7 مشکل رایج الکتریکی در خودرو
- 1 خرداد 1402
- 0 نظر
- admin
اگر برای روشن کردن خودرو مشکل دارید، یا اگر چراغهای جلو شما شروع به کمنور شدن یا سوسو زدن میکنند و سایر لوازم جانبی مثل همیشه کار نمیکنند، ممکن است خودروی شما مشکل الکتریکی داشته باشد. خودرو پر از سیمها، فیوزها، بهعلاوه مجموعهای از قطعات الکتریکی است و در صورت خرابی یکی از این قطعات، میتواند عملکرد و کارایی ضعیفی داشته باشد، یا بدتر از آن، ممکن است ماشین شما اصلاً روشن نشود.✌ به عنوان تعمیر و نگهداری اولیه خودرو، باید رایج ترین مشکلات الکتریکی خودروها و نحوه رفع آنها را بیاموزید.
رایج ترین مشکلات برق و نحوه رفع آنها
باتری از کار افتاده یا معیوب
رایج ترین مشکل الکتریکی و مشکل اصلی آن، خرابی یا معیوب بودن باتری است. باتری معمولاً اولین چیزی است که باید آن را بررسی کنید، اگر در استارت زدن ماشین خود مشکل دارید، یا اگر ماشین شما برق ندارد و به طور کلی استارت نمی زند.
به محض راه اندازی، موتور آمپر را از باتری می کشد. بنابراین، اگر باتری تمام شده باشد یا نزدیک به تمام شدن باشد که قدرت کافی برای انجام درست کار خود را نداشته باشد، موتور معمولاً بیشتر از حد معمول طول می کشد تا روشن شود. یکی از رایج ترین نشانه های باتری ضعیف یا قدیمی این است که صدای موتور را به آرامی می شنوید.
نوع دیگری از مشکل راه اندازی سخت این است که شما اصلاً صدای لنگ موتور را نمی شنوید، بلکه صدای کلیک سریع را می شنوید. این زمانی اتفاق میافتد که باتری تقریباً یا کاملاً از بین رفته باشد، بنابراین قدرت بسیار کمی وجود دارد که حتی نمیتوان موتور را به کار انداخت. یا اگر صدای کلیک خفیفی شنیدید و موتور هنوز روشن نمیشود، ممکن است باتری شما معیوب باشد یا شارژ مناسبی از دینام دریافت نمیکند، که یکی دیگر از مشکلات رایج الکتریکی دینام است.
یکی دیگر از نشانه های آشکار این است که بسیاری از لوازم الکتریکی به طور همزمان به درستی کار نمی کنند. توجه داشته باشید که اگر چیزی کار نمی کند اما بقیه لوازم هنوز هم کار می کنند، مشکل اغلب به جای باتری خراب مربوط به لوازم جانبی خراب است. هنگامی که باتری ضعیف است، نمی تواند انرژی لازم برای عملکرد این لوازم را تامین کند. این میتواند شامل چراغهای کمنور یا کمنور شدن داشبورد در حین کار کردن خودرو، یا صدای وزوز رادیویی از طریق بلندگوها و غیره باشد.
مشکلات شروع سخت معمولاً در زمستان شایع تر است. سرمای شدید باتری های خودرو را تحت فشار اضافی قرار می دهد. در حالی که باتریهای جوانتر زیر 3 سال مقاومت بیشتری در برابر سرمای شدید دارند، باتری با افزایش سن قدرت خود را از دست میدهد. بنابراین اگر در جایی زندگی میکنید که در زمستان اغلب به زیر نقطه انجماد میرسد و یک روز صبح باتری از کار می افتد، این اغلب نشان میدهد که باتری آنقدر قدیمی شده است که خیلی زود نیاز به تعویض دارد.
قبل از شارژ مجدد، باید از خالی کردن مکرر باطری های خودرو خودداری کنید. با گذشت زمان، تخلیه بیش از حد زیاد باعث می شود باتری سریعتر خراب شود و در نتیجه سریعتر به پایان عمر خود می رسد. و جایگزینی باتری ها ارزان نیست.
توان ذخیره شده در باتری در زمان مشخصی با ولتاژ اندازه گیری می شود و این نشان می دهد که باتری شما چقدر سالم و کارآمد است. برای پیگیری سلامت باتری خود و دانستن زمان نصب باتری جدید، به یک مولتی متر یا یک ولت متر برای اندازه گیری ولتاژ باتری خود نیاز دارید. یک باتری زمانی که ولتاژ 12.6 ولت یا بالاتر را نگه می دارد، کاملا شارژ می شود. هنگامی که باتری به 12.2 ولت کاهش می یابد، تنها 50 درصد شارژ می شود. در ولتاژ 12.2 ولت و کمتر، باتری خودرو ضعیف در نظر گرفته می شود و باید شارژ شود تا شارژ کامل شود. اگر باتری 12 ولت نگه دارد، “از کار افتاده” در نظر گرفته می شود و باید تعویض شود.
دلیل دیگر برای شارژ کافی باتری این است که وقتی باتری خالی می شود، دینام و موتور استارت برای جبران ولتاژ بیش از حد ولتاژ می کشند، بنابراین بیش از حد کار می کنند. اگر این کار تکرار شود، آنها دچار مشکل می شوند و باید زودتر تعویض شوند.
سایر مشکلات باتری
سایر مشکلات رایج باتری، شل شدن اتصالات ترمینال باتری و خوردگی در پایانه ها است. باتری تنها زمانی می تواند کار خود را به درستی انجام دهد که همه اتصالات سالم باشند. ترمینالهای خورده یا شل، کابلهای فرسوده یا آسیبدیده میتوانند توانایی دینام را برای شارژ باتری و تامین برق برای روشن کردن خودرو شما محدود کنند.
این مشکلات الکتریکی می تواند باعث ضعیف شدن یا عدم وجود میل لنگ، تیرگی چراغ ها و چراغ های گنبدی یا خرابی لوازم الکتریکی و عدم احتراق شود. بنابراین، آنها را می توان با باتری ضعیف اشتباه گرفت و ممکن است باعث شود که مالک باتری جدید را بدون نیاز جایگزین کند. بنابراین، قبل از تعویض گران قیمت، فکرخوبی است که باتری را برای پایانه های شل یا خورده بررسی کنید.
خوردگی یک اتفاق طبیعی در انواع باتری های خودرو است که به دلیل واکنش شیمیایی در پایانه ها و انتهای کابل باتری است. خوردگی باتری خودرو شبیه یک ماده پوستهدار و خاکستری است که در اطراف درگاههای باتری تشکیل میشود و به رنگ سفید یا سبز است.
فرآیند خورنده دیگری به نام «سولفاته کردن» معمولاً کریستالهای گوگرد سفید را روی ترمینال منفی باتری تشکیل میدهد و زمانی اتفاق میافتد که باتری کمشارژ میشود، یا به این دلیل که خودرو فقط برای سفرهای کوتاه حرکت میکند، بنابراین دینام زمان کافی برای شارژ کردن باتری را ندارد. یا صرفاً به این دلیل که باتری خیلی قدیمی است و نمی تواند شارژ را به درستی نگه دارد. در مقابل، اگر کریستالهای گوگرد در اطراف الکترود مثبت جمع شوند، دینام باتری را بیش از حد شارژ میکند.
خوشبختانه، سفت کردن پایانه های شل و تمیز کردن خوردگی ساده است. ابتدا کابل منفی و سپس کابل مثبت را جدا کنید. محلول مخلوطی از جوش شیرین و آب یا یک پاک کننده تجاری را برای این منظور به پایانه ها بمالید، سپس از یک برس ظریف یا مسواک قدیمی برای پاک کردن خوردگی انباشته شده استفاده کنید. پاک کنید و بگذارید کاملا خشک شود.
اگر پایانه ها یا کابل ها به شدت آسیب دیده اند، باید تعویض کنید. همچنین به دنبال عایق خشک شده، ترک خورده و پوسته شده باشید که پوشش پلاستیکی یا لاستیکی روی کابل است و بررسی کنید که آیا رشته های مسی سالم هستند یا دینام آسیب دیده یا شکسته شده است.
اگر مشکل در زمان داغ بودن موتور اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که ماشین کار کرده است، به خصوص اگر بازرسی انجام داده باشید و تشخیص داده باشید که باتری شما هنوز خوب و سالم است، احتمالادینام مشکل دارد.
دینام سیستم شارژ خودرو است. از انرژی مکانیکی خودرو برای شارژ باتری و همچنین برای کار با قطعات مختلف الکتریکی مانند چراغ های داشبورد، چراغ های گنبدی، استریو و تهویه مطبوع برق تولید می کند. عملکرد بهینه دینام به این معنی است که طول عمر باتری ماشین شما به حداکثر می رسد. شارژ کم یا بیش از حد برای عمر باتری شما مضر است.
توجه داشته باشید که به غیر از دینام معیوب یا آسیب دیده، مشکل راه اندازی سخت ممکن است ناشی از خرابی تسمه دینام باشد، بنابراین بررسی کنید که آیا تسمه سالم است و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
شما باید دینام را به طور منظم همراه با باتری خود تست کنید، مثلاً هر 4 تا 6 ماه یکبار با استفاده از مولتی متراین کار را انجام دهید. برای تست دینام ابتدا باید باتری را تست کنید. این به این دلیل است که باتری ماشین را روشن می کند. وقتی ماشین کار می کند دینام را می چرخاند و این چرخش باتری را شارژ نگه می دارد. اگر باتری خیلی ضعیف باشد، ماشین را روشن نمی کند و در نتیجه دینام را نمی توان تست کرد.
آزمایش دینام همان فرآیندی است که آزمایش مقدار ولتاژ ذخیره شده در باتری است. به یاد داشته باشید که موتور را روشن بگذارید، تمام لوازم جانبی الکتریکی را که ممکن است از برق استفاده کنند خاموش کنید. یک دینام سالم باید بین 13.1 ولت و 14.6 ولت در دور آرام معمولی تولید شارژکند. هر چیزی کمتر به این معنی است که خودروی شما کم شارژ است، یا اگر بیشتر باشد، شارژ بیش از حد است که هر دو برای باتری و عملکرد وسیله نقلیه شما ناسالم هستند.و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.
دینام آسیب دیده یا شکسته
اگر مشکل استارت سخت در زمان داغ بودن موتور اتفاق بیفتد، یعنی زمانی که ماشین کار کرده است، به خصوص اگر بازرسی انجام داده باشید و تشخیص داده باشید که باتری شما هنوز کم کار و سالم است، دینام احتمالاً مشکل دارد
دینام سیستم شارژ خودرو است. از انرژی مکانیکی خودرو برای شارژ باتری و همچنین برای کار با قطعات مختلف الکتریکی مانند چراغ های داشبورد، چراغ های گنبدی، استریو و تهویه مطبوع برق تولید می کند. عملکرد بهینه دینام به این معنی است که طول عمر باتری ماشین شما به حداکثر می رسد. شارژ کم یا بیش از حد برای عمر باتری شما مضر است.
توجه داشته باشید که به غیر از دینام معیوب یا آسیب دیده، مشکل راه اندازی سخت ممکن است ناشی از خرابی تسمه دینام باشد، بنابراین بررسی کنید که آیا تسمه سالم است و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
شما باید دینام را به طور منظم همراه با باتری خود تست کنید، مثلاً هر 4 تا 6 ماه یکبار با استفاده از مولتی متر. برای تست دینام ابتدا باید باتری را تست کنید. این به این دلیل است که باتری ماشین را روشن می کند. وقتی ماشین کار می کند دینام را می چرخاند و این چرخش باتری را شارژ نگه می دارد. اگر باتری خیلی ضعیف باشد، ماشین را روشن نمی کند و در نتیجه دینام را نمی توان تست کرد.
آزمایش دینام همان فرآیندی است که آزمایش مقدار ولتاژ ذخیره شده در باتری است. به یاد داشته باشید که موتور را روشن بگذارید، تمام لوازم جانبی الکتریکی را که ممکن است از برق استفاده کنند خاموش کنید. یک دینام سالم باید بین 13.1 ولت و 14.6 ولت در دور آرام معمولی تولید کند. هر چیزی کمتر به این معنی است که خودروی شما کم شارژ است، یا اگر بیشتر باشد، شارژ بیش از حد است که هر دو برای باتری و عملکرد وسیله نقلیه شما ناسالم هستند.
استارت معیوب
بعد از باتری ضعیف یا مرده و دینام معیوب، اشتباه احتمالی الکتریکی بعدی که باعث کندی استارت یا عدم راه اندازی مشکل می شود، موتور استارت است که ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.
موتور استارت بخشی از یک مدار الکتریکی است که موتور را به حرکت در می آورد، بنابراین نام آن است. برای انجام کار خود نیاز به دریافت جریان الکتریکی از باتری دارد. تشخیص استارت معیوب بسیار آسان است. از آنجایی که استارت وظیفه راهاندازی موتور را بر عهده دارد، وقتی کلید استارت را میچرخانید، صدای کلیک را نخواهید شنید.
اگر این اتفاق افتاد، بررسی کنید که آیا چیزی مانع از جریان الکتریکی به موتور استارت می شود یا خیر. اتصال تمام کابل های بین استارت و باتری را بررسی کنید تا اتصال شل نباشد. همه چیز را سفت کنید تا از جریان مناسب جریان به استارت اطمینان حاصل کنید.
همچنین خوردگی انباشته شده روی استارت و گیره های کابل و پایانه های باتری را بررسی کنید. باتری را جدا کنید و از یک کاغذ سنباده ریز یا یک برس و یک محلول تمیز کننده برای این منظور برای از بین بردن تجمع استفاده کنید.
یکی دیگر از دلایل کار نکردن استارت گیرکردن دنده است. این زمانی اتفاق می افتد که موتور استارت را مرده می بینید اما برف پاک کن ها و چراغ های جلو کار می کنند. در این حالت، محل استارت را پیدا کرده و با استفاده از چکش یا آچار، چند ضربه ملایم به آن بزنید. از یک دست سبک استفاده کنید و از آسیب رساندن به قطعه خودداری کنید.
شمع خراب
شمع یکی دیگر از قطعات الکتریکی است که به دلیل استفاده زیاد از آن ساییده میشوند. برای ایجاد یک سری انفجار در داخل محفظه احتراق موتور به عنوان وسیله ای برای تولید نیرو، شمع ها جرقه الکتریکی را تامین می کنند که مخلوط هوا و سوخت را مشتعل می کند.
به طور کلی، شمع های خودرو از مواد بادوام ساخته می شوند و می توانند قبل از تعویض میلیون ها انفجار مقاومت کنند. با گذشت زمان، انفجارهای مکرر و خوردگی منجر به جرقه های کوچکتر یا ضعیف تر می شود. خودروسازان معمولاً توصیه می کنند که شمع های خود را تقریباً هر 30000 تا 50000 مایل تعویض کنید. شمعهای معیوب میتوانند منجر به مشکلات مختلفی از جمله آتشسوزی موتور، روشن شدن چراغ موتور و مشکلات راهاندازی سخت شوند، زیرا همه سیلندرها مشتعل نمیشوند.
سایش اولیه شمع ها مربوط به الکترود است. اگر به یک شمع نگاه کنید، متوجه خواهید شد که یک سر آن پیازی است و یک میله فلزی کوچک از مرکز آن خارج می شود. آن میله مرکزی، الکترود است، جایی که الکتریسیته از آن به قلاب می رسد.
از طریق استفاده معمولی، الکترودها تا حدی فرسوده می شوند که شکاف بین دو لید شروع به بزرگ شدن می کند. در نتیجه، آنقدر زیاد یا قوس الکتریکی ایجاد نمی کند. یا بدتر از آن، شمع تا حدی خورده می شود که می شکند، که به داخل سیلندر آسیب می رساند و نیاز به تعمیر بسیار گران قیمت دارد.
هنگامی که شمع های جدید دریافت می کنید، باید همزمان سیم های شمع را نیز تعویض کنید. در حالی که باید شمع های خود را به صورت دوره ای بازرسی کنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید، سیم ها را نیز از نظر هرگونه شکستگی، ترک و حتی گاز گرفتن بررسی کنید، زیرا برخی از سیم ها از موادی بر پایه سویا ساخته شده اند که میان وعده مورد علاقه جوندگان است.
شمع ها برای موتورهای بنزینی هستند در حالی که شمع ها برای موتورهای دیزلی هستند. شمع های تابش سیلندر را گرم می کنند تا گازوئیل در زیر فشار راحت تر مشتعل شود.
اگرچه آنها همچنین از مواد سنگین ساخته شده اند، شمع های تابش اساساً بخاری هستند و مانند همه بخاری ها، در نهایت می سوزند. اگر یک شمع سوخته شود، موتور به طور معمول روشن می شود و معمولاً به جای همه یکباره، یکی یکی می سوزند، که مشکل ساز خواهد بود.
اتصال کوتاه
در جایی که یک تاسیسات الکتریکی وجود دارد، احتمال اتصال کوتاه وجود دارد که این مشکل در دسته سیمکشی است. اتصال کوتاه یکی از قدیمی ترین مشکلات الکتریکی در خودرو است.
اتصال کوتاه می تواند به دلیل کانکتورهای معیوب، رله های آسیب دیده، عایق آسیب دیده روی سیم ها، دستگاه های آسیب دیده یا وسایل سفارشی که به درستی نصب نشده اند یا لامپ های خودرو معیوب باشد. عایق سیم آسیب دیده معمولاً به دلیل گیرکردن یا آسیب دیدن سیم هنگام انجام برخی تعمیرات روی ماشین، از جمله کارهای رنگ آمیزی ساده، اتفاق می افتد.
موارد شدید اتصال کوتاه میتواند باعث جریان الکتریکی ناپایدار شود که به سرعت بیش از حد گرم شده و دستگاههای بافندگی سیمکشی و وسایل برقی را میسوزاند. این می تواند در زیر کاپوت، در صندوق عقب یا قسمت بار یا زیر صفحه ابزار رخ دهد.
تعمیر کوتاه بسیار گران یا کار فشرده نیست و به ابزار پیچیده ای نیاز ندارد. سخت ترین قسمت محل اتصال کوتاه است و برای پیدا کردن آن، ممکن است لازم باشد چند قسمت از جمله روکش ها، قطعات تزئینی و جعبه فیوز را جدا کنید. به طور کلی، شما به یک فرآیند حذف سیستماتیک نیاز دارید که در آن بخشهای خاصی از نصب را قطع کنید تا زمانی که بتوانید محل اتصال کوتاه را مشخص کنید.
فیوز سوخته
اتصال کوتاه خطرناک است، زیرا باعث سوختن سیمکشیها و وسایل برقی میشود و خدای ناکرده ممکن است باعث آتشسوزی شود. برای جلوگیری از این فاجعه، فیوزها به عنوان نقاط ضعف عمدی در سیستم قرار می گیرند که به محض وقوع یک اتصال کوتاه یا نوع دیگری از اضافه بار، می سوزند. فیوزها بخش حیاتی هر تاسیسات الکتریکی هستند.
بنابراین آنها ساخته شده اند تا بسوزند. اما این مشکل برقی به راحتی قابل رفع است. فقط باید فیوز سوخته را پیدا کنید، آن را بیرون بکشید و با یک فیوز جدید با آمپر مناسب جایگزین کنید. بهتر است توجه داشته باشید که اگر همان فیوزی که اخیراً جایگزین کرده اید دوباره خیلی زود یا چند بار متوالی منفجر شود، ممکن است مشکل جای دیگری باشد و باید در اسرع وقت عیب یابی کنید.