5 دلیل برای اینکه کولر خودرو در هنگام کار کردن هوای سرد را بیرون نمی دهد

5 دلیل برای اینکه کولر خودرو در هنگام کار کردن هوای سرد را بیرون نمی دهد

  • 15 اردیبهشت 1402
  • 0 نظر
  • admin

✍ در تابستان هوا بسیار گرم است، و وقتی AC را روشن می‌کنید و منتظر می‌مانید تا  هوای خنک جریان یابد، خسته‌کننده است. جریان پیدا کردن هوای سرد کولر خودرو هنگام دور آرام یک مشکل بسیار رایج مربوط به واحد AC خودرو شما است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است متوجه شوید که AC فقط در هنگام رانندگی کار می کند اما هوای سرد  در هنگام متوقف بودن ماشین جریان ندارد. برای یادگیری رایج ترین دلایل و همچنین نحوه رفع مشکل در هر مورد، ادامه مطلب را بخوانید.

اصول AC ماشین

قبل از پیدا کردن مشکلی که باعث شود کولر خودرو در هنگام متوقف بودن ماشین کار نکند، باید اصول اولیه نحوه عملکرد واحد تهویه مطبوع خودروی خود را بدانید. این امر عیب یابی و رفع مشکل را اسانتر می کند.

سیستم تهویه مطبوع در خودروی شما برای کارکردن به مبرد نیاز دارد و از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، لوله دهانه و یک آکومولاتور تشکیل شده است. کمپرسور مبرد را به صورت مایع فشرده می کند. همانطور که گاز فشرده می شود، گرم می شود و فشار بالا مبرد باعث میشود تا از طریق سیستم به کندانسور برود.

کندانسور دارای قسمتی از سیم پیچ ها است که هوای خنک خارج از آن عبور می کند، بنابراین گرما را از گاز فشرده به هوا منتقل می کند.

سپس مبرد از طریق خشک کن الاینده ها را از بین میبرد. پس از خالص سازی، مبرد فشرده شده از شیر انبساط عبور می کند، جایی که فشار آن از بین می رود. پس از عبور از اواپراتور، مبرد اکنون فوق العاده تمیز، خشک و سرد است.

برای ایجاد بادهای هوای سردی که از AC اتومبیل شما خارج می شود، هوا از طریق این مبرد تازه سرد در مخزن کمپرسور فرستاده می شود تا خنک شود و سپس از طریق دمنده ها خارج می شود.

عمده دلایلی که باعث میشود ماشین در زمان متوقف بودن هوای سرد ندهد:

این مشکل در اکثر خودروها در مقطعی از عمرشان رخ می دهد. مشکل اصلی ، عدم نگهداری هوای سرد از کولر در هنگام متوقف بودن خودرو است. بررسی هر چند وقت یکبار سیستم ، برای حفظ وضعیت خوب آن بسیار مهم است. بیایید ببینیم دلایل احتمالی دمیده نشدن هوای سرد در هنگام متوقف بودن AC خودرو چه می تواند باشد.

1.فن کندانسور معیوب

فن خنک کننده در کندانسور اولین چیزی است که باید برای یافتن دلایل دمیدن هوای سرد کولر خودرو در هنگام دور آرام به آن توجه کنید. اگر فن آسیب دیده باشد یا نتواند با تمام نیروی خود کار کند، نمی تواند گرمای حاصل از فریون (مبرد) را از طریق کندانسور خنک کند.

هنگامی که ماشین با سرعت بالا کار می کند، کندانسور برای خنک کردن فریون به فن نیاز ندارد زیرا هوای کافی از آن عبور می کند. اما در مواقعی که ماشین حرکت نمی کند، فن تنها وسیله  برای سرد کردن فریون است.

باید بررسی کنید که آیا اتصالات فن شل شده است یا به درستی در شکاف خود قرار نمی گیرد یا آسیبی وجود دارد که مانع عملکرد آن شود.

2.سطح فریون پایین

فریون با کارکرد تهویه مطبوع کاهش میابد. زمانی که سطح آن از حد قابل قبول کمتر شود، با مشکل عدم دمیدن هوای سرد کولر خودرو در زمان متوقف  بودن خودرو مواجه خواهید شد. هنگامی که ماشین با سرعت بالا در بزرگراه کار می کند، کمپرسور می تواند فریون را راحت تر پمپاژ کند، اما وقتی ماشین متوقف میشود مشکل دارد. اگر روش کار را بلد باشید می توانید خودتان دوباره پر کنید.

یکی دیگر از نشانه های سطح پایین فریون این است که در لحظه ای که AC وسیله نقلیه خود را روشن می کنید صدای درگیر شدن کلاچ را نمی شنوید. کلاچ به کمپرسور اجازه می دهد تا فریون را تحت فشار قرار دهد و با خواندن سطوح فریون کار می کند. اگر فعال نشد، دلیلش این است که فریون کافی وجود ندارد.

نشتی ها

یکی از دلایل احتمالی سطح پایین فریون نشتی در کندانسور AC است. مهر و موم کندانسور و لوله ها مستعد سایش و پارگی معمولی هستند. آنها می توانند ترک بخورند یا بشکنند. احتمال دیگر آسیب های ناشی از برخورد فیزیکی توسط آوار یا سنگ های جاده است، زیرا کندانسور در نزدیکی جلوی اتومبیل قرار دارد. نشتی در کندانسور می تواند منجر به شارژ کم مبرد و در نتیجه عملکرد ضعیف AC شود، زیرا سیستم برای عملیات به مبرد متکی است.

شما معمولاً نمی توانید از طریق چشم متوجه نشت کندانسور شوید. اگر خیلی خیلی دقیق نگاه کنید، تنها چیزی که احتمالاً خواهید دید یک طرح کلی از روغن مبرد است. گاهی اوقات، برای خودروهای قدیمی‌تر، یک رنگ سبز روشن به سیستم تهویه مطبوع اضافه می‌شود تا به راحتی نشت کندانسور را تشخیص دهد (خودروی شما روی مایعات زیادی کار می‌کند، هر کدام رنگ مشخصی دارند، بنابراین اشتباه نکنید).

اگر کندانسور بیش از حد نشتی دارد، باید کل کندانسور را تعویض کنید زیرا امکان تعویض مهر و موم یا لوله های ترک خورده یا شکسته وجود ندارد. در این مورد، احتمالاً به یک متخصص برای یافتن و تعمیر نشتی و بازگرداندن مبرد به سطح صحیح نیاز خواهید داشت.

تشخیص نشت

نشتی‌ها معمولاً در حلقه‌های فرسوده، آب‌بندها و شیلنگ‌های سیستم تهویه مطبوع رخ می‌دهد و به دنبال آن نشتی در سوراخ کندانسور و اواپراتور و نشتی در مهر و موم محور کمپرسور رخ می‌دهد.

برای تشخیص نشتی، مبرد اضافه کنید تا آن را به سطح کافی بازگردانید، سپس AC را روشن کنید. ساده ترین اما مؤثرترین روش این است که آب صابون را به مناطق مشکوک اسپری کنید و مراقب حباب ها باشید.

اگر نشتی در اورینگ رینگ ها، مهر و موم ها یا شیلنگ ها رخ داد، به سادگی تعویض آنها مشکل را حل می کند. اما اگر مشکل از نشتی کندانسور یا اواپراتور یا مهر و موم محور کمپرسور باشد، تعمیر گرانتر و دردسرسازتر است که باید توسط متخصص انجام شود.

3.گرفتگی کندانسور

اگر هر جسم خارجی یا زباله وارد کندانسور شود و باله‌ها را مسدود کند، فرآیند خنک‌سازی به‌خوبی کار نمی‌کند، به‌ویژه زمانی که خودرو متوقف است.

کندانسورها در طول زمان به دلیل تجمع زباله در مبرد در معرض گرفتگی قرار می گیرند، که در نهایت به خمیر چسبنده تبدیل می شود که مانع از انتقال حرارت می شود که می تواند از مبرد داغ به هوای خنک محیط که روی سیم پیچ کندانسور دمیده می شود، انجام شود.

دومین دلیل برای خرابی کندانسور، گرفتگی ناشی از زباله است. این معمولاً به دلیل یک کمپرسور فرسوده است که در حال شکستن و پراکندگی قطعات داخلی فلزی در کل سیستم است. این به این معنی است که اگر یک انسداد وجود دارد، ممکن است نیاز باشد نه تنها کندانسور، بلکه کمپرسور خراب، لوله‌ها و گیرنده/خشک‌کن یا آکومولاتور را نیز تعویض کنید، زیرا زباله‌های فلزی کل سیستم را آلوده کرده‌اند.

