✍ چرا داخل خودروی شما بوی دود بدبو میدهد و چگونه آن را تعمیر کنید؟

چرا داخل خودروی شما بوی دود بدبو می دهد و چگونه آن را تعمیر کنید؟

  • 7 اردیبهشت 1402
  • 0 نظر
  • admin

شما نباید بوی دود اگزوز ماشین خود را در داخل کابین حس کنید. انتشار گازهای خروجی خودروی شما داخل کابین سمی است، بنابراین بهتر است فورا به مشکل بوی نامطبوع اگزوز رسیدگی کنید. بوی بد دود اگزوز یک مشکل کاملاً رایج برای صاحبان خودرو است، بنابراین یکی از نکات اساسی تعمیر و نگهداری خودرو است که دلیل این تعمیر هزینه ونگهداری ان است.

رایج ترین دلایل دودهای بدبوی اگزوز در کابین:

رانندگی در خودرویی پر از بوی اگزوز بسیار ناخوشایند است، اما بیشتر از آن ناسالم و حتی سمی است. گازهای خروجی خودرو شما حاوی تعدادی ترکیبات سمی از جمله مونوکسید کربن، فرمالدئید، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد، بنزن و دوده است. همه این ترکیبات برای بدن انسان مضر هستند، به خصوص اگر در مقادیر زیاد در مدت زمان طولانی استنشاق شوند.

مونوکسید کربن یکی از مشکلات خاص در میان آنها است، زیرا پس از ورود به بدن انسان، ساعت های زیادی باقی می ماند. این بدان معناست که قرار گرفتن در معرض مکرر در طول زمان اثر تجمعی مضری دارد. این گاز بالقوه کشنده یک محصول جانبی بی بو و بی رنگ ناشی از احتراق است. حتی چند دقیقه استنشاق این گاز سمی می تواند علائمی از جمله سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و خواب آلودگی ایجاد کند.

دلایل زیادی وجود دارد که دود اگزوز به داخل کابین خودرو راه پیدا می کند. بسته به نوع بوی خاص و همچنین سایر علائم بصری و صوتی، می توانید علت را محدود کرده یا مشخص کنید تا مشکل بررسی شود. در زیر شایع ترین دلایل بوی دود اگزوز در کابین و اقداماتی که برای حل این مشکل باید انجام داد، آورده شده است.

بوی تخم مرغ گندیده: خرابی مبدل کاتالیزوری

بوی تخم مرغ فاسد نشانه ترکیبی به نام سولفید هیدروژن است که از گوگرد موجود در بنزین شما  به وجود می اید. هنگامی که همه چیز به درستی کار می کند، مقدار کمی از گوگرد موجود در سوخت به دی اکسید گوگرد تبدیل می شود، این کار به وسیله مبدل کاتالیزوری انجام میشود.

مبدل کاتالیزوری بخش مهمی از سیستم ضد آلودگی خودرو است. این وسیله برای تمیز کردن ترکیبات مضر موجود در دود اگزوز طراحی شده است تا قبل از اینکه از طریق لوله اگزوز در محیط زیست پخش شوند، مواد مضر  آنها کمترباشد. این یک ویژگی استاندارد در خودروهای مدرن است و از نظر قانونی در اکثر ایالت های ایالات متحده مورد نیاز است. در واقع، حذف این جزء ،غیرقانونی است.

هنگامی که مبدل کاتالیزوری خراب می شود یا لایه های فیلتر آن فرسوده می شوند، گوگرد موجود در سوخت به شکل بی بو دی اکسید گوگرد تبدیل نمی شود، بلکه به سولفید هیدروژن با بوی تخم مرغ فاسد تبدیل می شود.

مانند هر چیز دیگری در خودروی شما، مبدل کاتالیزوری ممکن است به مرور زمان فرسوده شود، و در فرسودگی ان بیش از حد گرم شود یا با بنزین موجود در اگزوز آلوده شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، متوجه بوی تخم مرغ فاسد می شوید که از اگزوز بیرون می آید و گاهی اوقات این بو حتی می تواند وارد کابین شود.

از دیگر علائم خرابی مبدل کاتالیزوری، عملکرد ضعیف موتور به طور کلی، به ویژه کاهش عملکرد شتاب و مصرف سوخت ضعیف تر است.

چه باید کرد

در این مورد، شما باید مبدل کاتالیزوری را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. اگر سهل انگاری شود، خرابی یا گرفتگی مبدل کاتالیزوری باعث می شود موتور شما درست کار نکند، که برای عملکرد و طول عمر موتور خوب نیست، و همچنین ممکن است تست آلایندگی را جواب ندهد.

هزینه

گران ترین تعمیر مربوط به سیستم اگزوز تعویض مبدل کاتالیزوری است که در مرکز سیستم قرار دارد. اکثر تعمیرات اگزوز دیگر نسبتاً ارزان هستند.

بوی دودی: اگزوز نشت می کند

اگر بوی نامنظمی در کابین که متوجه می‌شوید مانند دود معمولی اگزوز از لوله‌های اگزوز خودروها، بوی نامنظمی کپک‌زده و دود آلود است، ممکن است یک نشتی اگزوز در جایی پشت مبدل کاتالیزوری وجود داشته باشد، مانند ترک خوردگی لوله اگزوز یا صدا خفه کن آسیب‌دیده که گازهای خروجی اگزوز را می‌دهد. برای نشت از سیستم و راهیابی به کابین.

نشتی اگزوز همچنین می تواند در جایی که منیفولد اگزوز به موتور متصل می شود، که در بالای  سیستم اگزوز، زیر کاپوت قرار دارد، رخ دهد.

علائم دیگری برای نشت اگزوز وجود دارد که باید به آنها توجه کرد، که رایج ترین آنها صدای تق تق، غرش یا صدای خش خش در هنگام رانندگی است. این به این دلیل است که، برای مثال، صدای اگزوز توسط صدا خفه کن خفه می شود، بنابراین نشت اگزوز قبل از صدا خفه کن باعث ایجاد چنین صداهای بلندی می شود. توجه داشته باشید که گاهی اوقات صدای نشت اگزوز می تواند با صدای موتور یا لاستیک های شما در حین رانندگی کاهش یابد.

علاوه بر این، احتمالاً متوجه مصرف سوخت ضعیف‌تر خواهید شد. نشتی اگزوز به این معنی است که موتور شما باید سخت‌تر کار کند و عملکرد غیربهینه موتور مستقیماً به معنای مصرف سوخت بیشتر برای انجام کار است.

صدا خفه کن نشتی را می توان جایگزین کرد و نشتی اگزوز در جای دیگر را می توان به سادگی برطرف کرد. اما دو نکته خوب که باید آنها را به کار ببرید تا مطمئن شوید که این مشکل به وجود نمی  اید. یعنی سعی کنید وظایف را به گونه‌ای ترکیب کنید که هر بار که رانندگی می‌کنید، رانندگی طولانی‌تری داشته باشید و به طور منظم سیستم اگزوز را سرویس کنید.

دلیلش این است که سیستم های اگزوز به مرور زمان زنگ می زند و اگر بیشتر برای سفرهای کوتاه ماشین خود را بیرون می آورید، این زنگ زدگی زودتر اتفاق می افتد. سفرهای کوتاه اجازه نمی دهد که سیسم اگزوز به اندازه کافی داغ شود، بنابراین بخار آب تولید شده در طول فرآیند احتراق نمی تواند تبخیر شود، اما در عوض در صدا خفه کن و سیستم اگزوز باقی می ماند. این رطوبت اضافی باعث تسریع خوردگی می شود.

این نوع خوردگی از داخل سیستم اگزوز به دلیل ایجاد تراکم داخلی رخ می دهد، بنابراین از زنگ خارجی که فقط روی سطح است جدی تر است. هنگامی که یک قطعه از داخل زنگ زده و یکپارچگی ساختاری آن به خطر می افتد، به جای جوش دادن سوراخ های زنگ زده، نیاز به تعویض دارد.

چه باید کرد

اگر وسیله نقلیه شما بیش از 5 سال سن دارد، باید سیستم

را به طور دوره‌ای بازرسی کنید، به طور معمول هر  یک یا دو سال برای بررسی نشتی اگزوز، قطعات شل، قطعات خورده شده و سایر آسیب‌های وارد شده به قطعات. آسیب‌های جزئی و نشتی در سیستم اگزوز باید قبل از ایجاد مشکلات جدی تر رسیدگی شود.

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود
:پیشنهاد

بوی شیرین: خنک کننده سوخته

اگر متوجه بوی شیرینی در کابین می‌شوید، احتمالاً بوی خنک‌کننده یا ضدیخ موتور است. دلایل زیادی برای سوختن مایع خنک کننده وجود دارد. مایع خنک‌کننده می‌تواند روغن را آلوده کند که معمولاً ناشی از ترک خوردگی یا نشتی واشر سرسیلندر است و مخلوط شدن مایع خنک‌کننده با روغن در داخل محفظه احتراق موتور می‌سوزد. یکی دیگر از دلایل رایج این است که نشتی سوراخ سوزنی در شیلنگ خنک کننده می تواند مایع خنک کننده را روی یک جزء داغ موتور اسپری کند که مایع خنک کننده را به جوش می آورد.

اگر متوجه شدید که بخاری شما بوی شیرینی تولید می کند که تا حدودی شبیه به دارچین، شربت افرا یا لپه است، این نشانه نشت مایع خنک کننده به سیستم گرمایشی است. ممکن است مهر و موم های شکسته در هسته بخاری وجود داشته باشد، بخاری ممکن است ترک خورده باشد، یا نشتی از شیلنگ به هسته بخاری وجود داشته باشد. در این حالت، معمولاً متوجه می‌شوید که مایع خنک‌کننده روی زمین زیر ماشین شما چکه می‌کند یا از کناره هسته بخاری جاری می‌شود. مایع خنک کننده سالم موتور معمولاً به رنگ سبز یا نارنجی است.

بوی بنزین: هوای غنی و مخلوط سوخت

هنگام رانندگی هرگز نباید بوی بنزین را حس کنید. در خودروهای مدرن، نشت سوخت بسیار نادر است. بیشترین دلیل بوی آشنا و تند یک پمپ بنزین از اگزوز، مخلوط غنی هوا و سوخت است.

در این حالت، ممکن است دود سیاهی از لوله اگزوز نیز مشاهده کنید. توجه داشته باشید که بنزینی که وارد سیستم اگزوز می شود نیز می تواند باعث عواقب معکوس یا آسیب به مبدل کاتالیزوری شود.

در خودروهای دیزلی، بوی اگزوز بسیار قوی تر از خودروهای گازسوز خواهد بود. همچنین متوجه خواهید شد که دود اگزوز غلیظ تر و تیره تر است، به خصوص در پیکاپ های بزرگ با موتورهای دیزلی قدرتمند.

این ممکن است به این دلیل باشد که انژکتور سوخت شما گاز زیادی را از طریق موتور می فرستد، بنابراین همه اینها در طول احتراق نمی سوزند. یا موتور گاز زیادی دریافت می کند یا هوای کافی ندارد و واحد کنترل موتور قادر به جبران آن نیست.

ممکن است دلایل مختلفی برای این نسبت هوا و سوخت خارج از تعادل وجود داشته باشد. شایع‌ترین دلایل آن نشتی یا گرفتگی انژکتورهای سوخت، گرفتگی فیلترهای هوا، سنسور اکسیژن بد، سنسور جریان هوای معیوب یا آسیب به بدنه دریچه گاز است. یکی دیگر از دلایل این بوی بنزین، گیر کردن چوک در صورتی که ماشین شما کاربراتور داشته باشد است.

یکی از مشکلاتی که اغلب نادیده گرفته می شود، استفاده از نام تجاری نادرست بنزین برای وسیله نقلیه شما است که ممکن است باعث شود موتور و سیستم اگزوز در شرایط نامناسب کار کنند.

اگزوز بدبو و دود مایل به آبی: روغن سوخته

اگر بوی دود عجیب اگزوز را در داخل کابین حس کردید و متوجه دود آبی رنگی که از لوله‌های اگزوز می‌آید، احتمالاً به دلیل روغن موتور قدیمی همراه با فیلتر روغن بیش از حد استفاده شده است که روغن اضافی را در موتور شما می‌سوزاند، که به نوبه خود منجر به دود اگزوز اضافی می‌شود.

چه باید کرد

روغن موتور اجزای مهم موتور شما را تمیز و عاری از خوردگی نگه می دارد، از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند و سایش اضافی ناشی از اصطکاک را به حداقل می رساند. برای جلوگیری از سوختن روغن و همچنین برای اطمینان از اینکه موتور شما در حالت نوک بالا کار می کند، مطمئن شوید که روغن و فیلتر روغن خود را به طور دوره ای همانطور که در کتابچه راهنمای شما توصیه شده است تعویض کنید.

کارهای دیگری که می توانید برای کاهش بدبویی و سمی اگزوز انجام دهید

شیر PCV خود را مرتباً عوض کنید: سوپاپ تهویه مثبت میل لنگ (PCV) موتور شما به کنترل انتشار گازهای گلخانه ای که محصول جانبی احتراق موتور هستند کمک می کند. شیر PCV ممکن است کثیف یا با روغن و زباله مسدود شود. بنابراین، بازرسی منظم و تمیز کردن، یا در صورت نیاز تعویض، برای حفظ عملکرد صحیح این قطعه ضروری است که انتشارات بدبو و مضر شما را به حداقل می رساند.

فیلتر سوخت و فیلتر هوا را مرتباً تعویض کنید: برای کارکرد روان با کمترین انتشار ممکن، موتور برای احتراق به هوای تمیز و سوخت تمیز نیاز دارد. فیلترهای سوخت و فیلترهای هوا برای محافظت از آلودگی و زباله در نظر گرفته شده است، اما اگر فیلتر بنزین بیش از حد قدیمی و دارای گرفتگی باشد، نمی تواند سوخت وارد شده به محفظه احتراق را تمیز کند. و هنگامی که فیلتر هوا کثیف یا گرفته است، هوای کافی و هوای تمیز به موتور وارد نمیشود. این بدان معناست که موتور شما برای کارکردن به سوخت بیشتری نیاز دارد و سوخت بیشتر، به خصوص سوخت کثیف، منجر به بدبو و سمی شدن اگزوز می شود.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا دوربین عقب خودرو به عنوان یک دوربین پشتیبان کافی است؟

این روزها داشتن دوربین عقب خودرو بسیار رایج است. هدف اصلی آن تهیه فیلم ویدئویی در صورت وقوع تصادف است. […]

3 مشکل رایج مربوط به سیستم سوخت

✍ همانطور که همه ما می دانیم، سیستم سوخت بخشی مهم از خودرو است. بدون سوخت، خودروها نمی توانند حرکت […]

جمع شدن رسوبات کربن بر روی سوپاپ ها در موتور ماشین دلایل و نحوه تعمیر

✍ ترکیب گرما، اکسیژن، فشار و هر نوع سوخت (حتی هیزم شومینه شما) رسوبات کربن را ایجاد می کند. یک […]

نحوه تعمیر درب خودرویی که به درستی بسته نمی شود

امروزه درب‌های خودرو یکی از بخش‌های ضروری صنعت خودرو هستند. در واقع، بسیاری از رانندگان انتظار دارند که درهای خودروی […]

پوشش تفلون در مقابل سرامیک: کدام گزینه را برای خودرو انتخاب کنیم؟

✍ انتخاب روکش مناسب برای خودروی خود تصمیمی است که در مقطعی باید اتخاذ کنید. دو گزینه پوشش محبوبی که […]

عیب یابی و تعویض پمپ های سوخت مکانیکی

خودروهای کلاسیک با داشتن پمپ های سوخت مکانیکی استاندارد، قابل اعتماد هستند. بدون شک پمپ سوخت مکانیکی یکی از شناخته […]

آسیب موتور : قبل از اینکه موتور به تدریج خراب شود و دیر شود باید به تعمیر آن بپردازید.

آسیب موتور برای همه رانندگان بدون شک ناراحت کننده است. زمانی که موتور خودروی شما در حال آسیب دیدن است، […]

چگونه در ماشین دستی سریعتر شتاب بگیریم؟

☜ گیربکس خودرو نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می کند. دارای دنده های مختلفی برای انجام کارهای افزایش و […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه