↩سیستم های ترمزی که برای افزایش امنیت و راندمان در خودرو های مدرن استفاده می شوند

سیستم های ترمزی که برای افزایش امنیت و راندمان در خودرو های مدرن استفاده می شوند

  • 23 آبان 1401
  • 0 نظر
  • admin

✎ترمزهای ضد قفل (ABS)

سیستم ترمز ABS یک سیستم ایمنی فعال است که امروزه در اکثر خودروها رایج است. این سیستم برای کاهش سرعت، توقف و پارک خودرو در صورت نیاز کار می کند. هنگامی که خودرو در جاده ای لغزنده به طور ناگهانی ترمز می کند، پدیده قفل شدن چرخ ها به راحتی رخ می دهد. این امر باعث می شود که هنگام ترمزگیری چرخ در جاده سر بخورد و رانندگان را به خطر بیندازد. ترمزهای ضد قفل برای حل این مشکل ساخته شدند. ABS برای کاهش خطر تصادف از طریق کنترل بهینه ترمز کار می کند. سیستم ترمز ABS در خودرو از قطعاتی تشکیل شده است: سنسور سرعت، سوپاپ هیدرولیک و سیستم کنترل.

  • سنسور سرعت: بخشی که به سیستم ABS کمک می کند تا قفل بودن یا نبودن چرخ ها را تشخیص دهد. این سنسورهای سرعت روی هر چرخ یا دیفرانسیل قرار می گیرند.
  • سوپاپ هیدرولیک: دریچه ای که لنت های ترمز را در هر چرخ کنترل می کند. در 3 موقعیت اصلی قرار خواهد گرفت. دریچه باز (چه مقدار نیرویی که راننده وارد می کند، فشار ترمز نیرویی معادل را ایجاد می کند که مستقیماً به چرخ منتقل می شود). سوپاپ قفل (فشار ترمز بیش از نیروی وارد شده توسط راننده دریافت می شود). سوپاپ آزاد (فشار ترمز دریافتی کمتر از نیروی وارد شده توسط راننده است).
  • سیستم کنترل: وظیفه جمع آوری اطلاعات و داده ها را از سنسورهای سرعت دریافت کنید، سپس در مورد فشار ترمز بهینه برای هر چرخ، محاسبه و تنظیمات مناسب انجام می دهد.

مزایا:

  • خودروهای مجهز به سیستم ضد قفل مخصوصاً هنگام ترمزگیری در جاده های لغزنده یا ترمز فوری کار می کنند، از پایداری خودرو در هنگام ترمز اطمینان می دهند، به راننده زمان بیشتری برای رسیدگی به وضعیت می دهند و از رانندگان محافظت می کنند.
  • عملیات نیز ساده تر و راحت تر است.

معایب:

  • بسیاری از افراد به اشتباه معتقدند که اثر اصلی ABS کاهش فاصله ترمز است. واقعیت اینطور نیست.
  • هزینه های تولید و تعمیر بالاتر به دلیل تکنولوژی مدرن و ویژگی های پیچیده تر.
  • همچنین مطالعات نشان داده است که ABS در جاده های خشک واقعاً مؤثر نیست و در برف فواصل ترمزگیری بیشتری دارد

brake system

سیستم ترمز احیا کننده (BRS)

ترمز احیا کننده یکی از فناوری های مدرن در صنعت خودروسازی است. که در خودروهای برقی و هیبریدی و همچنین در برخی خودروهای بنزینی استفاده می شود. BRS انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی برای خودروها تبدیل می کند و به افزایش بهره وری سوخت کمک می کند. در مدل‌های خودروهای سنتی، در صورت استفاده از ترمز معمولی، مقدار زیادی انرژی هدر می‌رود. زیرا اگر راننده هنگام حرکت وسیله نقلیه پدال ترمز را فشار دهد. سطح ترمز توسط اصطکاک از کاسه یا لنت ترمز به عقب رانده شده و گرما را به طور کامل هدر می دهد.

هنگام ترمزگیری در خودروهای هیبریدی یا EV، موتور الکتریکی به حالت ژنراتور تغییر می کند. چرخ ها انرژی جنبشی را از طریق انتقال به “ژنراتور” می رسانند. ژنراتور بخش بزرگی از انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند که سپس در باتری خودرو ذخیره می‌شود. در عین حال، مقاومت ژنراتور در فرآیند تولید برق باعث کاهش سرعت خودرو می شود.

البته این روند ترمزگیری تا توقف خودرو زمان زیادی می برد. بنابراین زمانی که گشتاور ترمز بیشتر از آنچه که ژنراتور می تواند ارائه دهد مورد نیاز است. علاوه بر این، ترمزگیری با اصطکاک انجام می شود.

آیا می توانم لاستیک های بزرگتر را روی ماشینم بگذارم؟
:پیشنهاد

مزایا:

  • افزایش راندمان سوخت: کاهش مصرف سوخت و انتشار CO2 – به ویژه در موقعیت های ترافیکی شهری که شامل ترمز و شتاب مکرر است.
  • کاهش سایش و پارگی: در ترمزهای احیا کننده، زمانی که موتور دیگر نیرو را از باتری دریافت نمی کند، چرخش چرخ را دوباره می چرخاند و از انرژی مکانیکی استفاده می کند و انرژی را در باتری ذخیره می کند. بنابراین کاهش سایش و افزایش طول عمر ترمزها امری بدیهی است.
  • گرمای زیاد هدر نمی رود: سیستم های ترمز سنتی برای تبدیل انرژی مکانیکی به گرما از اصطکاک استفاده می کنند. بنابراین، از منظر انرژی، ترمز مقداری گرما تولید می‌کند که قابل استفاده مجدد نیست. با این حال، ترمز احیا کننده سرعت خودرو را به روشی بسیار متفاوت کاهش می دهد.
  • حفظ انرژی: فلایویل هنگام ترمزگیری از طریق سیستم کلاچ انرژی جذب می کند که سرعت خودرو را کاهش می دهد و چرخش چرخ را افزایش می دهد. برای شتاب گیری، یک سیستم کلاچ دیگر چرخ فلایویل را به پیشرانه متصل می کند و باعث افزایش سرعت خودرو و کاهش چرخ فلایویل می شود. بنابراین، انرژی توسط گرما و ولتاژ – که اغلب در سیستم ترمز همزمان اتفاق می افتد – حفظ می شود.

معایب:

  • فقط در مورد کاهش سرعت در سرعت های بسیار پایین موثر است. زیرا گشتاور ترمز تولید شده توسط ژنراتور برای توقف خودرو در زمان کوتاه کافی نیست.
  • سیستم ترمز احیا کننده در هنگام حرکت خودرو به داخل شهر مزایای خاص خود را دارد. با این حال، مصرف سوخت خودرو هنگام رانندگی در بزرگراه همچنان بالا است.

در نتیجه

موارد فوق خلاصه ای از انواع ترمز خودرو و نکاتی که باید در مورد ترمز خودرو بدانید تا بتوانند به تعمیر و نگهداری سیستم ترمز مراجعه کرده و دانش خود را در مورد استفاده از وسایل نقلیه تکمیل کنید.

 

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

ارتقاء سیستم صوتی ماشین – راهنمای خرید آمپلی فایر خودرو

هنگامی که به دنبال ارتقاء سیستم صوتی اتومبیل خود هستید، یکی از اولین مواردی که ممکن است در نظر بگیرید، […]

راهنمای خرید: بهترین استریو (پخش کننده) خودرو

✍در حالی که بهترین استریو ماشین را برای سیستم صوتی خود انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که همه […]

فشار صحیح برای لاستیک زاپاس چقدر است؟ و نکاتی برای نگهداری بهتر آن

●یک سوال سریع:● آخرین باری که باد لاستیک تایر زاپاس خود را چک کردید کی بود؟ لاستیک زاپاس معمولاً در […]

شمع آلوده به دوده – دلایل و راه حل ها

شمع ها بخش مهمی از سیستم جرقه زنی موتورهای بنزینی هستند. این یک جرقه الکتریکی برای مشتعل کردن مخلوطی از […]

دزدگیر خودرو – باید دنبال چه ویژگی هایی بود + انتخاب های برتر ما

در این مقاله، ما به شما چند ویژگی می‌دهیم که هنگام انتخاب دزدگیر خودرو به آن‌ها توجه کنید.♣ دزدگیر خودرو […]

چگونه لنت ترمزهای خودرو دوام و طول عمر بیشتری داشته باشند؟

✎قطعات روی خودروها همگی اهداف و زمان استفاده متفاوتی دارند. دانستن طول عمر قطعات خودرو به رانندگان کمک می کند […]

تمیز کردن چرم صندلی ماشین

محافظت از صندلی های چرمی همیشه یک چیز حیاتی است. با این حال، شما باید تمام اقدامات نگهداری مانند بازرسی، […]

تعویض شلنگ های ترمز آسیب دیده و زنگ زده: 5 مرحله ساده که باید دنبال کنید

تعویض شلنگ ترمز زنگ زده کمی مشکل است.✖ شلنگ ترمز خودرو: کار اصلی در حالی که شلنگ ترمز خودرو قابل […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه