↩سیستم های ترمزی که برای افزایش امنیت و راندمان در خودرو های مدرن استفاده می شوند

سیستم های ترمزی که برای افزایش امنیت و راندمان در خودرو های مدرن استفاده می شوند

  • 23 آبان 1401
  • 0 نظر
  • admin

ترمزهای ضد قفل (ABS)

سیستم ترمز ABS یک سیستم ایمنی فعال است که امروزه در اکثر خودروها رایج است. این سیستم برای کاهش سرعت، توقف و پارک خودرو در صورت نیاز کار می کند. هنگامی که خودرو در جاده ای لغزنده به طور ناگهانی ترمز می کند، پدیده قفل شدن چرخ ها به راحتی رخ می دهد. این امر باعث می شود که هنگام ترمزگیری چرخ در جاده سر بخورد و رانندگان را به خطر بیندازد. ترمزهای ضد قفل برای حل این مشکل ساخته شدند. ABS برای کاهش خطر تصادف از طریق کنترل بهینه ترمز کار می کند. سیستم ترمز ABS در خودرو از قطعاتی تشکیل شده است: سنسور سرعت، سوپاپ هیدرولیک و سیستم کنترل.

  • سنسور سرعت: بخشی که به سیستم ABS کمک می کند تا قفل بودن یا نبودن چرخ ها را تشخیص دهد. این سنسورهای سرعت روی هر چرخ یا دیفرانسیل قرار می گیرند.
  • سوپاپ هیدرولیک: دریچه ای که لنت های ترمز را در هر چرخ کنترل می کند. در 3 موقعیت اصلی قرار خواهد گرفت. دریچه باز (چه مقدار نیرویی که راننده وارد می کند، فشار ترمز نیرویی معادل را ایجاد می کند که مستقیماً به چرخ منتقل می شود). سوپاپ قفل (فشار ترمز بیش از نیروی وارد شده توسط راننده دریافت می شود). سوپاپ آزاد (فشار ترمز دریافتی کمتر از نیروی وارد شده توسط راننده است).
  • سیستم کنترل: وظیفه جمع آوری اطلاعات و داده ها را از سنسورهای سرعت دریافت کنید، سپس در مورد فشار ترمز بهینه برای هر چرخ، محاسبه و تنظیمات مناسب انجام می دهد.

مزایا:

  • خودروهای مجهز به سیستم ضد قفل مخصوصاً هنگام ترمزگیری در جاده های لغزنده یا ترمز فوری کار می کنند، از پایداری خودرو در هنگام ترمز اطمینان می دهند، به راننده زمان بیشتری برای رسیدگی به وضعیت می دهند و از رانندگان محافظت می کنند.
  • عملیات نیز ساده تر و راحت تر است.

معایب:

  • بسیاری از افراد به اشتباه معتقدند که اثر اصلی ABS کاهش فاصله ترمز است. واقعیت اینطور نیست.
  • هزینه های تولید و تعمیر بالاتر به دلیل تکنولوژی مدرن و ویژگی های پیچیده تر.
  • همچنین مطالعات نشان داده است که ABS در جاده های خشک واقعاً مؤثر نیست و در برف فواصل ترمزگیری بیشتری دارد

brake system

سیستم ترمز احیا کننده (BRS)

ترمز احیا کننده یکی از فناوری های مدرن در صنعت خودروسازی است. که در خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین در برخی خودروهای بنزینی استفاده می شود. BRS انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی برای خودروها تبدیل می کند و به افزایش بهره وری سوخت کمک می کند. در مدل‌های خودروهای سنتی، در صورت استفاده از ترمز معمولی، مقدار زیادی انرژی هدر می‌رود. زیرا اگر راننده هنگام حرکت وسیله نقلیه پدال ترمز را فشار دهد. سطح ترمز توسط اصطکاک از کاسه یا لنت ترمز به عقب رانده شده و گرما را به طور کامل هدر می دهد.

هنگام ترمزگیری در خودروهای هیبریدی یا EV، موتور الکتریکی به حالت ژنراتور تغییر می کند. چرخ ها انرژی جنبشی را از طریق انتقال به “ژنراتور” می رسانند. ژنراتور بخش بزرگی از انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند که سپس در باتری خودرو ذخیره می‌شود. در عین حال، مقاومت ژنراتور در فرآیند تولید برق باعث کاهش سرعت خودرو می شود.

البته این روند ترمزگیری تا توقف خودرو زمان زیادی می برد. بنابراین زمانی که گشتاور ترمز بیشتر از آنچه که ژنراتور می تواند ارائه دهد مورد نیاز است. علاوه بر این، ترمزگیری با اصطکاک انجام می شود.

تعویض روغن موتور بر اساس مسافت یا زمان، چه چیزی مهمتر است؟
:پیشنهاد

مزایا:

  • افزایش راندمان سوخت: کاهش مصرف سوخت و انتشار CO2 – به ویژه در موقعیت های ترافیکی شهری که شامل ترمز و شتاب مکرر است.
  • کاهش سایش و پارگی: در ترمزهای احیا کننده، زمانی که موتور دیگر نیرو را از باتری دریافت نمی کند، چرخش چرخ را دوباره می چرخاند و از انرژی مکانیکی استفاده می کند و انرژی را در باتری ذخیره می کند. بنابراین کاهش سایش و افزایش طول عمر ترمزها امری بدیهی است.
  • گرمای زیاد هدر نمی رود: سیستم های ترمز سنتی برای تبدیل انرژی مکانیکی به گرما از اصطکاک استفاده می کنند. بنابراین، از منظر انرژی، ترمز مقداری گرما تولید می‌کند که قابل استفاده مجدد نیست. با این حال، ترمز احیا کننده سرعت خودرو را به روشی بسیار متفاوت کاهش می دهد.
  • حفظ انرژی: فلایویل هنگام ترمزگیری از طریق سیستم کلاچ انرژی جذب می کند که سرعت خودرو را کاهش می دهد و چرخش چرخ را افزایش می دهد. برای شتاب گیری، یک سیستم کلاچ دیگر چرخ فلایویل را به پیشرانه متصل می کند و باعث افزایش سرعت خودرو و کاهش چرخ فلایویل می شود. بنابراین، انرژی توسط گرما و ولتاژ – که اغلب در سیستم ترمز همزمان اتفاق می افتد – حفظ می شود.

معایب:

  • فقط در مورد کاهش سرعت در سرعت های بسیار پایین موثر است. زیرا گشتاور ترمز تولید شده توسط ژنراتور برای توقف خودرو در زمان کوتاه کافی نیست.
  • سیستم ترمز احیا کننده در هنگام حرکت خودرو به داخل شهر مزایای خاص خود را دارد. با این حال، مصرف سوخت خودرو هنگام رانندگی در بزرگراه همچنان بالا است.

در نتیجه

موارد فوق خلاصه ای از انواع ترمز خودرو و نکاتی که باید در مورد ترمز خودرو بدانید تا بتوانند به تعمیر و نگهداری سیستم ترمز مراجعه کرده و دانش خود را در مورد استفاده از وسایل نقلیه تکمیل کنید.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه