✎انواع سیستم تعلیق استفاده شده در خودروها کدامند؟ توضیح کامل تعلیق مستقل و وابسته

انواع سیستم تعلیق استفاده شده در خودروها کدامند؟

  • 11 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

® سیستم تعلیق خودرو از اجزای ضروری خودروی شماست و به حفظ ایمنی شما در حین رانندگی کمک می کند. یک سیستم تعلیق چرخ های خودروی شما را به شاسی آن متصل می کند. سواری های ناهموار را کاهش می دهد، شوک و لرزش را جذب می کند و ماشین شما را روی خاکی یا ناهمواری ها ثابت نگه می دارد. انواع مختلفی از سیستم تعلیق وجود دارد که برای درک نحوه عملکرد سیستم و اینکه کدام یک برای خودروی شما مناسب است، باید در مورد آنها بدانید.✿

سیستم تعلیق خودرو چه می کند؟

مهم نیست که چه نوع سیستم تعلیقی دارید، هر سیستم فقط یک کار را انجام می دهد—به شما این امکان را می دهد که کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه خود داشته باشید و راحت تر سواری کنید.

سیستم تعلیق خودرو با توزیع یکنواخت آن در هر چهار چرخ، وزن وسیله نقلیه شما را پشتیبانی می کند. آنها همچنین هر گونه دست اندازها یا زمین ناهموار را جذب می کنند، بنابراین رانندگی راحت می شود. آنها از شاسی در برابر آسیب محافظت می کنند و خودروی شما را هنگام رانندگی در مسافت های طولانی یا از طریق زمین های ناهموار ایمن نگه می دارند.

یک سیستم تعلیق چرخ ها را از طریق بوش ها و یاتاقان های متعدد به بدنه و شاسی خودرو متصل می کند. اجزای آن شامل ضربه گیرها، فنرها و دمپرها، میلگردهای ضد رول، تثبیت کننده ها، میله های اتصال و اتصالات توپی می باشد.

شمع آلوده به دوده - دلایل و راه حل ها
:پیشنهاد

انواع متداول سیستم تعلیق در خودروها

سیستم تعلیق خودرو مجموعه ای از قطعات است که به خودروی شما اجازه می دهد سریع و پیوسته حرکت کند. این مانند یک جفت فنر غول پیکر است که به وسیله نقلیه شما کمک می کند تعادل خود را حفظ کند و به آرامی روی دست اندازها برود.

دو نوع مختلف تعلیق وجود دارد: مستقل و وابسته.

تعلیق مستقل

انواع سیستم تعلیق که در اکثر خودروها مشاهده خواهید کرد، سیستم مستقل هستند.

این سیستم‌های تعلیق به چرخ‌ها اجازه می‌دهند بدون توجه به حرکت دیگری آزادانه حرکت کنند. این بدان معنی است که برآمدگی های روی یک چرخ روی دیگری تأثیر نمی گذارد و به شما امکان می دهد از یک تجربه سواری لذت ببرید.

یکی دیگر از مزایای این سیستم تعلیق این است که سایش پیشرانه خودرو و سایر قطعات را کاهش می دهد. این عمدتاً در برخی از اتومبیل های اسپورت و اتومبیل های لوکس استفاده می شود زیرا ویژگی های هندلینگ بهتری را نسبت به انواع مختلف سیستم تعلیق می دهد.

برخی از انواع سیستم تعلیق مستقل خودرو عبارتند از:

تعلیق چند پیوندی

سیستم تعلیق چند پیوندی از دو یا چند میله اتصال استفاده می کند که هر چرخ را به طور مستقل به شاسی وسیله نقلیه شما متصل می کند. این طراحی به توزیع بار در هر چهار چرخ کمک می کند، ضربه ها را کاهش می دهد و کیفیت سواری را بهبود می بخشد.

این سیستم از چندین پیوند تشکیل شده است که توسط نقاط محوری به هم متصل شده اند. این نقاط محوری معمولا در وسط یا عقب شاسی خودرو قرار دارند.

هنگامی که یک چرخش تند انجام می دهید، سیستم تعلیق چرخ ها را نزدیک به زمین نگه می دارد. علیرغم داشتن ساختار پیچیده، کشش خوب و سواری راحت را فراهم می کند.

سیستم تعلیق مکفرسون

این سیستم تعلیق محور جلو از طریق یک بند انگشتی با دو پایه کار می کند. پایه بالایی به دمپر متصل می شود و پایه پایینی با بازوی فرمان کنترل می شود.

سیستم تعلیق مکفرسون یکی از محبوب ترین سیستم های این روزها برای خودروها است. این یک سیستم تعلیق سبک وزن است که فضای زیادی را اشغال نمی کند. به دلیل اجرای یک مکانیسم ساده، هزینه تعمیر زیادی ندارد. همچنین با خنثی کردن موثر دست اندازهای جاده، راحتی فوق العاده ای را فراهم می کند.