کندانسور مسدود شده همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلی به نام چرخه کوتاه شود که باعث می‌شود دستگاه تهویه مطبوع به‌جای کارکرد بهینه، سریع و بی‌اثر خاموش و روشن شود. این چرخه غیرعادی باعث ساییدگی و پارگی بیشتر تمام قطعات می‌شود، بنابراین ممکن است مجبور شوید بسیاری از قطعات را همزمان تعویض کنید یا کل واحد تهویه مطبوع را زودتر از موعد تعویض کنید.

در این حالت فقط باید قسمت های کثیف را تمیز کنید تا مشکل دمیدن هوای سرد AC برطرف شود:

.کندانسور کثیف یا گرفتگی: اگر کندانسور شما با کثیفی یا هر چیزی که با دستگاه تداخل دارد مسدود شده است، به سادگی آن را به طور کامل تمیز کنید تا عملکرد بهینه دستگاه بازگردد.

.کویل کثیف: کویل قسمتی است که هوای خنک محیط روی آن دمیده می شود، بنابراین به مرور زمان باعث جمع آوری گرد و غبار و سایر آلاینده های موجود در هوا نیز می شود. شما فقط باید زباله ها را از سیم پیچ تمیز کنید تا قابلیت کندانسور را بازیابی کنید.

4.قطعات کندانسور معیوب یا فرسوده

کندانسور خود از چندین بخش تشکیل شده است: سیم پیچ، موتور، پره ها، کلید رله کندانسور، خازن کارکرد، به علاوه لوله ها و مهر و موم ها. اگر این قطعات کثیف شوند یا با عمر بالا فرسوده شوند، کندانسور ممکن است عملکرد خود را از دست بدهد. گاهی اوقات می توانید خود قسمت معیوب را تمیز یا تعویض کنید، گاهی اوقات باید کل کندانسور یا کل واحد تهویه مطبوع را تعویض کنید. زمان تعمیر و زمان تعویض کندانسور معیوب در ادامه بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

می توانید برخی از اجزای معیوب را به صورت زیر جایگزین کنید:

. موتور معیوب: موتور معیوب باید تعویض شود. اما توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب بیشتر به واحد تهویه مطبوع خود، باید دفترچه راهنمای خودرو را برای جایگزینی صحیح موتور بررسی کنید.

. سوئیچ رله کندانسور بد: تعویض آسان

. خازن بد: تعویض آسان

جوش آوردن خنک کننده در مخزن: 7 علت و راه حل ها
:پیشنهاد

اگر با مشکلات زیر روبرو هستید، باید کل کندانسور یا بدتر از آن کل واحد تهویه مطبوع را تعویض کنید:

. انسداد کندانسور: همانطور که در بالا ذکر شد، انسداد ناشی از زباله های فلزی ناشی از خرابی کمپرسور یک مشکل اساسی است و در بیشتر مواقع ممکن است مجبور شوید بیشتر از خود کندانسور را تعویض کنید یا بدتر از آن، کل واحد تهویه مطبوع را تعویض کنید.

. کویل آسیب دیده: تعمیر کویل آسیب دیده بسیار سخت، پرهزینه و زمان بر است، مگر اینکه کویل شما هنوز گارانتی داشته باشد. در غیر این صورت، معمولاً کل واحد تهویه مطبوع را تعویض می کنند که سریعتر و ارزان تر است.

5.موتور بیش از حد گرم شده است

یکی دیگر از دلایل رایج عدم جریان هوای سرد کولر در هنگام دور آرام گرم شدن بیش از حد موتور است. اکثر خودروها دارای دو فن خنک کننده هستند، یکی برای کندانسور و دیگری برای رادیاتور. کمپرسور سیستم AC گرما را از رادیاتور به کندانسور منتقل می کند. هنگامی که ماشین از قبل بیش از حد گرم شده است و فن های رادیاتور و کندانسور به دلایلی به درستی کار نمی کنند، سیستم نمی تواند گرما را با حداکثر کارایی خنک کند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه