نشان دهید.
احتمال دیگر این است که هوا وارد سیستم خنک کننده شما شود. اگر آببندیهای اطراف سرسیلندر یا رادیاتور از کار افتاده باشند، ممکن است این اتفاق بیفتد.
توقف جریان خنک کننده
مشکلات ترموستات می تواند جریان خنک کننده را متوقف کند. همچنین ممکن است به دلیل فرسوده بودن آب بندی واشر سرسیلندر نیز اتفاق بیفتد.
نحوه پیشگیری و رفع مشکل
چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای حفظ وضعیت خوب واشر سر سیلندر ماشین خود انجام دهید، مانند بررسی سطح مایع خنک کننده و اطمینان از پایین نبودن آن. خرابی ترموستات را با نگاه کردن به دماسنج روی داشبورد هنگام رانندگی بررسی کنید. اگر دماهای دقیقی را ثبت نمی کند، احتمالاً مشکلی در ترموستات شما وجود دارد.
در صورت تداوم علائم گرمازدگی، باید واشرهای سر سیلندر خودروی خود را با واشرهای جدید تعویض کنید. همچنین می توانید از یک متخصص تعمیر خودرو کمک حرفه ای بخواهید.
نتیجه
ترموستات معیوب باعث گرم شدن بیش از حد مایع خنک کننده و باد کردن واشر سر سیلندرخودرو می شود. چندین مورد ممکن است در مورد سیستم گرمایش و سرمایش اشتباه شود، بنابراین باید سعی کنید در نگهداری آن به روز باشید. در صورت لزوم، واشر را با یک واشر جدید جایگزین کنید یا از یک متخصص تعمیر خودرو کمک بگیرید.