Car suspension system

تعلیق وابسته

جزء اصلی یک سیستم تعلیق وابسته یک محور عقب محکم در عرض خودرو است. موقعیت چرخ ها را موازی با یکدیگر و در 90 درجه با محور نگه می دارد.

در این سیستم هر دو چرخ به یکدیگر متصل هستند، بنابراین حرکت بالا و پایین آنها نسبت به دیگری است. این سیستم معمولاً در خودروهای دیفرانسیل عقب یافت می شود، جایی که محور عقب در همه جهات حرکت می کند.

اگر محدودیت‌های شعاع گردش در زوایای خاص دارید، یک سیستم تعلیق وابسته می‌تواند مفید باشد. همچنین برای وسایل نقلیه خارج از جاده یا آنهایی که فاصله بالایی از سطح زمین دارند، عالی عمل می کند. اما این سیستم تعلیق سنگین است، بنابراین هندلینگ و پایداری در سرعت های بالا ضعیف است.

فقط چند نوع سیستم تعلیق ماشین وابسته وجود دارد. رایج ترین سیستم تعلیق سفت و سخت فنر صفحه ایست. همانطور که از نام آن پیداست، به جای فنرهای مارپیچ از فنرهای صفحه ای برای کاهش اثرات ضربه استفاده می کند.

سیستم تعلیق فنر صفحه ای عمدتاً در خودروهای تجاری استفاده می شود زیرا می توانند وزن قابل توجهی را بدون هیچ مشکلی تحمل کنند. با این حال، آنها برای سواری با سرعت بالا یا گرفتن پیچ های تیز بهترین نیستند.

نمونه دیگری از این نوع، سیستم تعلیق محوری است که از یک محور تشکیل شده است که از طریق یک دوک به چرخ ها متصل می شود. این یکی از رایج ترین سیستم تعلیق است زیرا نگهداری از آن ساده و آسان است. همچنین ظرفیت باربری بالایی دارد که برای خودروهای سنگین مناسب است.

نتیجه

از میان انواع سیستم تعلیق برای خودروها، سیستم مستقل برای اکثر وسایل نقلیه مدرن موجود است. این عملکرد چسبندگی و هندلینگ بهتری را ارائه می دهد و کنترل خودروها را در سرعت های بالاتر آسان تر می کند. با این حال، سیستم تعلیق وابسته تنها به دلیل نگهداری و تعمیر آسان و ظرفیت تحمل بار عالی، هنوز انتخاب بهتری برای خودروهای تجاری است.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

ارتقاء سیستم صوتی ماشین – راهنمای خرید آمپلی فایر خودرو

هنگامی که به دنبال ارتقاء سیستم صوتی اتومبیل خود هستید، یکی از اولین مواردی که ممکن است در نظر بگیرید، […]

راهنمای خرید: بهترین استریو (پخش کننده) خودرو

✍در حالی که بهترین استریو ماشین را برای سیستم صوتی خود انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که همه […]

فشار صحیح برای لاستیک زاپاس چقدر است؟ و نکاتی برای نگهداری بهتر آن

●یک سوال سریع:● آخرین باری که باد لاستیک تایر زاپاس خود را چک کردید کی بود؟ لاستیک زاپاس معمولاً در […]

شمع آلوده به دوده – دلایل و راه حل ها

شمع ها بخش مهمی از سیستم جرقه زنی موتورهای بنزینی هستند. این یک جرقه الکتریکی برای مشتعل کردن مخلوطی از […]

دزدگیر خودرو – باید دنبال چه ویژگی هایی بود + انتخاب های برتر ما

در این مقاله، ما به شما چند ویژگی می‌دهیم که هنگام انتخاب دزدگیر خودرو به آن‌ها توجه کنید.♣ دزدگیر خودرو […]

چگونه لنت ترمزهای خودرو دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند؟

✎قطعات روی خودروها همگی اهداف و زمان استفاده متفاوتی دارند. دانستن طول عمر قطعات خودرو به رانندگان کمک می کند […]

تمیز کردن چرم صندلی ماشین

محافظت از صندلی های چرمی همیشه یک چیز حیاتی است. با این حال، شما باید تمام اقدامات نگهداری مانند بازرسی، […]

تعویض شلنگ های ترمز آسیب دیده و زنگ زده: 5 مرحله ساده که باید دنبال کنید

تعویض شلنگ ترمز زنگ زده کمی مشکل است.✖ شلنگ ترمز خودرو: کار اصلی در حالی که شلنگ ترمز خودرو قابل […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه