2 نوع اصلی ترمز که در خودروهای مدرن یافت می شوند
- 2 آذر 1401
- 0 نظر
- admin
✍ترمزهای خودرو به طور مداوم در حال بهبود هستند تا ویژگی های ایمنی خودرو را افزایش دهند. این یکی از سیستم های ضروری خودرو است که سازندگان روی آن سرمایه گذاری و تحقبقات توسعه ای انجام می دهند. رانندگان می توانند در هر سفری که ترمزها نرم و کارآمد عمل می کنند، مطمئن باشند. خودروهای با سیستم ترمز مدرن اغلب دارای مزیت های رقابتی بیشتری در بازار هستند. بنابراین در این مقاله اطلاعاتی در مورد 5 نوع ترمز خودرو که معمولا در خودروهای مدرن استفاده می شود را در اختیار شما قرار می دهد.
2 نوع ترمز خودرو که معمولا در خودروهای کنونی استفاده می شود.
ترمزها وسایل مکانیکی هستند که با ایجاد اصطکاک حرکت چرخ را محدود می کنند. بر این اساس، ترمزهای یک خودرو هنگام کار به کنترل سرعت یا توقف وسیله نقلیه به تشخیص راننده کمک می کند. در توسعه اولیه خودروها، ترمزها فقط چوب هایی بودند که به رینگ های یک کالسکه متصل می شدند. راننده اهرم را فشار می دهد، بلوک چوبی سرعت چرخش چرخ را محدود می کند. بعداً برای کاهش سنگینی، سیستم ترمز چوبی با فولاد و چرم جایگزین شد.
با این حال، آنها هنوز هم اثر ترمز مورد نظر را ارائه نمی دهند و صداهای آزاردهنده ای ایجاد می کنند. مشکلی که برای سازندگان خودرو ایجاد میکند، نیاز به بهبود سیستم ترمز برای اطمینان از ایمنی، زیباییشناسی و ایجاد راحتی برای راننده است. تا به حال، خودروهای مدرن به سیستم های ترمز پیشرفته مجهز شده اند تا ایمنی استفاده را افزایش دهند.
برای هر نوع ترمز خودرو، مزایا و معایب خاصی وجود خواهد داشت. بنابراین، برای ارزیابی و مقایسه اینکه کدام سیستم بهتر است، باید بر اساس مزایا و معایب آنها و مقایسه آنها با نیازها و عادات کنترلی خود، نوع ترمز مناسب را انتخاب کنیم. بیایید با جزئیات در مورد ویژگی های این انواع مختلف ترمز در قسمت بعدی مقاله آشنا شویم.
ترمزهای کاسه ای
ترمز کاسه ای معمولاً در اتومبیل ها روی دو چرخ یا چهار چرخ استفاده می شود. ترمزهای کاسه ای در خودروها اغلب از فشار هیدرولیک استفاده می کنند زیرا از فشار هیدرولیک برای فشار دادن به لنت ترمز استفاده می شود. هنگامی که راننده پدال ترمز را می فشارد، فشار دو کفش ترمز را به کاسه فشار می دهد. اصطکاک ایجاد می کند و باعث می شود ماشین شما کند و متوقف شود. ترمزهای کاسه ای شامل اجزای بسیاری مانند کفشک ترمز، لنت ترمز، لنت، فنر، کاسه ترمز و غیره است که نقش های مختلفی در سیستم ترمز به عهده می گیرند.
- کفشک ترمز: ساخته شده از آلومینیوم دایکاست، دارای وزن سبک و اتلاف حرارت خوب است. کفشک های ترمز طرح های مختلفی دارند و به طور خاص برای هر مدل و سال تولید ساخته می شوند. آنها معمولاً مانند یک دایره با دو انگشت نیم دایره شکل هستند. این قطعه در قسمتی از ترمز کاسه ای قرار دارد، اما کفشک ترمز با کاسه تماس پیدا نمی کند.
- سیلندر چرخ: به عنوان یک محفظه حاوی پیستون و روغن برای انتقال فشار سیال به حرکت مکانیکی عمل می کند.
- فنر برگشتی: هنگامی که فشار روغن کاهش می یابد، فنر برگشتی پیستون را به حالت اولیه خود باز می گرداند.
- پیستون: قسمتی که به کفشک ترمز متصل می شود. هنگامی که فشار روغن وجود دارد، این قسمت به بیرون فشار میآورد و باعث میشود لنتها به درام ترمز فشار دهند تا به خودرو کمک کند تا متوقف شود.
مزایا:
- دوام بالا، سازگاری با بسیاری از شرایط آب و هوایی و زمین به لطف طراحی مهر و موم شده، اجتناب از عوامل محیطی مانند کثیفی.
- در هزینه های نگهداری، تعویض و نصب صرفه جویی می شود.
- کاسه ترمز ساختار ساده ای دارد، بنابراین به راحتی جدا می شود. و، کم هزینه است.
- از ایمنی لازم اطمینان حاصل می شود، خودرو هنگام ترمز لیز نمی خورد.
معایب:
- ترمزهای کاسه ای در مقایسه با ترمزهای دیسکی وزن بیشتری دارند و سرعت توقف کمتری دارند.
- طراحی مهر و موم شده باعث می شود توانایی انتشار ضعیف گرما، کاهش عملکرد ترمز، به ویژه در مورد ترمز فوری.
ترمزهای دیسکی
ترمزهای دیسکی با داشتن مزایای برجسته بسیاری در مقایسه با ترمزهای کاسه ای، بر روی چرخ های جلوی بسیاری از خودروهای تجاری مجهز شده اند. هنگامی که رانندگان پدال ترمز را فشار می دهند، فشار روغن در خط و سیلندر چرخ افزایش می یابد و پیستون و لنت ترمز را به دیسک ترمز فشار می دهد و باعث ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت چرخ می شود.
پس ساختارش چطوره؟ ترمز دیسکی از 4 قسمت اصلی روتور، کالیپر، لنت و پیستون تشکیل شده است. این ترکیب ترمز به گونه ای طراحی شده است که باز باشد و اجزای آن هماهنگی انعطاف پذیری دارند که به خودرو کمک می کند تا به طور موثری سرعت را کاهش دهد.
- روتور: امروزه اکثر روتورها از فولاد کربنی ساخته می شوند. این ماده با مقاومت حرارتی خوب، ظرفیت باربری خوب و دوام بالا است.
- کالیپر: دارای اثر نگه داشتن و فشردن لنت های ترمز روی دیسک ترمز برای ایجاد نیروی ترمز کافی برای کمک به کاهش سرعت خودرو و توقف بدون تکان دادن.
- لنت ترمز: لنت ترمز یک بلوک یکپارچه ساخته شده از مواد مقاوم در برابر حرارت مانند لنت های سرامیکی، فلزی و ارگانیک است. این قسمت از ساختار ترمز دیسکی خودرو از 2 گیره تشکیل شده است که دیسک ترمز را می گیرد.
- پیستون: اصل عملکرد ترمزهای دیسکی استفاده از مایع تخصصی برای انتقال نیرو است. هنگامی که پیستون در حال کار است، به لنت های ترمز در برابر دیسک ترمز فشار وارد می کند و به خودرو کمک می کند تا سرعت خود را کاهش دهد یا متوقف کند.
علاوه بر 4 قسمت اصلی فوق، ترمزهای دیسکی دارای فنرها و فیلترهای هوا نیز هستند تا به سیستم ترمز دیسکی کمک کنند تا عملکرد روان و کارآمدی داشته باشد. در کنار استفاده از ترمزهای دیسکی در خودروهای مدرن، اکثر خودروسازان به فناوری پشتیبانی ترمز بهینه مانند سیستم های ترمز ضد قفل و سیستم های پشتیبانی نیروی ترمز مجهز می شوند.
مزایا:
- راندمان کاهش سرعت بسیار بیشتر از ترمزهای کاسه ای به دلیل نیروی اصطکاک بیشتر است.
- مواد مقاوم در برابر حرارت، تحمل خوب، بادوام، کمتر در معرض آسیب است، و وزن سبک تر از ترمزهای کاسه ای دارد.
- ترمزهای دیسکی دارای ساختار باز برای افزایش اتلاف گرما و تخلیه آب هستند. از این رو، عملکرد بهبود می یابد و تکنسین ها می توانند به راحتی عیوب را برای تمیز کردن و تعمیر مشاهده کنند.
معایب:
- از آنجایی که ترمز دیسکی به گونه ای طراحی شده است که در معرض دید قرار گیرد، به راحتی به گرد و غبار آلوده می شود و کارایی آن پس از مدت زمان طولانی استفاده کاهش می یابد. بنابراین، رانندگان باید به نظافت یا بردن مرتب آنها برای تعمیر و نگهداری توجه کنند تا آسیبی به این قطعات وارد نشود.
- اصطکاک بین لنت ها و دیسک ها می تواند باعث ایجاد صدا در هنگام رانندگی خودرو شود.
- ترمزهای دیسکی از مواد با کیفیت بالا ساخته شده اند تا ایمنی خودرو را تضمین کنند. با این حال، هزینه تعمیر و نگهداری و تعویض ترمزهای دیسکی بسیار بیشتر از ترمزهای کاسه ای است.
لیست محصولات منتخب
درحال دریافت محصولات منتخب...