شمع آلوده به دوده وغبار ☜ دلایل به وجود آمدن و راه حل ها

شمع آلوده به دوده – دلایل و راه حل ها

  • 14 آذر 1401
  • 0 نظر
  • admin

شمع ها بخش مهمی از سیستم جرقه زنی موتورهای بنزینی هستند. این یک جرقه الکتریکی برای مشتعل کردن مخلوطی از سوخت و هوا ایجاد می کند که برای موتور نیرو تولید کند. اگر این قسمت توسط مواد خارجی مانند کربن پوشش داده شود چه اتفاقی می افتد؟ باید بگوییم که شمع دوده دار نگران کننده است و نیاز به توجه حرفه ای و همچنین راه حل فوری دارد.⌘

اهمیت شمع در ماشین شما

شمع بخشی از سیستم جرقه زنی است که نقش مهمی در عملکرد موتور دارد. شمع های خودرو باعث ایجاد جرقه الکتریکی بین الکترود مرکزی و الکترود سمت زمین می شود تا به احتراق سوخت در سیلندر کمک کند.

شمع ها در شرایط فشار تراکم تا 50 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و دمای محیط حدود 2500 درجه سانتی گراد کار می کنند. بنابراین، شمع ها باید دوام و مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت داشته باشند. با برآورده کردن این نیاز، شمع جدید می تواند جرقه ای قوی بدهد و به حفظ عملکرد پایدار موتور کمک کند.

به عنوان قطعه ای که مستقیما کار می کند و با محفظه احتراق موتور در تماس است، هر گونه مشکلی در شمع می تواند تأثیر جدی بر عملکرد موتور داشته باشد مانند شتاب ضعیف، احتراق ناقص موتور و دور آرام خشن…

چه دلایلی پشت شمع های دوده گرفته وجود دارد؟

هنگامی که دماغه عایق در نوک شمع با دوده براق یا کربن پوشانده شود، شمع آلوده در نظر گرفته می شود. نتیجه این است که اثرات نامطلوب زیادی بر عملکرد وسیله نقلیه شما دارد. بسیاری از خوانندگان تعجب خواهند کرد که کربن کجا تشکیل می شود و چرا در محفظه احتراق موتور ظاهر می شود، چند لحظه وقت بگذارید تا در مورد این موضوع بیاموزید.

اگر هرگز روغن دیفرانسیل و گیربکس را تغییر ندهید چه اتفاقی می افتد؟+ راهنمای جامع تعویض روغن
:پیشنهاد

علل تشکیل دوده کربن در محفظه احتراق.

در حین حرکت، موتور سوخت (بنزین، هوا) را در سیلندر می سوزاند، اما از آنجایی که مقدار اکسیژنی که به سیلندر می رسد برای فرآیند احتراق کافی نیست، سوخت به طور ناقص می سوزد و مواد سمی مانند CO، HC و به خصوص کربن سیاه به وجود می آید.

دوده موجود در سیلندر با دما و فشار بالا با محیط برخورد می کند و ذرات ریز تشکیل می دهد، با سختی بالا، چسبیده به سوپاپ، سر پیستون، دیواره سیلندر، شمع … زیرا ذرات کربن دارای سختی بالایی هستند که باعث خراش سیلندر می شود. یک لایه دوده به طور فزاینده ضخیم، که نسبت تراکم موتور و غیره را تغییر می دهد. این دلیل کار موتور به طور موثر، کند، صدای بلند، و به دنبال آن روند شتاب و کاهش سرعت است.

چه چیزی باعث ایجاد شمع خراب می شود؟

برای اینکه بتوانیم راه حلی کامل برای تجمع کربن در شمع ارائه کنیم. باید دلایل این مشکل را بدانیم:

فیلتر هوای کثیف

یک فیلتر هوا در ماشین شما به عنوان محافظ برای محافظت از موتور در برابر کثیفی یا سایر آلاینده های موجود در هوا قبل از ورود به موتور شما کار می کند. با استفاده منظم، فیلتر می تواند به راحتی کثیف شود و عملکرد کلیدی برای تمیز کردن هوا را از دست بدهد. در نتیجه، جریان هوا را محدود می کند و اکسیژن موجود در مخلوط و سوخت اضافی را کاهش می دهد زیرا هوای کافی در موتور شما وجود ندارد. سوخت به طور کامل در محفظه احتراق نمی سوزد که باعث رسوب کربن روی لایه شمع می شود.

car spark plug

انژکتور سوخت معیوب

هنگامی که انژکتور سوخت کثیف می شود یا عملکرد خود را از دست می دهد، مستقیماً بر میزان سوخت وارد شده به سیلندر تأثیر می گذارد، گاهی اوقات بیش از حد یا اصلاً سوخت ندارد. وظیفه اصلی انژکتور تزریق مستقیم سوخت به محفظه احتراق سیلندر موتور برای ایجاد جرقه است. انژکتور سوخت کثیف باعث می شود که احتراق مخلوطی از گاز و سوخت موثر نباشد. و نقطه ای را ایجاد می کند که به دلیل سوختن بی اثر در محفظه احتراق روی شمع می چسبد.

مخلوط هوای خیلی غنی

با گذشت زمان به دلایلی متوجه وجود هوا یا مخلوط سوخت بیش از حد در موتور خود خواهید شد در حالی که هوای کافی وجود ندارد. در آن زمان، موتور خودرو آنها را می سوزاند و کربن اضافی سوخت مسدود می شود و رسوبی روی شمع ایجاد می کند و بوی گوگرد را از ماشین خود استشمام می کنید.

خرابی سنسور اکسیژن

اگرچه سنسور اکسیژن بخش نسبتاً کوچکی است، اما نقشی حیاتی در سیستم موتور ایفا می کند و می تواند از مشکلات پرهزینه تری جلوگیری کند. این سنسور وظیفه بررسی نسبت هوا و سوخت در موتور را بر عهده دارد تا در صورت لزوم کامپیوتر بتواند تنظیمات را انجام دهد. مقدار اکسیژن در موتور به عوامل زیادی مانند دمای هوا در محفظه احتراق و فشار بستگی دارد.

برای مدت طولانی وسیله نقلیه خود را در حالت خلاص قرار دهید

دور زدن خلاص برای خودروی شما مضر نیست، اما می تواند باعث ایجاد رسوب کربن در شمع های شما شود. وقتی ماشین شما برای مدت طولانی رانندگی نمی کند، به این معنی است که هیچ احتراق کربن و سوخت اتفاق نمی افتد. بسیاری از مردم فکر می کنند که دور آرام یک راه کارآمد برای گرم کردن موتور است، اما این درست نیست. زیرا ماشین شما از اجزای متحرک زیادی تشکیل شده است. راه بهتری که می توانید برای گرم کردن گیربکس، لاستیک ها و سیستم تعلیق خودرو خود استفاده کنید، آهسته رانندگی کردن است. به این ترتیب ماشین شما سریعتر گرم می شود.

علائم شمع دوده گرفته چیست؟

از طریق برخی علائم ساده، می توانید تشخیص دهید که شمع ها با رسوبات کربن مسدود شده اند یا خیر. از آنجایی که نقش مهمی در روند کار موتور دارد، اگر شمع کثیف یا آلوده باشد، عملکرد موتور شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در زیر علائم شمع دوده گرفته آورده شده است:

کاهش عملکرد موتور: هنگامی که راننده برای شتاب دادن به خودرو روی پدال گاز پا می گذارد، ECM شمع را کنترل می کند تا جرقه ای قوی برای مشتعل کردن سوخت بیشتر و کار موثرتر ایجاد کند. با این حال، اگر شمع در اثر لکه‌های سیاه آلوده شود، جرقه عملکرد خود را از دست می‌دهد و باعث می‌شود موتور شما ضعیف عمل کند.

هزینه سوخت بیشتر: اگر خودروی شما بیش از حد معمول سوخت مصرف می کند، احتمالاً شمع با مشکل مواجه شده است. زیرا هنگامی که شمع ها از کار بیفتند، ECM کنترل موتور قادر به کنترل شدت جرقه یا میزان اکسیژن برای اضافه کردن سطح سوخت مناسب نخواهد بود. این باعث می شود فرآیند احتراق بازده کمتری داشته باشد.

سیستم های ترمزی که برای افزایش امنیت و راندمان در خودرو های مدرن استفاده می شوند
:پیشنهاد

چراغ چک موتور روشن می شود: چراغ چک موتور چراغ خطای موتور است. هنگامی که موتور یا برخی از قطعات مرتبط با آن مشکلی داشته باشد، چراغ Check Engine روشن می شود تا راننده را مطلع کند. اگر چراغ چک موتور را دیدید که چشمک می زند، به احتمال زیاد شمع ایراد دارد.

چگونه از رسوب کربن جلوگیری کنیم؟

شمع‌های معیوب باعث کاهش راندمان احتراق سوخت تا 30 درصد می‌شوند. می توان گفت که روش های پیشگیری راه خوبی برای جلوگیری از ایجاد کربن اضافی در شمع و موتور خودرو شما هستند. برای براق نگه داشتن شمع ها نکات زیر را دنبال کنید:

شمع ها را تمیز کنید

بهترین راه برای جلوگیری از رسوب کربن، بررسی مستقیم وضعیت شمع است. هنگام برداشتن شمع برای بررسی، از یک پارچه نرم تمیز برای تمیز کردن اطراف پین شمع استفاده کنید. از یک اسپری خشک برای تمیز کردن تمام کثیفی های انباشته شده در شمع استفاده کنید. در مورد دوده سیاه تازه تشکیل شده، رانندگان می توانند از شستشوی مستقیم برای تمیز کردن استفاده کنند و در هزینه و زمان صرفه جویی کنند. اگر دوده کربن پلاک های بزرگ و “سرسخت” تشکیل داد، لازم است ماشین را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید. در اینجا، تکنسین ها از تجهیزات تخصصی برای بررسی موتور، تعیین وضعیت و تعمیر مناسب استفاده می کنند.

تعویض شمع ها

اگر انباشته شدن رسوبات کربن بیش از حد در نوک شمع جمع نشده است، می توانید الکترودها را تمیز کرده و شمع را دوباره نصب کنید، اما گاهی اوقات فقط تمیز کردن شمع ها کافی نیست. و جایگزینی آن با یک شمع جدید نیز راه حل خوبی است.⌘

فیلتر هوای تمیز

گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر هوا دلیلی برای جلوگیری از ورود هوا به داخل کاربراتور است. وقتی هوای کافی در محفظه احتراق وجود نداشته باشد، موتور شما با مخلوطی غنی از سوخت کار می کند و تجمع کربن یک چیز اجتناب ناپذیر است. بنابراین تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوا انتخاب شماست.

علاوه بر راه های فوق، بسیاری از رانندگان با ما در میان گذاشتند که برای جلوگیری از رسوب کربن، باید خودرو را با سرعت تقریبی 80 تا 90 کیلومتر در ساعت در حدود 10 دقیقه رانندگی کنید. این عمل می تواند به شما کمک کند دمای شمع ها را افزایش دهید و تا حدی دوده یا رسوب کربن را حذف کنید.

هر چند وقت یکبار باید شمع ها را تمیز یا تعویض کنید؟

با توجه به نکات بسیاری از کارشناسان، پس از 40000 تا 100000 کیلومتر کارکرد باید شمع خودرو را تعویض کرد. با این حال، داشتن تعداد دقیق دفعات لازم برای تعویض شمع خودرو دشوار است. زیرا عمر شمع به نوع شمع، سطح کارکرد، شرایط کارکرد و حالت نگهداری بستگی دارد.

بهترین راه برای دانستن زمان تعویض شمع خودرو، بررسی، نگهداری و تمیز کردن دوره ای شمع خودرو در هر 20000 کیلومتر است. بررسی و تمیز کردن دوره‌ای شمع‌ها نه تنها به طولانی‌تر شدن عمر شمع‌ها و دانستن زمان تعویض شمع‌های کمک می‌کند بلکه به موتور کمک می کند تا همیشه در بهترین حالت کار کند. زیرا از طریق وضعیت شمع ها می توان وضعیت موتور را ارزیابی کرد.

ضمناً اگر مهلت بازرسی دوره ای هنوز سررسید نشده است اما موتور خودرو دارای علائم غیرعادی است، بررسی شمع ها نیز ضروری است. زیرا به احتمال زیاد شمع ها خراب می شوند، تاریخ مصرف آنها گذشته است و باید تعویض شوند.

لیست محصولات منتخب

درحال دریافت محصولات منتخب...

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

ارتقاء سیستم صوتی ماشین – راهنمای خرید آمپلی فایر خودرو

هنگامی که به دنبال ارتقاء سیستم صوتی اتومبیل خود هستید، یکی از اولین مواردی که ممکن است در نظر بگیرید، […]

راهنمای خرید: بهترین استریو (پخش کننده) خودرو

✍در حالی که بهترین استریو ماشین را برای سیستم صوتی خود انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که همه […]

فشار صحیح برای لاستیک زاپاس چقدر است؟ و نکاتی برای نگهداری بهتر آن

●یک سوال سریع:● آخرین باری که باد لاستیک تایر زاپاس خود را چک کردید کی بود؟ لاستیک زاپاس معمولاً در […]

دزدگیر خودرو – باید دنبال چه ویژگی هایی بود + انتخاب های برتر ما

در این مقاله، ما به شما چند ویژگی می‌دهیم که هنگام انتخاب دزدگیر خودرو به آن‌ها توجه کنید.♣ دزدگیر خودرو […]

چگونه لنت ترمزهای خودرو دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند؟

✎قطعات روی خودروها همگی اهداف و زمان استفاده متفاوتی دارند. دانستن طول عمر قطعات خودرو به رانندگان کمک می کند […]

تمیز کردن چرم صندلی ماشین

محافظت از صندلی های چرمی همیشه یک چیز حیاتی است. با این حال، شما باید تمام اقدامات نگهداری مانند بازرسی، […]

تعویض شلنگ های ترمز آسیب دیده و زنگ زده: 5 مرحله ساده که باید دنبال کنید

تعویض شلنگ ترمز زنگ زده کمی مشکل است.✖ شلنگ ترمز خودرو: کار اصلی در حالی که شلنگ ترمز خودرو قابل […]

خروج آب از اگزوز: چرا و چه باید کرد؟

✍خروج آب از اگزوز پدیده نادری نیست که رانندگان در حین رانندگی با آن مواجه شوند. آیا این نشان دهنده […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه